Gå til innhold

Når være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker mamma til to

Mine barn er 12 og 6 år. 12-åringen er svært selvstendig, og har uten at jeg har visst om det lenge fartet rundt på egen hånd med t-banen for å gå på biblioteket og til venninner og slikt. Men det går helt klart veldig bra, hun er ansvarsbevisst og flink. Jeg har nå begynt å la henne passe lillebror mens jeg går i butikken. Det kan ta en time eller to noen ganger, og det har også gått helt greit. Nå lurer jeg på om dere syns det er trygt å la storesøster være hjemme alene mens vi går på fest og kommer hjem på natten? Lillebror kommer ikke til å være her da, men hva syns dere om det å la henne passe han på kvelden og natten? Jeg liker det ikke noe særlig, men hun selv sier at det ikke er noe problem. Er jeg bare hønemor eller hva syns dere? Jeg har ingen venninner med unger som jeg kan sammenligne med, det er derfor jeg er usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240769-n%C3%A5r-v%C3%A6re-alene-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det riktignok 15 år siden jeg var 12, men da hadde jeg begynt å sitte barnevakt på kvelden/natta for mine halvsøsken.

Kan ikke huske at det var noe problem.

Det går helt sikkert bra hvis jenta er så ansvarsfulls om du beskriver.

Bare husk å skrive ned de tlf. hun trenger for å få tak i dere, I tillegg så er det lurt å gå igjennom tlf. til ambulanse, brannvesenet, og politiet.

Husker at mamma gik igjennom det med meg når jeg var så ung og skulle sitte barnevakt for småbarn (familie). Hun til og med gik igjennom litt førstehjelp med meg slik at jeg følte meg litt tryggere hvis noe skulle skje.

Nå er det snakk om å passe en 6 åring så går det helt sikkert bra :)

Min 7-åring er hjemme alene noen ganger. Ho går hjem fra SFO og om ho går fort er ho alene hjemme en time før jeg kommer hjem. Vanligvis bruker ho litt tid, og har en 1/2-time hjemme alene.

Ho er også alene mens jeg går i butikken. Men det tar ikke lenger tid enn ca. 1/2 time.

Det klarer ho helt på egen hånd.

Så at en 12-åring som er ansvarsbevisst kan klare denne jobben er jeg ikke i tvil om. MEN ho må kunne få tak i dere, og jeg synes også at det ikke bør ta altfor lang tid for dere å komme hjem fra der dere er. I hvertfall i starten.

Annonse

To 13-åringe nabounger passer gjerne mine to på 7 og 2 en kveld. Men en av foreldra deres er alltid hjemme i nabohuset, slik at de lkan få rask hjelp hvis det skulle være noe.

Når det gjelder å være aleine hjemme om natta, ville jeg nok vært noe mer skeptisk. En av de ovennevnte 13-åringene har en mamma som jobber nattevakter iblant, og da sover 13-åringen hos oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...