Gå til innhold

Ufordragelig unge...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

12

• tzatziki1365380058

7

• frosken

6

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes din reaksjon var ok. En ting var at han ikke ville gi bestemor en klem, men enda verre var det at han pekte mot huset og tydelig tilkjennega at han ville hun skulle gå.

Han visste at han ikke var snill mot bestemor der og da, og selv om man ikke kan forvente allverdens av en femåring, er det greit å lære at man sårer andre med sin oppførsel enten det var ubetenksomhet eller annet som gjorde at han oppførte seg slik.

Jeg synes din reaksjon var ok. En ting var at han ikke ville gi bestemor en klem, men enda verre var det at han pekte mot huset og tydelig tilkjennega at han ville hun skulle gå.

Han visste at han ikke var snill mot bestemor der og da, og selv om man ikke kan forvente allverdens av en femåring, er det greit å lære at man sårer andre med sin oppførsel enten det var ubetenksomhet eller annet som gjorde at han oppførte seg slik.

Men hvorfor i all verden straffe han? Man kan da bare snakke om det.

Jeg blir skremt når jeg ser hvor lett mange voksne tar på å straffe et barn, bare fordi de kan. Hadde det vært en man ikke hadde makt over, så hadde man løst situasjonen annerledes.

Jeg blir skremt når jeg ser hvor lett mange voksne tar på å straffe et barn, bare fordi de kan. Hadde det vært en man ikke hadde makt over, så hadde man løst situasjonen annerledes.

Jeg tar utgangspunkt i at det er foreldrene som kjenner sitt barn best og som også har innsikt i hvilke virkemidler som er hensiktsmessige.

5 minutters timeout er ingen "voldsm straff", men en tydelig markering av at andres menneskers følelser faktisk er noe vi er opptatt av å ta hensyn til.

En slik hensynsløshet mot bestemor er viktigere å ta avstand fra enn mye annet en unge foretar seg i løpet av uka.

Gjest naturlig reaksjon

Jeg tror nesten helt sikkert , selv om jeg ikke kjenner barnet, at det var pga sorgreaksjon han oppførte seg slik.

Barn leser oss voksne veldig godt å særlig en femåring. Dere hadde vært på sykevisitt hos en kjær bestefar som lå å kanskje skulle dø- Bestemor var sliten å lei seg, dere oppførte dere som om ingen ting var skjedd, men dere oppførte dere helt andeledes enn vanlig.Dere hadde kanskje til og med sagt at dette går bra osv ,han blir snart frisk igjen osv. Men den lille hadde antenne ute å var utrygg. Derfor torte han ikke kose bestemor for hun kom sikkert snart til å dø hun også. Best å komme seg hjem i trygge omgivelser hvor tingene mine var å hvor jeg kan gjøre alt som er tryggt,

Annonse

Jeg tar utgangspunkt i at det er foreldrene som kjenner sitt barn best og som også har innsikt i hvilke virkemidler som er hensiktsmessige.

5 minutters timeout er ingen "voldsm straff", men en tydelig markering av at andres menneskers følelser faktisk er noe vi er opptatt av å ta hensyn til.

En slik hensynsløshet mot bestemor er viktigere å ta avstand fra enn mye annet en unge foretar seg i løpet av uka.

Jeg kan skrive en hel avhandling om hva jeg mener om time-out. I beste fall er det uhensiktsmessig, i verste fall knekker det barns integritet.

Om man skal basere handlingene sine på hva som fungerer raskest, så er det mange barn som blir lydige av et slag i ny og ne også.

Jeg kan skrive en hel avhandling om hva jeg mener om time-out. I beste fall er det uhensiktsmessig, i verste fall knekker det barns integritet.

Om man skal basere handlingene sine på hva som fungerer raskest, så er det mange barn som blir lydige av et slag i ny og ne også.

Dersom du skal begynne å skrive avhandlinger, så kan det kanskje være en ide å begynne med å lese litt oppdragelsesteori først?

Å vise respekt for foreldre og tillegge dem kompetanse mht oppdragelse av sine egne barn, bør være et sentralt fokus hos alle som jobber med andres barn.

Hensynløshet fra en 5 åring? Kjære allverden- denne gutten har vel ikke "kompetanse" i forhold til følelsespekteret- hvordan kan han vite7skille at bestemor er lei seg, sint, stille,beskjeden, redd m.m- det er jo det som gjør oss andre til voksne, nettopp at vi har den innsikt at vi forstår at bestefar kan dø og at det er trist, spssielt for bestemor!!!!!!!! Gutten trenger å bli fortalt hvordan situasjonen er og ikke få kjeft fordi han reagerer "normalt"!

Hensynløshet fra en 5 åring? Kjære allverden- denne gutten har vel ikke "kompetanse" i forhold til følelsespekteret- hvordan kan han vite7skille at bestemor er lei seg, sint, stille,beskjeden, redd m.m- det er jo det som gjør oss andre til voksne, nettopp at vi har den innsikt at vi forstår at bestefar kan dø og at det er trist, spssielt for bestemor!!!!!!!! Gutten trenger å bli fortalt hvordan situasjonen er og ikke få kjeft fordi han reagerer "normalt"!

Hvorfor er det normalt å tydelig indikere at bestemor skal gå hjem?

Avvisning er sårende, enten det gjøres av barn eller voksne, og enten det gjøres mot barn eller voksne.

Jeg mener ikke at gutten har gjort noe oppsiktsvekkende, men synes heller ikke mors reaksjon er upassende.

