Gå til innhold

Treffende svar på dumme spørsmål?

Anbefalte innlegg

Ja, håper da dere er litt mer rundbøyelige i virkeligheten. ;) Ikke rart mange får skrekken for å spørre om noe som helst når man får hysteriske reaksjoner her inne. Må samtidig få si meg enig i at man naturligvis må spørre på en høflig måte og passe seg for hva man sier foran barna.

Fletter meg inn her , uten å tiltenke noen av svarene eller komentarene.. Men vil bare si at... de man kjenner godt, de får de svarene som er å få. De man kjenner lite får ikke så mye svar for det det er uvesentlig for dem i utgangspunktet. Men de man ikke kjenner egentlig.. de kan jo få det svaret at det er masse informasjon på internett. lettere å finne fram der enn at jeg skal fortelle . det hadde blitt veldig langt svar. eller??

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

9

• AAA

7

• Mrs. Wallace

6

• MsSophie

6

Her er du nok inne på et viktig poeng! Og et ikke uvanlig "problem" på DOL generelt: HVA er det egentlig man snakker om?

For det kan være en stor skala fra de helt ekstreme spørsmål/kommentarer man kan få, til mer uskyldige, søte, men som noen likevel reagerer på. Og dersom en sier at kommentarer i det ene ytterpunktet av skalaen er uakseptable, så kan andre tolke det som at også kommentarer i motsatt ende av skalaen er noe det vil bli reagert på.

Jeg har lest en del utrolige eksempler her inne på hva folk kan få seg til å si (også utenfor temaet adopsjon, forresten). Jeg skjønner at det å få slike kommentarer ikke er noe særlig, og spesielt ikke når barna hører det.

Og jeg skjønner at det kan gjøre adoptivforeldre ekstra på vakt, og at de derfor også i noen tilfeller kan få ut klørne uten at det egentlig var noen grunn til det.

For i flere tråder har jeg også lagt merke til at noen reagerer nesten på ethvert spørsmål, nesten som om man tillegger spørrerern meninger om at adopsjon ikke er en like "fin" måte å få barn på som naturmetoden.

Selv har jeg et eksempel: En venninne fortalte i det vide og brede om hentereisen, alle mulige praktiske detaljer etc. Og så kom hun fram til tidspunktet da barnet ble overrakt til foreldrene. Jeg tillot meg da å spørre hva hun følte og tenkte akkurat da, og da ble den blide tonen til snerring da hun svarte: "Ikke noe annerledes enn dem som føder føler det, vel!"

Oi!!

Må si jeg ble litt paff, ja! Følte det nesten som hun tilla meg meninger jeg ikke hadde, jf det ovenfor nevnte om det er en likeverdig måte å få barn på eller ikke.

Huff, der var du uheldig med responsen du fikk, ja. Du må ha tråkket på en eller annen øm tå, og de kan jo av og til være vanskelige å forutse - uansett tema.

Håper ikke det skremmer deg fra å snakke med folk om å få barn heretter. ;o)

Gjest husker ikke hvilket anonymt nick jeg brukte

Ikke noe galt med deg, men fødsler er ganske ofte et tema når man har svært små barn. Terskelen for å dele opplevelser med relativt ukjente mennesker er lav, særlig i den første tiden etter en fødsel.

Vi deler jo opplevelsene vi som adoptere også. Ofte er det det eneste vi har å snakke om. Det eneste vi har til felles er at vi har adoptert barn, noe som fører til lite å snakke om.

Jeg blir fryktelig lei slike samtaler jeg da...

Gjest kostnad.no

Oj, det kunne jeg ha gjort, spurt hvor mye det kostet å gjennomføre en prøverørsbefruktning altså, men da hadde vel personen snakket åpent opp det på forhånd altså.

Når det gjelder spørsmål om hvor mye adopsjon koster så svarer jeg på det, men kommer spørsmålet opp foran barna så er det utidig.

Det koster 15.000 i egenandel å gjennomføre tre prøverrørsforsøk. Det koster et sted mellom 80.000-150.000 å adoptere, minus adopsjonsstønad på 38.320,- for inneværende budsjettår.

Altså er det fortsatt en grov forskjellsbehandling, til tross for at adopsjonsstønaden har vokst kraftig de siste fire årene.

