Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor skadelig for babyen er det om mor røyker ca 5 røyk daglig rett etter amming ved fullamming? ( Babyen er 4mnd ) Hvilken innvirkning kan dette ha? Hvor lang tid bør det ev gå etter en røyk før amming? Kan røyken skyldes mitt barns noe tørre og kløende hud? Har prøvd å kutte ut melkeprod - kan virke som dette hjelper noe på huden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240448-amming-og-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istedetfor å kutte ut melkeprodukter, bør du kanskje kutte ut røykinga?

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=81&contentid=1454&sectionid=125

Skrev dette innlegget for å få svar fra fagpersoner. Ikke fra fanatiske antirøykere. Kanskje bedre du passer dine egne saker?

Istedetfor å kutte ut melkeprodukter, bør du kanskje kutte ut røykinga?

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=81&contentid=1454&sectionid=125

Hvis du leser helt nederst på linken hun sendte deg, så står det at du bør helst røyke rett etter amming og så vente med en ny til etter neste amming.

Skrev dette innlegget for å få svar fra fagpersoner. Ikke fra fanatiske antirøykere. Kanskje bedre du passer dine egne saker?

Fanatiske antirøykere? Ehhhh... Linken jeg la ved gir svar på alt du spurte om.

Hva jeg synes om mødre som utsetter barna sine for slikt, skal jeg holde kjeft om.

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Nikotin går over i morsmelken i moderate mengder. De vil si at barnet får i seg nikotin men også andre skadelige stoffer som finnes i tobakk. Amming frarådes ikke når du røyker i moderate mengder, da morsmelken er så viktig for barnet. Mødre som røyker har ammer generellt kortere enn ikkerøykende, da nikotin kan hemme melkeproduksjonen. Det er økt forekomst av kolikk hos barn til røykende mødre, økt forekomst av vanlige luftveisinfeksjoner, astma og allergi og større fare for krybbedød hvis røykende foreldre samsover med barnet sitt eller barnet utsettes for passiv røyking. De giftige stoffene i tobakken utskilles også gjennom huden. Jo lengre tid det går mellom røyking og amming desto bedre.Bra at du røyker like etter du har ammet slik at det går lengst mulig tid til amming igjen. Bruk av nikotinplaster og nikotintyggegummi ansees tryggere enn sigaretter. Disse produktene gir lavere innhold av nikotin i morsmelken.

Kilde: Norsk Legemiddelhåndbok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...