Forøvrig har femåringer jeg kjenner relativt god greie på at det er sårende å bli avvist.

tzatziki1365380058

Jeg synes unasett alder det ikke er folkeskikk å tvinge noen til å klemme andre når de ikke har lyst. Samme hvem.

Jeg synes godt man kan lære at i noen tilfeller er andres følelser viktigere enn ens egne, og at ingen til nå har dødd av å gi en klem til noen som trenger det, selv om man ikke akkurat har "lyst".

Og dette var ikke hvem som helst - det var bestemor.

Synes det var mer enn drøyt å straffe med 5 min time out, men jeg hadde tatt en alvorsprat med min 5-åring i en slik situasjon.

Jeg hadde forresten tatt en alvorsprat med barnet på forhånd også - om hvilken situasjon han skulle møte, hvordan den burde takles, hvem som ville være lei seg osv. Det er en forutsetning for å ta barn med på slike sykebesøk, synes jeg.

Jeg synes godt man kan lære at i noen tilfeller er andres følelser viktigere enn ens egne, og at ingen til nå har dødd av å gi en klem til noen som trenger det, selv om man ikke akkurat har "lyst".

Og dette var ikke hvem som helst - det var bestemor.

Synes det var mer enn drøyt å straffe med 5 min time out, men jeg hadde tatt en alvorsprat med min 5-åring i en slik situasjon.

Jeg hadde forresten tatt en alvorsprat med barnet på forhånd også - om hvilken situasjon han skulle møte, hvordan den burde takles, hvem som ville være lei seg osv. Det er en forutsetning for å ta barn med på slike sykebesøk, synes jeg.

Er enig i mye av det du sier! En femåring BURDE vite litt om empati og at hvis en gjør sånn og sånn, så blir andre lei seg. Men jeg vet (dessverre) at ikke alle femåringer kan det. Vi jobber velidg mye, omtrent daglig med vår femåring, om hvordan hun oppfører seg og hva hun sier og hvordan hun sier ting. hun er dessverre "flink" til å tråkke på andre og såre andre.... Og det gjør jo at andre oppfatter henne som ufordragelig. Vi som kjenner henne vet jo at hun har mange flotte kvaliteter, men det er likevel de negative som ofte dominerer....

Annonse

Stakkers unge!

Hvordan kan et barn lære å vise empati når de voksne rundt ikke går foran med et godt eksempel.

Tenk så lei seg og forvirret et så lite barn blir når noen er alvorlig syk. Innlevelse i barnets følelser mangler jo totalt her!

Og bli tvunget til å gi en klem - ikke akkurat det som fremmer gode følelser i forhold til kroppskontakt og kos! Selv om dette ikke dreier seg om et overgrep, mener jeg det er viktig å lære barn at de selv bestemmer hva slags kjærtegn de vil gi, og at ingen voksne kan kreve "kos" av dem av noe slag.

"Jeg blir skremt når jeg ser hvor lett mange voksne tar på å straffe et barn, bare fordi de kan."

helt enig i dette! Gjelder generelt.

Barn skjønner mer enn vi tror. Han forstår nok at bestefar er alvorlig syk og at bestemor ikke er helt som hun pleier? Kanskje han rett og slett prøver å undertrykke følelsene sine og derfor har problemer med å gi bestemor en klem?

Jeg synes dere reagerte for voldsomt ved å straffe ham for dette. Dere burde snakka rolig med ham om hvorfor han ikke ville gi bestemor en klem (ikke sikkert han klarer å svare på det...). Deretter burde dere forklart ham hvorfor det er viktig å ikke såre andres følelser. han _trenger_ ikke gi klem til noen dersom han ikke vil, men han kan si "hadet" på en hyggelig måte.

Min erfaring er at når unger er lei seg og prøver å undertrykke det triste, så blir de overfokusert på "positive ting" (gutten din: Gaven han skulle gi bort).

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en samtale med ham og beklaga at du var så streng og forklart at du ikke burde ha straffa han for dette. Så prater dere om hans følelser oppi hele situasjonen. Kanskje får du en A-ha-opplevelse.

Lykke til :-)

Mrs. Wallace

"Vanlig folkeskikk"?

Da har nok ikke jeg vanlig folkeskikk. Hvis jeg ikke vil gi noen en klem, så gjør jeg faktisk ikke det. Om noen ikke respekterer min avvisning gjennom kroppsspråk, så kan det godt være jeg blir "ufordragelig".

Enig. Det er tvert imot dårlig folkeskikk å påtvinge folk klemmer, uansett alder på mottaker.

Dersom du skal begynne å skrive avhandlinger, så kan det kanskje være en ide å begynne med å lese litt oppdragelsesteori først?

Å vise respekt for foreldre og tillegge dem kompetanse mht oppdragelse av sine egne barn, bør være et sentralt fokus hos alle som jobber med andres barn.

Hehe, så søtt.

Foreldre som ikke viser respekt for barna sine, fortjener ikke respekt for sine oppdragelsesmetoder. Jeg vil heller såre en voksen enn et barn.

Har ingenting med å være ufordragelig å gjøre. Synes ikke reaksjonen var noe unormal, jeg. snarerer vitner det om at han reagerer på at bestefar er syk, hvilket sikkert er skremmende og vanskelig for ham. Han har følelser han også, ser bestefaren syk på sykehuset osv. Han trenger trøst, omtanke og forståelse fra sine omgivelser, han er bare 5 år! Å pakke inn gave til nabojenta er en fin ting å gjøre, forresten, han vil gjøre andre glad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...