Gå til innhold

slutte å amme pga slankekur ?


Gjest svært overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest svært overvektig

Sønnen min har passert 11 mnd og jeg ammer ham 4-5 ganger i døgnet for tiden. Jeg er overvektig og veier 110 kg - nå ønsker jeg å slanke meg og begynner å bli veldig motivert.

Problemet mitt er om jeg skal slutte å amme pga av slanking ? Jeg føler det er veldig egoistisk, samtidig har jeg allerede har gitt sønnen min 11 mnd med morsmelk, selv om ammingen ikke har vært problemfri.

Jeg har kontaktet legen min for råd og veiledning og han ville tilby meg medikamentet Xenical. Dette kan ikke brukes ved amming. Det er vel heller ikke anbefalt å amme under slanking fordi "gifter" kan være lagret i fettvevet.

Hva synes dere - skal jeg vente til sønnen min avvenner seg selv fra puppen - eller skal jeg starte nå når jeg egentlig er veldig motivert til å begynne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære svært overvektig.

Du er motivert. Når du skal avvenne barnet er det lurt å bruke litt tid på det slik at du ikke får problemer med tilstoppede melkeganger og brystbetendelse. Kutt ut et og et måltid om gangen med en ukes mellomrom. Hvis du får melkespreng, masser ut litt melk såpass at smerten gir seg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder Xenical utenfor så er det du henviser til, sitat: "Det er vel heller ikke anbefalt å amme under slanking fordi gifter kan være lagret i fettvevet", ikke helt overførbart til norske forhold. Den (tror det bare er én?) undersøkelsen som påpekte at miljøgifter i morens fettvev frigjøres og overføres til morsmelk ble nemlig foretatt i et av Europas mest forurensede områder.

Såkalt fornuftig slanking, dvs. en halv kilo i uka og fortrinnsvis uten medikamenter, vil ikke være til hinder for fortsatt amming!

Lykke til med "prosjektet" ditt! (Synes forøvrig du med god samvittighet kan slutte ammingen dersom Xenical er veien for deg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...