Gå til innhold

Første dag i barnehagen - jeg ble så deppa nå!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var et par timer i barnehagen i dag, første dag..Skal ha tilvenning hele uka. Jeg fikk godt inntrykk av barnehagen, det var ikke noe galt der..jeg bare ble så utrolig deppa..Sitter her og griner nå..Da jeg satt der i barnehagen måtte jeg kjempe for at jeg ikke skulle grine! Tårene pressa på...Gikk greit første kvarteret, men plutselig følte jeg det slik. Skjedde ikke noe, ble bare sånn.. Det ble utløst av at en gutt der "knurra" til sønnen min og så stygt på han (han var rundt 3 år tror jeg) fordi han hadde en leike han selv ville ha. Men tror det ville kommet uansett den følelsen..

Jeg tviler ikke på at de vil ta vare på han og jeg tviler ikke på at han vil trives og få det gøy..men jeg ble bare så utrolig lei meg inni meg og tenker bare at jeg skulle venta et halvt år til..

Men så veit jeg jo at det ikke er mulig..Om ei uke begynner jeg på jobb, i ny jobb..

Synes bare at sønnen min er så liten og at dette er altfor tidlig..(han er 9,5 mnd). Jeg tenker: Hva har jeg gjort mot han? Men på den andre side så veit jeg at han får det nok gøy..

uff...ble mye syting dette her..Men må bare få det ut..og kanskje noen har noen trøstende ord..?

Føler meg som en slem mor akkurat nå..at jeg ikke gjør det som er det beste for han..

(Han skal være der tre dager i uka da, noen ganger mer, og sjelden hele dagen..men likevel..)

Skrevet

Jeg skjønner deg så godt - og er ganske sikker på at de fleste foreldre kjenner seg igjen i det du beskriver her...

Datteren min hadde også sin første dag i barnehagen idag. Selv om hun har fylt to år og har vært ut og inn av denne barnehagen siden hun var født (pga storesøster som har gått der), så var det vemodig å gå fra henne der idag. Heldigvis fikk jeg "lov" til å gå. Dessuten hadde hun visst ikke savna meg i det hele tatt (var der bare i tre timer idag).

Mine to eldste begynte i barnehagen ett år gamle og stortrivdes fra første stund! Jeg ser de har fått med seg en solid ballast av sosiale kunnskaper, kunnskaper de fikk svært tidlig. Det tror jeg nesten vi kan takke barnehagen for!

Gutten din skal gå der "bare" tre dager i uka og ikke så altfor lange dager(?). Dette kommer til å gå hel fint og jeg tror han kommer til å trives godt. Antagelig er det verst for deg ;-)

Skrevet

Uff, jeg har egentlig ingen trøstens ord, men føler med deg.

Lillebror blir 10 mnd om noen dager nå, og jeg tenker litt på hvordan jeg hadde følt meg om han hadde begynt i barnehagen.

I vår søkte jeg ham inn og fikk plass i "vår" barnehage. Men så bare klarte jeg ikke tanken på å la ham begynne i barnehage 10 mnd gammel. Derfor bestemte vi at jeg blir hjemme 1 år ekstra. (Vet han får plass i barnehagen til neste år også.)

Men han får det nok fint i barnehagen, gutten din. De voksne passer på og han venner seg fort til at det er store barn som kanskje bestemmer litt mer i begynnelsen. Men så vil også sønnen din bli mer bestemt og nekte å godta at de andre bestemmer. Da vil han også kunne ta fra andre leker og bli litt mer selvstendig.

Skrevet

Å, jeg forstår deg så godt. Sønnen min var 11 mnd da han begynte, og det var den verste tiden i mitt liv som mor. Han måtte begynne da for å beholde plassen.

Det var grusomt å gå fra ham der, følte meg som verdens verste mor...

Nå er han 2 år og har akkurat hatt 3 dager tilvenning i ny barnehage. Det føles ikke like ille nå, men jeg kjenner på det ja. Tror ikke vi foreldre kommer unna den fæle følelsen av at vi "svikter" barna våre. Trøsten er bare at det går bedre snart, og ungene har så godt av andre barn å leke med.

I mellomtiden må vi bare holde ut samvittighetskvalene... :-(

Skrevet

Sønnen min var også 10 mnd. gammel. det gikk fint. Ikke så hyggelig, men men. Det er en liten trøst at når de er så små så sover de mye av tiden de er der. Da føles kanskje ikke tiden borte fra foreldrene så veldig lang?

Jeg har også hørt at tilvenningsprosessen tar mye kortere tid når barnet er lite enn når det er 2-3 år.

Og så blir det sikkert hyggelig for deg med ny jobb!

