Gå til innhold

For mye jern - hemakromatose?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat svar på en "rutine" blodprøve og den viste at jeg har for mye jern i kroppen: ferritin 124, Hb 15,9 (som en velvoksen mann) og transferrin 3,2, som ligger på grensen til å være for høyt. Verdierne er ikke så høye at det skremmer meg, men jeg kunne likevel gjerne like å høre hva deres mening er om dette? Jeg har aldri hatt så høy Hb før i mitt liv jeg vet om. Jeg har vært bloddonor inntil 1997, men etter en tvillingefødsel i 1999 har jeg ikke gitt blod.

Jeg er 42 år og har regelmessig, normal mestruasjon. Spiser vanlig kost og er overvektig med en BMI på 28,5. Jeg har lett hypothyreose, som er fint regulert med Levaxin, og lett hypertensjon, som behandles med en lavdose (5 mg pr dag) Centyl. Ingen hjerteproblemer, og jeg røyker ikke. Jeg er i forholdsvis god fysisk form (trener i perioder på vinteren). Jobber som sykepleier på kirurgisk avdeling til hverdag.

Jeg føler meg ganske sliten og har lite energi.Jeg synes jeg sover mye, men sover ofte dårlig på natten (jobber turnus!). I de senere årene har jeg i lenger og kortere perioder hatt smerter i muskler og ledd. Jeg har en del smerter i føttene og har i perioder hatt betennelse i senefestet på helen, noe som plager meg en del akkurat nå. Jeg våkner ofte på natten med smerter som minner meg om de voksesmerter jeg hadde som barn. I tillegg har jeg en dårlig høyre skulder (artrose i AC leddet), men det gir meg ikke de store problemer, og det klarer jeg uten smertestillende nå. Bortsett fra det har jeg ingen helseproblemer.

Jeg har tenkt på om jeg kan ha hemakromatose, men jeg kjenner ikke til at noen i min familie skulle hatt denne lidelse. Min far hadde problemer med galleveiene på 70-tallet og fikk nye galleveier, han hadde i etterkant kronisk pankreatitt. Han drakk mye alkohol som kan ha vært årsaken til disse problemene, så jeg vet ikke om han kan ha hatt hemakromatose.