Gå til innhold

Har han begynt å stamme?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

Hei kloke hoder :)

Jeg er litt bekymret, og egentlig også ganske irritert... Knærten på 2 1/2 har et svært godt ordforråd, og snakker veldig reint for alderen, og han har snakket "flytende" i snart et halvt år nå! Men den siste uka har han begynt å stamme på konsonantene inni ordene!... Altså, idteden for å si "mamma sitte der", sier han nå "mammammmamma sittettette der", eller istedenfor "æ vil leke med bila" blir det "æ villallallallekkakkakke med billallallalla"...

Hvorfor i all verden gjør han dette da? Jeg tar ham av og til mildt for meg, f.eks.når vi sitter ved bordet og spiser, og sier til ham at han må snakke ordentelig, sånn som han kan, og da kommer det helt fint ut, for så i neste setning å stamme igjen...

For det første blir jeg engstelig over at han kanskje har begynt å få taleproblemer - noe han jo slettes ikke har hatt før! Og hva kommer isåfal det av? Han er en veldig trygg gutt...

Og for det andre blir jeg faktisk fryktelig sliten av å høre på det... for han snakker i tillegg som en foss hele dagen lang...

Noen av dere som har vært borti dette før? Hva tror dere det kommer av, og hvordan burde vi foreldre reagere?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241036-har-han-begynt-%C3%A5-stamme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest helt vanlig

Begge våre stammet i den alderen, det gikk over av seg selv. Jeg tror de fleste små er gjennom denne stamme-perioden, "alle" snakker iallefall om det, og sier at det er helt vanlig.

Sønnen til en kollega stammet såpass lenge at de gikk videre med problemet (nærmere ett år). Men også her gikk det over av seg selv, uten "behandling".

Bare ta dere tid, la barnet få snakke ferdig selv om det tar tid.

Sønnen min var akkurat like dan. Han har og hadde et stort ordforråd og perfekt uttale, men så begynte han å stotre da han var 2,5 til 3 år gammel.

Legen forklarte det med at hodet og munnen ikke var helt synkronisert, og at det ikke var uvanlig hos barn med godt språk. Og spesielt vanlig var det hos gutter.

Sønnen min er nå 7 år og stotrer bare en sjelden gang, og deter når han er ekstremt ivirg. Han har fremdeles et uvanlig rikt og flott språk!

Likevel, snakk med helsestasjon og eller barnehage om du er urolig!

Annonse

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=300180

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA;DocumentId=354

HVIS det skulle se ut til å bli verre i stedet for bedre, når han blir eldre og sikrere språklig, er det fint om dere får komme til logoped nokså tidlig. Ikke vent og se det an i "det uendelige".

Men for de aller, aller fleste er det bare sånne småbarnsgreier. Det er helt vanlig.

Gjest girasol

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=300180

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA;DocumentId=354

HVIS det skulle se ut til å bli verre i stedet for bedre, når han blir eldre og sikrere språklig, er det fint om dere får komme til logoped nokså tidlig. Ikke vent og se det an i "det uendelige".

Men for de aller, aller fleste er det bare sånne småbarnsgreier. Det er helt vanlig.

Hei, tusen takk for de linkene!! Der fikk jeg mange gode svar! Og noe av min egen mistanke ble bekreftet, nemlig at vi kanskje har overvurdert flyten hans i talen, og han dermed "fyller ut" setningene sine med trippelkonsonanter for å gjøre språket sitt mest mulig flytende, for da høres det jo ut som han snakker hele tiden uten avbrudd!... For før han begynte med denne stotringen hadde han nemlig en periode da han trakk veldig på enkelte ord han ikke fant, en sånn lyd: "æææmmm" før ordet plutselig kom veldig fort. F.eks: Mor:"Hvilke sang sang skal vi synge nå da? Knærten: "Æææmmm... - tollemor!" Og det var ikke fordi han lurte på hvilken sang han ville synge, men fordi han strevde med å få ut navnet, tror jeg!

Igjen, takk for svar, både til deg og alle de andre!

Hilsen

Gjest girasol

Som de andre sier, så er dette vanlig. Det kalles småbarnsstotring. Går nok over :)

Men hvis du er bekymret, kontakt helsestasjonen.

Tror ikke det hjelper så mye å "ta han for seg". Kanskje det til og med blir værre da?

Ja, jeg skal ikke "ta ham for meg" noe mere... håper ikke jeg har vært med å bidra til at han blir mere skremt over språket sitt!... Vi skal ta det helt med ro fremover, lytte normalt til det han sier, og begynne å snakke saktere sjøl, slik at han ser at det er lov til å snakke sakte. Det kan nemlig gå i litt høyt tempo her i huset av og til!...

Takk for svar!

Hilsen

Det er ikke uvanlig med stotring i den alderen, og det er ikke det samme som stamming. Jeg husker at eldstemann hos oss stotret i en periode rundt 2,5-års alder. Du skal ikke avbryte barnet eller fullføre setninger, bare lytt tålmodig når han prater.

Virkelig stamming kan ofte vise seg senere enn dette, tror jeg (5-6-års alder?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...