Gå til innhold

Å få ungene inn til middag

Anbefalte innlegg

Hverdagen har dessverre begynt igjen, og den er slitsom for både stor og små.

Jeg henter som regel de to minste i barnhagen, og da er vi hjemme ca 1645. Eldstemann har da kommet fra SFO ca en time før og er enten hjemme alene eller ute og leker med kameratene.

Jentene vil som regel leke ute mens jeg lager middag, og det er jo greit. Problemet er at INGEN av ungene har tid og lyst på middag når den er feridig en gang mellom halv seks og seks.... Jeg fatter ikke at de ikke er sultne! Jeg selv er skrubbsulten da....

I dag laget jeg stekt makrell (jentene elsker det - gutten liker det ikke), kokte poteter, agurk og rømme. Mmmmmmmmm - ordentlig deilig sommermat synes nå jeg. Maten var ferdig 1745.

Ut for å samle ungene inn. Ingen var sultne, ingen ville inn. Hun minste tok jeg da med inn (bar henne), og hun og jeg begynte å spise. Da spiste hun godt.

De to andre kom inn litt over seks, men satte seg til å se på barne-TV. Da det var ferdig, var jo vi to andre ferdige med å spise, og jeg sa de måtte spise alene på kjøkkenet. Og de somlet og somlet, mens naboungene kom og ville ha dem ut. Tror ikke de var ferdige før kvart over syv....

Hva skal jeg gjøre? Bare hoppe over middagen og bare lage kveldsmat? Det er jo mest letvindt da, når en kommer fra jobben og er sliten... Men jeg synes jo det hører med et varmt måltid....

Hva gjør dere med unger som ikke vil inn og spise? Jeg skjønner jo at nyter sommmerern og fritiden om ettermiddagen da....!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241027-%C3%A5-f%C3%A5-ungene-inn-til-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Vi er ganske fleksible nå når det er så varmt.

Vi tar bare noe enkelt med engang guttungen og sambo kommer hjem, så lager vi heller god kveldsmat.

Men guttungen bør få i seg noe lite når han kommer hjem, ellers blir han fort sur, frukt, skive, pasta, ett eller annet.

Så leker han ute, sambo jobber (bygger veranda akkurat nå), og da er de sultne når de kommer inn, og vi spiser sammen.

Jeg er som Shira12 - nå på det varmeste har ungene (og jeg) ikke all verdens matlyst, og i alle fall ikke på varm mat - for ikke å snakke om den "lidelsen" det er å stå og svette over grytene nå! I den grad vi har varm middag serveres den omtrent på den tida man vanligvis ville spist kveldsmat.

Jeg er mer opptatt av å få i dem drikke, frukt og lettere mat dersom de vil ha det. Serverer dessuten ofte ute (i skyggen!) - innenfor hørevidde for lekekameratene - det gjør det også enklere å få i ungene mat.

Jo men JEG er jo skrubbsulten klokka fem når jeg ikke har spist siden klokka 12....!!!!

Da hadde jeg spist og latt ungene spise sammen etterpå :o)

Jeg er ikke så snill og jeg prøver å ikke lage så mange diskusjoner, hehe, jeg har hatt unger i 24 år og er rett og slett sliten. Det får holde med de viktige diskusjonene.

Annonse

Gjest Får de velge om de skal komme inn til middag?

Jeg vet ikke hvor gamle dine unger er, men jeg ville ikke syntes det var greitt at de ikke kom når middagen var klar. Her stiller alle når måltider serveres - men man behøver ikke spise mer enn man har lyst.

Middag er en koselig anledning for familien å være sammen.

Jeg vet ikke hvor gamle dine unger er, men jeg ville ikke syntes det var greitt at de ikke kom når middagen var klar. Her stiller alle når måltider serveres - men man behøver ikke spise mer enn man har lyst.

Middag er en koselig anledning for familien å være sammen.

De er 2, 5 og år.

Nei - de får vanligvis ikke velge om de vil komme når middagen er klar. De dagene pappaen jobber seint blir middagen imidlertid litt mer rotete enn de dagene vi er alle hjemme. Jeg er også av den oppfatningen at middagen er et samlingspunkt - at vi skal spise den sammen.

Men jeg har litt problemer med å få samle dem inn. Kan jo ikke BÆRE inn femåringen og syvåringen heller hvis de ikke VIL inn?

Og jeg synes som sagt at det er rart de ikke er sultne og har lyst på middag....

De er 2, 5 og år.

