Gå til innhold

Ufordragelig unge...

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Enig. Det er tvert imot dårlig folkeskikk å påtvinge folk klemmer, uansett alder på mottaker.

Dette gjaldt bestemoren! Ikke hvem som helst.

Jeg hadde ikke alltid lyst til å klemme gamle tanter o.l, jeg heller - men det kostet meg ikke stort, og jeg skjønte at det gledet dem. Altså gjorde jeg det likevel.

Jeg er normal veltilpasset voksen som stort sett ikke har problemer med å sette grenser, så jeg har neppe tatt skade av det. Og jeg har lært at det er greit å sette andre foran seg selv innimellom - man blir verken et dårlig menneske eller tråkket på av den grunn.

Man trenger ikke alltid tenke på hva en selv har mest lyst til, noen ganger kan man også tenke på hva andre trenger.

Det synes jeg godt en 5-åring kan begynne å lære seg.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

12

• tzatziki1365380058

7

• frosken

6

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke man skal presse ungene til å gi klemmer når de ikke har lyst.

Du kan jo snakke litt med ham om at bestemor er lei seg og redd fordi bestefar er syk, og at dere må trøste henne og passe på henne nå, men hvis han ikke har lyst eller orker så synes jeg han skal få slippe.

Unger lever i nuet, de tenker ikke over at noe er trist og leit lenge av gangen, de "går inn og ut" av sorgen når noen er syke eller døde. Det betyr ikke at de ikke bryr seg, men at de er barn og reagerer på barns vis.

Mrs. Wallace

Jeg hadde ikke alltid lyst til å klemme gamle tanter o.l, jeg heller - men det kostet meg ikke stort, og jeg skjønte at det gledet dem. Altså gjorde jeg det likevel.

Jeg er normal veltilpasset voksen som stort sett ikke har problemer med å sette grenser, så jeg har neppe tatt skade av det. Og jeg har lært at det er greit å sette andre foran seg selv innimellom - man blir verken et dårlig menneske eller tråkket på av den grunn.

Man trenger ikke alltid tenke på hva en selv har mest lyst til, noen ganger kan man også tenke på hva andre trenger.

Ja, men hvordan lærer man en femåring det på best mulig vis? Ved å gi ham time-out, eller ved å ta en ordentlig prat med ham om hvordan andre føler det og ikke minst hvordan han selv føler det?

tzatziki1365380058

Ja, men hvordan lærer man en femåring det på best mulig vis? Ved å gi ham time-out, eller ved å ta en ordentlig prat med ham om hvordan andre føler det og ikke minst hvordan han selv føler det?

Som jeg skriver et annet sted, så er jeg enig i at time out var en overreaksjon. Tror absolutt det er best å snakke med barnet, og på mine barn har "straff" fungert uesdvanlig dårlig.

Men jeg synes ofte det kommer opp her inne at det er så "grusomt" å "tvinge" barn til å klemme noen dersom de ikke vil, virker som om man er så redd for "overgrep", at til og med en klem blir fryktelig alvorlig.

Tvang skal man aldri bruke, men mildt press og alvorsprat tror jeg ikke skader noen - selv om det gjelder "noe fysisk".

Tror heller ikke barn tar skade av å lære at "man klemmer bestemor, jo" selv om man ikke har kjempelyst.

Som jeg skriver et annet sted, så er jeg enig i at time out var en overreaksjon. Tror absolutt det er best å snakke med barnet, og på mine barn har "straff" fungert uesdvanlig dårlig.

Men jeg synes ofte det kommer opp her inne at det er så "grusomt" å "tvinge" barn til å klemme noen dersom de ikke vil, virker som om man er så redd for "overgrep", at til og med en klem blir fryktelig alvorlig.

Tvang skal man aldri bruke, men mildt press og alvorsprat tror jeg ikke skader noen - selv om det gjelder "noe fysisk".

Tror heller ikke barn tar skade av å lære at "man klemmer bestemor, jo" selv om man ikke har kjempelyst.

