Gå til innhold

Treffende svar på dumme spørsmål?

Anbefalte innlegg

Nei, man skal for all del ikke kunne få kunnskap om noe som ikke direkte har med ens egen umiddelbare hverdag å gjøre. Det kunne jo føre til at man fikk økt forståelse/omtanke for andre menneskers liv.

Godt du påpekte det.

Nemlig. :o) Alt som ikke vedkommer meg helt direkte er meg med andre ord helt uinteressant. Så greit det må være å leve i en slik verden du!

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

9

• AAA

7

• Mrs. Wallace

6

• MsSophie

6

Nei, man skal for all del ikke kunne få kunnskap om noe som ikke direkte har med ens egen umiddelbare hverdag å gjøre. Det kunne jo føre til at man fikk økt forståelse/omtanke for andre menneskers liv.

Godt du påpekte det.

Så du mener at du ville fått større forståelse for adopsjon og prosessen rundt, samt hvordan det er å være adoptivforeldre og hvordan det er å være adoptert, hvis du bare visste hvor mye det kostet?

Spørsmålet synes kanskje dumt for dere som "vet alt" om adopsjon. For det store flertallet som ikke vet like mye, er spørsmålene tilforlaterlige. Jeg synes kanskje det virker som om dere som har adoptert er en _smule_ hårsåre og tar alt opp i verste mening. Som flere skriver her nede, bidrar dette til at uvitende mennesker ikke tør å spørre om noe som helst. Dette bidrar til at det med adopsjon også i fremtiden blir noe "spesielt", nærmest "unormalt". Jeg tror dere kan gjøre mye selv for å avmystifisere det med adopsjon ved å svare åpent på slike _dumme_ spørsmål uten å latterliggjøre de "uvitende". Folk flest vet tross alt lite om adopsjon.

Såfremt spørsmål blir stilt på en ordentlig måte, har jeg absolutt ingen problemer med å svare på dem. Og er det noe jeg ikke skulle ha lyst å svare på, er det ikke noe problem å avvise det høflig eller avlede, heller.

Så du hadde ikke hatt noen problemer med å treffe meg og spørre, og slik tror jeg det er for de fleste adoptivforeldre (og de fleste foreldre generelt, i og for seg).

Men av og til hender det dessverre man snubler borti folk som stiller spørsmål på en slik måte at det skinner igjennom at det ligger litt lumre holdninger bak. Og da er det klart at nakkehårene kan stritte litt. De fleste klarer imidlertid fint å skille mellom de oppriktig interesserte og de grafsende/nedlatende.

Men det er klart at foreldre blir mer vare både på ordlyd og innhold når ungene overhører det. Slik er det jo med mange ting man kan snakke om - ikke bare i forhold til adopterte barn.

Godt du påpekte det.

Hei!

Jeg kunne veldig godt tenke meg å vite hvordan man fremmer forståelse og toleranse ved å spørre om sårende ting i barns påhør. Kunne du forklare meg det?

Takktakk!

Så lenge du ikke går i adopsjonstanker selv, så synes jeg det er totalt irrelevant å vite hva en adopsjon koster.

Det mener du vel ikke? Så når diskusjonene går i media om støtten til adopsjon skal økes eller ikke, skal ikke vi andre få vite om det dreier seg om 10 tusen eller 1 million? Jeg trodde faktisk at jeg hadde styrt unna alle "dumme" spørsmål, men jeg tror nok kanskje jeg har spurt (nær familie) om hvor mye det koster... Akkurat som de spurte meg den tiden de var ufrivillige barnløse hvor mye barnehagen etc. kostet.. Jeg sa jo ikke da at så lenge de ikke har barn, må de ikke spørre om slikt!

Å spørre om hva et barn koster derimot, er uakseptabelt!

mvh

Det mener du vel ikke? Så når diskusjonene går i media om støtten til adopsjon skal økes eller ikke, skal ikke vi andre få vite om det dreier seg om 10 tusen eller 1 million? Jeg trodde faktisk at jeg hadde styrt unna alle "dumme" spørsmål, men jeg tror nok kanskje jeg har spurt (nær familie) om hvor mye det koster... Akkurat som de spurte meg den tiden de var ufrivillige barnløse hvor mye barnehagen etc. kostet.. Jeg sa jo ikke da at så lenge de ikke har barn, må de ikke spørre om slikt!

Å spørre om hva et barn koster derimot, er uakseptabelt!

mvh

Jo, det mener jeg. Hvor mye man betaler for å adoptere et barn er en privatsak, og kan overhode ikke sammenlignes med hvor mye man betaler for en barnehageplass, en ny bil etc.