Nei - de får vanligvis ikke velge om de vil komme når middagen er klar. De dagene pappaen jobber seint blir middagen imidlertid litt mer rotete enn de dagene vi er alle hjemme. Jeg er også av den oppfatningen at middagen er et samlingspunkt - at vi skal spise den sammen.

Men jeg har litt problemer med å få samle dem inn. Kan jo ikke BÆRE inn femåringen og syvåringen heller hvis de ikke VIL inn?

Og jeg synes som sagt at det er rart de ikke er sultne og har lyst på middag....

Du trenger kanskje ikke bære dem inn men gi tydelig beskjed om at det er nå det er mat og ikke når det passer dem!

Kommer de ikke får de være sultne og da kommer de nok dagen etter!

Gjest Får de velge om de skal komme inn til middag?

De er 2, 5 og år.

Tror det er vanlig med varierende appetitt spesielt hvis det er varmt.Og så er vi jo ikke like glad i varm mat alle sammen.

Den ene min er ikke glad i middag - og spiser nesten ingenting. Et par pølsebiter, og en gulrot ol. Unntaket er hvis det serveres pannekaker, grøt ol. Derimot spiser han masse brødmat resten av dagen.

Den andre spiser mer middag en vi voksne klarer - alt er "godt". Derimot syntes hun ikke brødmat er veldig godt og spiser mindre til disse måltidene. Dagen totalt spiser begge to godt.

Lykke til!

Gjest Personifica

De er 2, 5 og år.

Jo, du kan bære de inn! Etterhvert skjønner de at middag er middag og at de ikke har noe valg og kommer når du vil de skal komme.

Annonse

Hvis ungene hadde blånektet så hadde de fått beskjed om at "den som skal ha mat kommer NÅ, den som ikke vil ha får ikke mat før til kvelds og det er lenge til!" Og jeg hadde gjennomført det.

Men vann hadde de fått da.

Men det var jo ikke lenge til kveldsmat da.....

Ungene mine skal ALLTID ha kveldsmat, om de har spist middag en time eller to tidligere!

I dag har jeg bestemt meg for at jeg spiser litt når jeg kommer fra jobb - så tar vi middags-kveldsmat i halv åtte tida og nyter sommerettermiddagen - hele gjengen :-)

Enten kan jo både du og ungene ta en skive (resten av matpakken f.eks) eller frukt når dere kommer hjem, og ta middag til kveldsmat i stedet. Eller du kan være skikkelig streng og si at NÅ SKAL DERE KOMME INN TIL MIDDAG ELLERS...

Selv syns jeg det er hyggelig når barna er ute og leker, høstmørket og -regnet kommer tidsnok...

Her i huset må alle komme til middag -om de er sultne eller ikke. Skulle det være at noen blånekter og vi ikke har ork til å hente de fysisk, blir det ikke mat før kveldsmat. Og det kommer ikke på tale å se på TV i stede for! Da ville jeg ha slått av TV.

Ellers går det fint an å spise brødmat el for de som er sultne på den tiden, og heller spise kveldsmat sammen.

Men det var jo ikke lenge til kveldsmat da.....

Ungene mine skal ALLTID ha kveldsmat, om de har spist middag en time eller to tidligere!

I dag har jeg bestemt meg for at jeg spiser litt når jeg kommer fra jobb - så tar vi middags-kveldsmat i halv åtte tida og nyter sommerettermiddagen - hele gjengen :-)

Mine også. :o) Vi spiser som regel middag i 17-17:30-tiden, men kl. 18:40 begynner lillemor å mase om kveldsmat og litt over kl. 19 kjører hun nedpå et par brødskiver og han en svær porsjon havregrøt!

Gjest kløverblomst

Hørtes ut som hos oss. Alt sammen. Vi er også hjemme 16:45, og middag er klart 17:30 eller deromkring. Straks vi kommer hjem vil ungene ut, og skulle de mot formodning "glemme" det en dag, så står naboungene på trappa før vi har fått av skoene.

Ungene elsker å være ute, og elsker at andre kommer og ringer på. Så er det et styr å få dem inn til middag, og de har knapt tid til å spise før de skal ut igjen. Det er ikke uvanlig at det ringer på døra både to og tre ganger mens vi spiser.

Men vi kjører hard disiplin på akkurat det der, da... truer med at de ikke får være ute mer hvis de ikke spiser først. Så de kommer inn, tuller i seg litt mat, og så er det ut igjen. Og så er det samme sirkuset når vi skal ha dem inn for kvelden.

Er det ikke vinter snart, da? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...