Gå til innhold

Motgift mot vepsestikk i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Har barnehagen deres det? Hva har de i så fall?

Jeg antar at det er svært få som VET helt sikkert om barna deres er allergiske eller ikke, men finnes det noe jeg kan gjøre?

Det er vanvittig mye veps hos oss for tiden, og jeg innser at det skal svært lite til før et av barna blir stukket, og da vil jeg gjerne være føre var.

Vanlig lindrende salve har vi jo - men finnes det noe mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240946-motgift-mot-vepsestikk-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Les svaret her: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA;QAEntryId=1312538

Jeg ville nok uansett hat Zyrtec eller lignende i barnehagen.

Tror nok barnehageansatte bør være forsiktig med å dele ut medisiner til barn, uten først etter avtale med helsepersonell eller foreldre.

Som kjent regnes all allergimedisin for barn for reseptbelagt, selv om man får kjøpt Zyrtec uten resept. Allergimedisin skal med andre ord ikke gis til barn uten etter avtale med lege.

Når det er sagt skader det jo selvsagt ikke å ha Zyrtec i bakhånd, slik at man kan gi det i krisetilfeller, evt. etter først å ha snakket med lege/helsepersonell om det konkrete tilfellet.

Tror nok barnehageansatte bør være forsiktig med å dele ut medisiner til barn, uten først etter avtale med helsepersonell eller foreldre.

Som kjent regnes all allergimedisin for barn for reseptbelagt, selv om man får kjøpt Zyrtec uten resept. Allergimedisin skal med andre ord ikke gis til barn uten etter avtale med lege.

Når det er sagt skader det jo selvsagt ikke å ha Zyrtec i bakhånd, slik at man kan gi det i krisetilfeller, evt. etter først å ha snakket med lege/helsepersonell om det konkrete tilfellet.

Glemte å ta med den linja, jeg. Selvsagt ville jeg ikke gitt medisiner til barn, uten først å ha snakket med lege og (om mulig) foreldre.

Det tror jeg ikke de hadde hos oss nei. Snuppa ble stukket av en veps på halsen i barnehagen for et par år siden. Jeg fikk ikke beskjed en gang før ungen sa fra selv da vi var kommet hjem! Men de beklaget sterkt da, de skulle selvsagt gitt beskjed ved henting.

De hadde fulgt godt med henne for å se etter evt. reaksjoner, men det gikk helt fint. Hovnet litt og var litt ømt en stund.

Annonse

Gjest Persille

Nei, det tror jeg ikke de har. Og jeg er ikke sikker på om jeg villle likt at de puttet i ungen min reseptbelagte allergimedisin, nærmest for å være "føre var" ved vepsestikk/tilsvarende.

"Og jeg er ikke sikker på om jeg villle likt at de puttet i ungen min reseptbelagte allergimedisin, nærmest for å være "føre var" ved vepsestikk/tilsvarende. "

Det har aldri vært et alternativ - men det er derfor jeg spør om det finnes et alternativ vi kan bruke om ulykken skulle være ute?

Hva gjør man når barn får vepsestikk?

"Og jeg er ikke sikker på om jeg villle likt at de puttet i ungen min reseptbelagte allergimedisin, nærmest for å være "føre var" ved vepsestikk/tilsvarende. "

Det har aldri vært et alternativ - men det er derfor jeg spør om det finnes et alternativ vi kan bruke om ulykken skulle være ute?

Når mine barn får vepsestikk, gjør jeg ikke så mye. Jeg sjekker at brodden er ute, evt. tar den ut med pinsett. Trøster og tar på Xylocain e.l. Følger selvsagt med på om det hovner opp mer enn normalt eller andre tegn på allergisk reaksjon. I så fall ville jeg ringt legevakt (og foreldre) med en gang. Hvis stikket er i munnen, ville jeg ringt Legevakt/113 med en gang.

Jeg regner med at dere har en plan for hva som skal gjøres ved sykdom, skader o.l, vepsestikk er vel ikke noe prinsippielt forskjellig.

Hvis det er mye veps i barnehagen nå, kan det jo være greit å spørre alle foreldrene om de vet om barna reagerer på vepsestikk (men det er jo ikke alle barn som har fått vepsestikk).

Minstejenta mi (2 år og 4 mnd) fikk sitt første vepsestikk for en uke siden, bak på låret.

Det gjorde mindre vondt enn jeg hadde trodd - hun klynket bare litt. Tilfeldigvis hadde vi en flaske med Xylocain akkurat der vi satt (fordi jeg hadde fått utslett av at en hund snuste på meg en halvtime tidligere). Jeg smurte på Xylocain mindre enn ett minutt etter stikket kom + en gang til 10 minutter etter.

Fulgte godt med for å se om det hovnet opp. Det gjorde det ikke. Det ble litt rødt rundt stikket en halvtimes tid, og så gikk det tilbake. Ingen reaksjon etterpå.

Hun andre jenta mi fikk vepsestikk under foten da hun var 3 år. Hun Hyyyyyylte, så det var visst mer vondt da. Også da tok jeg på Xylocain i løpet av noen få minutter.

Det kan sikkert være lurt å ha noen Zyrtec liggende, men ikke gi barna det uten å snakke med lege og/eller foreldre!

Jeg HAAAAAATER veps :-(

Ørkenvandreren

Det finnes mye legeinformasjon på nett om dette (søk på "veps, bie, stikk", osv), f.eks;

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=68&contentid=1744&sectionid=118

De fleste barn som er allergiske mot vepse- og bistikk har fått motgift hos legen. Ved slike tilfeller brukes Epi-pen som motvirker anaflyaktisk sjokk. En slik tilstand vil vise seg umiddelbart etter at barnet har blitt stukket. Foreldre til barn med slik allergi sier ifra og har med seg en slik penn som kan brukes i krisetilfelle. Alle de andre barna kan smøres med Zylocain på stikket og det bruker å klare seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...