Jeg hadde aldri funnet på å spørre noen om hvor mye det koster å gjennomføre en prøverørsbehandling.

Annonse

Gjest Kristiina

Så lenge du ikke går i adopsjonstanker selv, så synes jeg det er totalt irrelevant å vite hva en adopsjon koster.

Hvorfor skulle det være så galt å få kunnskap om ulike deler av en adopsjon? Feks kostnad på adopsjon. Selvfølgelig har økonomi en betydning her.

Det kan jo føre til at jeg forstår litt mer av hva mine venner går igjennom når de har bestemt seg for å adoptere.

Hvorfor skulle det være så galt å få kunnskap om ulike deler av en adopsjon? Feks kostnad på adopsjon. Selvfølgelig har økonomi en betydning her.

Det kan jo føre til at jeg forstår litt mer av hva mine venner går igjennom når de har bestemt seg for å adoptere.

Det er ikke galt å tilegne seg kunnskap om adopsjon, men det går an å spørre på generell basis uten å grafse i familiers høyst private liv da. Og som (tror jeg) SAMTLIGE med erfaring i så måte har sagt i denne tråden: Ikke når barna er tilstede.

fei1365380229

Jo, det mener jeg. Hvor mye man betaler for å adoptere et barn er en privatsak, og kan overhode ikke sammenlignes med hvor mye man betaler for en barnehageplass, en ny bil etc.

Jeg hadde aldri funnet på å spørre noen om hvor mye det koster å gjennomføre en prøverørsbehandling.

Oj, det kunne jeg ha gjort, spurt hvor mye det kostet å gjennomføre en prøverørsbefruktning altså, men da hadde vel personen snakket åpent opp det på forhånd altså.

Når det gjelder spørsmål om hvor mye adopsjon koster så svarer jeg på det, men kommer spørsmålet opp foran barna så er det utidig.

Så du mener at du ville fått større forståelse for adopsjon og prosessen rundt, samt hvordan det er å være adoptivforeldre og hvordan det er å være adoptert, hvis du bare visste hvor mye det kostet?

Herregud - jeg skal ALDRI så mye som se på et par foreldre med adoptivbarn mer i hele mitt liv - jeg kan jo ikke det, det vedkommer meg ikke ettersom jeg ikke skal adoptere selv tydeligvis.

*Himler med øynene* Er det overhode ikke lov å vise noen form for interesse for adopsjon med mindre man har tenkt å adoptere selv eller!?

Hei!

Jeg kunne veldig godt tenke meg å vite hvordan man fremmer forståelse og toleranse ved å spørre om sårende ting i barns påhør. Kunne du forklare meg det?

Takktakk!

Jeg snakker om spørsmålene, ikke tilhørerne.

Gjest Kristiina

Det er ikke galt å tilegne seg kunnskap om adopsjon, men det går an å spørre på generell basis uten å grafse i familiers høyst private liv da. Og som (tror jeg) SAMTLIGE med erfaring i så måte har sagt i denne tråden: Ikke når barna er tilstede.

Spørsmålet mitt var rettet mot dette forumet her, hva som var ok å spørre om. Hvis man ikke kan spørre på et forum som dette hva en adopsjon koster uten at folk tar det ille opp, så gud bedre...

Spørsmålet synes kanskje dumt for dere som "vet alt" om adopsjon. For det store flertallet som ikke vet like mye, er spørsmålene tilforlaterlige. Jeg synes kanskje det virker som om dere som har adoptert er en _smule_ hårsåre og tar alt opp i verste mening. Som flere skriver her nede, bidrar dette til at uvitende mennesker ikke tør å spørre om noe som helst. Dette bidrar til at det med adopsjon også i fremtiden blir noe "spesielt", nærmest "unormalt". Jeg tror dere kan gjøre mye selv for å avmystifisere det med adopsjon ved å svare åpent på slike _dumme_ spørsmål uten å latterliggjøre de "uvitende". Folk flest vet tross alt lite om adopsjon.

Jeg må tydeligvis presisere at det er de "dumme" spørmålene jeg snakker om, ikke hvem som hører på.

Annonse

fei1365380229

Herregud - jeg skal ALDRI så mye som se på et par foreldre med adoptivbarn mer i hele mitt liv - jeg kan jo ikke det, det vedkommer meg ikke ettersom jeg ikke skal adoptere selv tydeligvis.

*Himler med øynene* Er det overhode ikke lov å vise noen form for interesse for adopsjon med mindre man har tenkt å adoptere selv eller!?

Selvfølgelig er det lov å spørre. Jeg er selv litt sjokkert over alt folk blir fornærmet for her inne.