Forskjellsbehandlingen er alvorlig, fordi den bidrar sterkt til at adopsjon blir "de ressurssterkes" alternativ, fremfor et reelt og likestilt alternativ for alle som ønsker seg barn.

Så du mener at du ville fått større forståelse for adopsjon og prosessen rundt, samt hvordan det er å være adoptivforeldre og hvordan det er å være adoptert, hvis du bare visste hvor mye det kostet?

Himmel og hav, du kan da ikke mene at det er en privatsak hva det koster å adpotere eller ta prøverør? Dette rører ved en viktig samfunnsøkonomisk problemstilling, all den tid antall foreldre som ikke får barn uten assistanse eller ved å adoptere er såvidt stort og det ser ut som det øker. Hvor barnet kommer fra, bakgrunn, reisen osv er privat. Men gebyrer, avgifter osv som er standariserte, bør vel tilhøre det offentlige rom for debatt.

Nå er du i grunn bare jævlig fjollete.

Jeg har aldri sagt at man ikke kan vise interesse for adopsjon selv om man selv ikke er i prosessen selv. Jeg prøver å poengtere at jeg synes spørsmål om kroner og øre i den anledning er utidig og for meg fremstår som nysgjerrig grafsing.

Jeg forstår at du sikkert synes det er rart at ikke alle synes det er like festlig å dele alle aspektene i livet sitt med gud og hvermann, men det er det.

Man kan vel finne andre kilder enn foreldre som har adoptert for å finne ut kostnadene knyttet til adopsjonen? Jeg ville nok ikke spurt annet enn veldig nære venner som skal adoptere (og det har jeg også), og da faller spørsmålet naturlig på et visst tidspunkt. Men andre ville jeg ikke spurt om det. Men at det er en privatsak, det skjønner jeg ikke.

Annonse

Man kan vel finne andre kilder enn foreldre som har adoptert for å finne ut kostnadene knyttet til adopsjonen? Jeg ville nok ikke spurt annet enn veldig nære venner som skal adoptere (og det har jeg også), og da faller spørsmålet naturlig på et visst tidspunkt. Men andre ville jeg ikke spurt om det. Men at det er en privatsak, det skjønner jeg ikke.

Da var vi nok ikke så uenige likevel da, skjønner du:)

Gjest girasol

Himmel og hav, du kan da ikke mene at det er en privatsak hva det koster å adpotere eller ta prøverør? Dette rører ved en viktig samfunnsøkonomisk problemstilling, all den tid antall foreldre som ikke får barn uten assistanse eller ved å adoptere er såvidt stort og det ser ut som det øker. Hvor barnet kommer fra, bakgrunn, reisen osv er privat. Men gebyrer, avgifter osv som er standariserte, bør vel tilhøre det offentlige rom for debatt.

Ja det er jeg enig med deg i Maggi!

Gjest kostnad.no

Deler dette uten forbehold. Kostnadene er redegjort for både tidligere i denne tråden og i et eget innlegg i en relativt ny tråd her på DOL.

Men for å repetere:

Adopsjonsstønaden er pr i dag i overkant av 38.000,-. Totalkostnadene i forbindelse med adopsjon beløper seg til mellom 80.000-150.000. Alt etter hvor man adopterer fra og hvor langt opphold hentereisen krever.

Gjest slikt må vi bare leve med tror jeg

Spørsmålet synes kanskje dumt for dere som "vet alt" om adopsjon. For det store flertallet som ikke vet like mye, er spørsmålene tilforlaterlige. Jeg synes kanskje det virker som om dere som har adoptert er en _smule_ hårsåre og tar alt opp i verste mening. Som flere skriver her nede, bidrar dette til at uvitende mennesker ikke tør å spørre om noe som helst. Dette bidrar til at det med adopsjon også i fremtiden blir noe "spesielt", nærmest "unormalt". Jeg tror dere kan gjøre mye selv for å avmystifisere det med adopsjon ved å svare åpent på slike _dumme_ spørsmål uten å latterliggjøre de "uvitende". Folk flest vet tross alt lite om adopsjon.

Hvilke spørsmål syns du det er naturlig å spørre en adoptivmor. La oss tenke oss at du traff meg i åpen barnehage?

Jeg syns de aller aller fleste spørsmål er helt ok å spørre, men det finnes noen få som ikke passer seg i barnas nærvær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...