Prøv å tenke positivt på det. Han er heldig som slipper med 3 dager i starten, det blir en fin myk barnehagestart. Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønner deg kjempegodt! Min eldste var også 11 mnd da han begynte, og jeg klarte ikke å slappe av et sekund etter at jeg hadde gått igjen! Men han stortrivdes fra første stund! Men det er en tilvenningsprosess, ikke bare for barnet, men ikke minst for foreldra, det der!

Lykke til, iallefall!

sammfunnskritiker
Skrevet

Så fint at noen tenker slik som meg. Jeg syns barn i ett års alderen er alt for små og jeg tror ikke det er bare bra for barnet å begynne i barnehagen så tidlig. (Ja til kontantstøtte).

Men nå er samfunnet en gang slik det er. Nå er det ett åringer som er normalt, og slik skal det være.

Jeg hadde mulighet til å vente at mine barn hadde startet sitt tredje år, før de begynte i barnehagen. Jeg syns det kjennes bra ut. På den andre siden vet jeg, at jeg ikke har bidratt i utviklingen av småbarnsavdelinger i barnehage.

Skrevet

Jeg hadde stoor klump i halsen da jeg leverte lille store gutten min på SFO for første gang i forrige uke... En litt nervøs og engstelig, litt vemodig, veldig spent, glad, og ganske så stolt mamma! :)

Tror det er helt normalt å føle det sånn. Det er jo det kjæreste du eier og har som du skal overlate til andres varetekt flere timer for dagen. Du skal ikke lenger være der hele tiden og beskytte og trøste han. Det er vemodig at ungene vokser og blir mer uavhengig av oss foreldre, men samtidig er det jo sånn det skal være.

Gjest kjempeanonym og feig;o)
Skrevet

Jeg får vel mange kommentarer nå, men jeg sier det likevel; Jeg syns det er altfor tidlig å sende ungene i barnehage når de er små babyer.

kom igjen folkens, skyt meg!!

Og sorry at jeg kanskje gav deg enda dårligere samvittighet,,,,

Skrevet

Så fint at noen tenker slik som meg. Jeg syns barn i ett års alderen er alt for små og jeg tror ikke det er bare bra for barnet å begynne i barnehagen så tidlig. (Ja til kontantstøtte).

Men nå er samfunnet en gang slik det er. Nå er det ett åringer som er normalt, og slik skal det være.

Jeg hadde mulighet til å vente at mine barn hadde startet sitt tredje år, før de begynte i barnehagen. Jeg syns det kjennes bra ut. På den andre siden vet jeg, at jeg ikke har bidratt i utviklingen av småbarnsavdelinger i barnehage.

Hva er det tullet med at barn på et år ikke skal være i bhg?????????

De er da sosiale vesener fra de er født og fryder seg over andre barn!

En annen sak er om de trenger å være ti timer i bhg pr. dag!

takke meg til bhg- du ser jo hvor mye mer robuste barnehagebarn er enn andre "mammadalter"!

ja til barnehage og nei til kontantstøtte!

Ellers vet jeg godt hvordan det er å sende barn i bhg første gang- utrolig sårt men det er sikkert mye verre for foreldrene enn for barna!

Skrevet

Jeg får vel mange kommentarer nå, men jeg sier det likevel; Jeg syns det er altfor tidlig å sende ungene i barnehage når de er små babyer.

skulle gjerne vært hjemme med han lenger jeg, men det lar seg ikke gjøre økonomisk, så sånn er det med den saken..dessverre..jeg skulle egentlig vært hjemme minst til nyttår, men så skar det seg med samboers jobb etc og derfor er jeg nødt..en del andre grunner og i forbindlese med jobb og utdanning som jeg ikke går nærmere inn på her..Men bare så du veit det, dette er ikke noe jeg ønsker!

Skrevet

Sønnen min var også 10 mnd. gammel. det gikk fint. Ikke så hyggelig, men men. Det er en liten trøst at når de er så små så sover de mye av tiden de er der. Da føles kanskje ikke tiden borte fra foreldrene så veldig lang?

Jeg har også hørt at tilvenningsprosessen tar mye kortere tid når barnet er lite enn når det er 2-3 år.

Og så blir det sikkert hyggelig for deg med ny jobb!

Prøv å tenke positivt på det. Han er heldig som slipper med 3 dager i starten, det blir en fin myk barnehagestart. Lykke til!

Tusen takk for svar:) Det er oppmuntrende å høre! Tusen takk til alle dere andre og som trøster!

Skrevet

Ja jeg stemmer for å innføre 18 mnd fødselspermisjon! Er egentlig helt enig i at det er tidlig å sende dem i barnehage når de er knapt ett år gamle eller yngre, men må man så må man... Og så er det jo store forskjeller fra unge til unge hvordan de takler det og om de er moden for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...