Jeg diskuterer og svarer gjerne på adopsjonsspørsmål, men jeg vil gjerne at dattera mi skal slippe å høre på.

Nå har vi ikke fått noen dumme spørsmål omtrent vi altså, bare noen fra en venninne som selv har egenfødte og skal adoptere og de dumme spørsmålene er helt okey :) -

og så var det en liten gutt i barnehagen som hylte ut når vi kom hjem; "har dere lånt a eller kjøpt a".

Vet du hva, nå syns jeg du svarer barnslig. :-)

Hvorfor ikke bare ta til etteretning at vi som adopstivforeldre opplever at våre barns integritet blir krenket, noen ganger grovt krenket, av folk som spør pg graver om ting de strengt tatt ikke har noe med. Og det skjer faktisk relativt ofte også.

Man behøver ikke være Einstein for å skjønne dette vel, og være voksen nok til å tøyle nysgjerrigheten sin til mer passende anledninger for de tingene man fremdeles ønsker å spørre om, og til rett og slett godta at enkelte ting har man ikke noe med. (nei jeg mener ikke først og fremst ikke hvor mye en adopsjon koster, selv om jeg faktisk ikke selv har for vane å spørre folk om hva de har betalt for dette og hint. For jeg har veldig sjelden noe med det...!)

Det handler til syvende og sist om ungene.

Gjest Princess Peach

*himler med øynene også*

Jeg er enig med deg, Lillemus. Det går da fint an å interessere seg for ting selv om man ikke har tenkt å gjøre det selv! Og jeg synes absolutt ikke det er utidig å spørre om hva det koster å adoptere, vel å merke hvis man spør fint! Ikke å spørre hva ungen kostet, det er jo helt horribelt.

Jeg har adoptivbarn i familien selv, og foreldrene har hele tiden vært åpne rundt adopsjonen. Grøss, hadde dauet hvis de hadde vært like lettfornærmede som de på dette forumet.

Gjest Princess Peach

Vet du hva, nå syns jeg du svarer barnslig. :-)

Hvorfor ikke bare ta til etteretning at vi som adopstivforeldre opplever at våre barns integritet blir krenket, noen ganger grovt krenket, av folk som spør pg graver om ting de strengt tatt ikke har noe med. Og det skjer faktisk relativt ofte også.

Man behøver ikke være Einstein for å skjønne dette vel, og være voksen nok til å tøyle nysgjerrigheten sin til mer passende anledninger for de tingene man fremdeles ønsker å spørre om, og til rett og slett godta at enkelte ting har man ikke noe med. (nei jeg mener ikke først og fremst ikke hvor mye en adopsjon koster, selv om jeg faktisk ikke selv har for vane å spørre folk om hva de har betalt for dette og hint. For jeg har veldig sjelden noe med det...!)

Det handler til syvende og sist om ungene.

Hva hvis man spør fint og ikke foran ungene, da? Og jeg skjønner ikke hvorfor Kristiina ikke får svar på sitt spørsmål om kostnadene ved adopsjon inne på dette forumet. Som hun sier, hvor ellers skal hun spørre?

fei1365380229

Hva hvis man spør fint og ikke foran ungene, da? Og jeg skjønner ikke hvorfor Kristiina ikke får svar på sitt spørsmål om kostnadene ved adopsjon inne på dette forumet. Som hun sier, hvor ellers skal hun spørre?

Vi har fått spørsmål om hva adopsjon koster flere ganger. Nå skal en av dem som har spurt adoptere, det kan jo være en grunn til spørsmålene at noen i familien eller de selv har tenkt tanken.

Når vi startet adopsjonsprosessen så var vi helt grønne selv og spurte om utrolig mye dumt, men man blir mer reflektert over ting som gjelder barnet når man har adoptert og det er vel kanskje grunnen til at noen blir fornærmet også.

Gjest Princess Peach

Vi har fått spørsmål om hva adopsjon koster flere ganger. Nå skal en av dem som har spurt adoptere, det kan jo være en grunn til spørsmålene at noen i familien eller de selv har tenkt tanken.

Når vi startet adopsjonsprosessen så var vi helt grønne selv og spurte om utrolig mye dumt, men man blir mer reflektert over ting som gjelder barnet når man har adoptert og det er vel kanskje grunnen til at noen blir fornærmet også.

Jeg skjønner jo at det kan virke uhøflig å spørre om sånt ansikt til ansikt, nesten som å spørre om hvor mye noen tjener. Men når man spør på et adopsjonsforum av alle ting, og at folk presterer å bli fornærmet, da vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...