Gå til innhold

spørsmål om skolen..

Anbefalte innlegg

Gjest rare spørsmål!!

har ei jente som begynner i 1 klasse nå.

og har noen få kanskje litt dumme spørsmål.

pleier dere og ha slik papir utenpå bøkene når de går i 1 eller får de ikke noe særlig med bøker?

og om de har gym bruker de gymtøy og spesielle sko?

en lurer på mange små ting når det er første barnet som begynner på skolen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240559-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke rare spørsmål, det der!!!

Hos oss fikk vi beskjed om bøkene skulle ha bokbind på. I hele 1. klasse var det 2 bøker som fikk det. Ellers brukte de ikke så mange bøker.

De brukte ikke gymtøy eller gymsko. Hos oss hadde de gym enten ute eller i gymsalen. De brukte de vanlige klærne sine, og sokkelesten inne og vanlige sko ute.

Vi fikk ellers beskjed om hvis de skulle ha med ski eller akebrett.

Vi kjøpte en rull med bokbind til førsteklassingen ifjor, men det ble ikke bruk for den. De har bare brukt permer / ark i tillegg til klassesett som har ligget på skolen hele tiden. Men det kan godt hende din førsteklassing får en bok allikevel.

I gymsalen har de ikke brukt gymtøy, men sokker med antiskli eller gymsokker. Sønnen min har tatt sokker med antiskli utenpå de andre sokkene i gymtimen.

Gjest Tatjana

Gjennom alle år i skolen har vi fått vite at flergangsbøker (altså slike som skal brukes av andre barn neste år) skal ha papir på. Bøker som elevene skriver i, trenger ikke det. Mitt barn ville gjerne ha det på likevel, særlig i de lavere klassetrinnene.

I 1. fikk de så vidt jeg husker ingen flergangsbøker. Men vi satte papir på engangsbøkene, fordi barnet ville det selv.

Hos oss har de ikke skiftet til gym i 1. klasse, ikke andre heller. Og de har gymmet i de vanlige inneskoene. Mine barn (den eldste og den som skal begynne i høst) har hatt sandaler med regulerbare remmer bak hælen, over vristen og over tåa. Det har fungert helt fint.

Flerbruksbøker må nok ha bokbind. Men det kan jo være en grei rutine å begynne å ha papir på "alle" bøkene allerede det første året..... Tror det varierer fra skole til skole om barna skifter til gymtøy i første klasse. Selv mener jeg det er best å gjøre det. For selv 6åringer svetter jo, men det lukter bare ikke. Og det er ubehagelig å gå rundt å være svett og klam.

Annonse

Sønnen min skal opp i 2. klasse nå, og jeg hadde minst like mange spørsmål som deg i fjor!

Vi har satt bokbind på èn bok, det var en arbeidsbok de fikk første dagen. Du får helt sikkert beskjed om hva som forventes. Hos oss har de hatt ukeplaner der alt sånt har stått forklart.

I gymmen har de brukt vanlige klær, og løpt barbeint eller i sokkelesten. Ellers har de brukt mye ski og akebrett i vinter. De har også hatt en turdag i uka, med bål, tursekk og full pakke. Jeg kjøpte en turbukse han brukte i fjor høst og i vår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...