Gå til innhold

Hjelp meg... babyen er overtrøtt!

Anbefalte innlegg

Solsikkefrø

Hva skal jeg gjøre når babyen er overtrøtt? Han pleier vanligvis stå opp sammen med meg klokken 9 om morgenen. Slik var det idag også. Men siden svigermor kom å ødela søvnen han har på dagtid, har han ikke sovet mer enn en time siden klokken 9 i dag morges!! og jah, som jeg sa: nå sliter vi såklart med ham fordi han ikke vil sove!!

Hva skal jeg gjøre med ham da? han har ikke sovet mer enn en time på snart 13 timer... kom med gode råd ;(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240496-hjelp-meg-babyen-er-overtr%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skilt og lykkelig uten sivgermor

Heisann!

Eg leste et tidligere innlegg om svigermoren din.

Det er kanskje ikke så mye du kan gjøre med at han er overtrøtt nå.. han sovner nok til slutt.... la han rudle i stua til han sovner, kanskje...

MEN

Du har 2 valg ang svigermor:

1. Ta på deg turskoene og gå til en venninne, og la mannen din få hanske med en overtrøtt unge selv, når han ikke klarer å sette grenser for sin egen mor.. Det er også uheldig at han ikke hører på kona si når dette er et stort problem for deg.

2. Sette klare grenser ovenfor svigermor, og ikke la henne styre! NÅ!!! (eg antar du har prøvd å snakke fint til henne, men ble ikke tatt på alvor?)

Slik situasjonen din er nå, skjønner eg ikke at du orker.

Eg hadde en ytterst dominerende svigermor, og en ektemann som stod mellom barken og veden...

Hilsen

Når snuppa er overtrøtt og ikke klarer å finne roen, så tar jeg henne på fanget/i armene og holder henne tett inntil meg... Og holder henne fast, mens hun har smokk, og jeg bysser/gynger og gjerne synger lavt... Hun illskriker det første halve minuttet, eller kanskje hele - og så tar det sjelden lang tid før øynene faller igjen...

Det høres kanskje fælt ut å holde fast, men det er eneste måten hun klarer å roe ned på da, og det tar veldig kort tid. Og samtidig er hun jo tett inntil meg, mens jeg bysser og synger...

Anbefales til en annen gang (forhåpentligvis sover han nå, ihvertfall...)

Solsikkefrø

Når snuppa er overtrøtt og ikke klarer å finne roen, så tar jeg henne på fanget/i armene og holder henne tett inntil meg... Og holder henne fast, mens hun har smokk, og jeg bysser/gynger og gjerne synger lavt... Hun illskriker det første halve minuttet, eller kanskje hele - og så tar det sjelden lang tid før øynene faller igjen...

Det høres kanskje fælt ut å holde fast, men det er eneste måten hun klarer å roe ned på da, og det tar veldig kort tid. Og samtidig er hun jo tett inntil meg, mens jeg bysser og synger...

Anbefales til en annen gang (forhåpentligvis sover han nå, ihvertfall...)

Jah... nå sover han.. til slutt skrek han slik at det hørtes ut som om han hadde store smerter og holdt på å dø!! prøvde å gi ham puppen, men han sprellet bare og svettet så en gris! Samboeren tok ham med ut i vognen på tur og da sovnet han etter 20 minutt... er det ikke slik at babyen ikke skal venne seg til å sovne mens man bysser og går tur?.. men det var ikke annet som hjalp ikvell...

Gjest trultemor26

Det vi pleide å gjøre da snuppa vår var overtrøtt og bare hylete var å ha henne liggende på armen, gå inn på badet, slukke lyset, inn med smokk, sette på springen og bysse, kanskje synge litt. Da sovnet hun som regel kjapt. Problemet var å få henne fra armen og over i senga uten at hun våkna.

Jah... nå sover han.. til slutt skrek han slik at det hørtes ut som om han hadde store smerter og holdt på å dø!! prøvde å gi ham puppen, men han sprellet bare og svettet så en gris! Samboeren tok ham med ut i vognen på tur og da sovnet han etter 20 minutt... er det ikke slik at babyen ikke skal venne seg til å sovne mens man bysser og går tur?.. men det var ikke annet som hjalp ikvell...

Jeg gjorde som dere, la han i vogna etter masse prøving med byssing, mating, synging.. jeg trilla han over dørterskelen inne jeg da. :) holdt på ca. 20 min jeg og før han sovna. Disse besteforeldrene altså. :) Du må bare stte foten ned og si NEI. Er sikker på at "farfar" syntes jeg var en megge noen ganger når han kom akkuratt da poden skulle ha en dupp. farfar ville selvfølgelig kose og dulle med han, men etter noen ganger med det og overtrøtt unge senere sa jeg tilslutt "nei, han MÅ sove nå".

Var kjempeirriterende at han ikke skjønte at det hjalp lite at han hang over vugga og prat med han når han skulle sove... *klask i panna*

Annonse

Vel, ved overtrøtthet er det unntakstilstand!

Jeg PLEIER jo ikke å holde armer og bein og kropp på snuppa når hun skal sove heller - til vanlig går det fint å bare legge henne i senga, si natta og gå. Men er hun overtrøtt, så kaver hun og "kjemper" mot søvnen - da er det eneste som funker å holde alle kroppsdeler i ro i et minutt, før hun kapitulerer og slokner.

Som sagt, noen vil kanskje si det er fælt å holde fast barnet - men jeg synes nå ikke det er "bra" for barnet å måtte skrike i timesvis og være kjempetrøtt heller, jeg da... Når jeg vet at dette funker i løpet av et minutt eller to.

Neste gang (hvis det blir noen neste...) det er svigermor som er skyld i at babyen er overtrøtt og ikke får sove, så ring henne. Be henne komme få ungen i søvn!

Eller kanskje ikke, hun ser kanskje ikke sin egen rolle i det hele, vil vel bare se det at du ikke "lykkes" med å få ungen til å sove...

Nå er vel problemet over, men i helga måtte min mor få en overtrøtt 7 mndr gammel baby til å sove (søstra mi sin, og de hadde bryllupsfest!)

Trikset som tilslutt virka var å dandere et kosedyr rundt hodet hennes, rugge på det, stappe inn smokken og blåse på magen hennes! (det var varmt) Da ble det såpass gyngete og rytmisk og søvndyssende at ungen sovna tilslutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...