Enig med deg fremdeles. Når vi treffer noen vi ikke har sett på en stund, er det naturlig for oss i vår familie å klemme. Jeg er alltid like spent på femåringen vår, om hun vil kaste seg om halsen og gi klem eller om hun vil sette underleppa ut, trampe i bakken og si "Nei - jeg vil ikke at morfar skal være her nå!"

Og det er dritflaut de gangene det skjer....

Annonse

Jeg tar utgangspunkt i at det er foreldrene som kjenner sitt barn best og som også har innsikt i hvilke virkemidler som er hensiktsmessige.

5 minutters timeout er ingen "voldsm straff", men en tydelig markering av at andres menneskers følelser faktisk er noe vi er opptatt av å ta hensyn til.

En slik hensynsløshet mot bestemor er viktigere å ta avstand fra enn mye annet en unge foretar seg i løpet av uka.

Hensynsløshet??? Gutten er fem år! FEM! Har du barn?

Jeg er så uenig som det går an å få blitt! Har du tenkt på overgrepsproblematikk?

Hensynsløshet??? Gutten er fem år! FEM! Har du barn?

Jeg har ikke egne barn, men bruker mye tid sammen med barn, og de femåringer jeg kjenner vet en del om å avvise andre.

Jeg har sagt tidligere at jeg ikke reagerer på at gutten ikke er villig til å klemme, men mer at "han sa hun bare måtte gå, skjøv henne bort og pekte mot huset at hun skulle gå".

Jeg stoler også på at moren kjenner gutten så godt at hun klarer å tolke hans atferd. Også femåringer kan både være hensynsfulle og hensynsløse i sin oppførsel, og jeg synes det er greit å markere at hensynsløshet i forhold til bestemors følelser er uakseptabelt.

For noen uker siden ble det diskutert en episode med to unger i 5-6 års alderen som hadde laget merker i en dør - da mente det store flertallet at ungene burde straffes og at de utvilsomt forsto hva de gjorde. Jeg er overrasket over at såpass mange mener at en fem år gammel gutt ikke har innsikt nok til å vite at han sårer bestemor ved å be henne gå hjem, mens de tydeligvis har forstand nok til å forstå når ting går i stykker. I såfall ville jeg prioritert annerledes i oppdragelsen.

Jeg har ikke egne barn, men bruker mye tid sammen med barn, og de femåringer jeg kjenner vet en del om å avvise andre.

Jeg har sagt tidligere at jeg ikke reagerer på at gutten ikke er villig til å klemme, men mer at "han sa hun bare måtte gå, skjøv henne bort og pekte mot huset at hun skulle gå".

Jeg stoler også på at moren kjenner gutten så godt at hun klarer å tolke hans atferd. Også femåringer kan både være hensynsfulle og hensynsløse i sin oppførsel, og jeg synes det er greit å markere at hensynsløshet i forhold til bestemors følelser er uakseptabelt.

For noen uker siden ble det diskutert en episode med to unger i 5-6 års alderen som hadde laget merker i en dør - da mente det store flertallet at ungene burde straffes og at de utvilsomt forsto hva de gjorde. Jeg er overrasket over at såpass mange mener at en fem år gammel gutt ikke har innsikt nok til å vite at han sårer bestemor ved å be henne gå hjem, mens de tydeligvis har forstand nok til å forstå når ting går i stykker. I såfall ville jeg prioritert annerledes i oppdragelsen.

Er veldig enig i det du skriver, frosken! Unger er veldig forskjellige. Gutten min har vært empatisk og verbal og intellektuell fra han var bitteliten. Søstera er mye mer fysisk på alle måter, voldsomme humørsvingninger og ganske så egoistisk og lite empatisk. Hun har hørt mange ganger at hun ikke må si det og det, fordi da blir andre lei seg - men det virker som om hun ikke bryr seg om at andre blir lei seg, eller så klarer hun ikke å koble det sammen med sin reaksjonsmåte...

Jeg synes absolutt en kan forvente at en femåring tar hensyn til andre enn seg selv! Både syvåringen og toåringen min gjør stort sett det.

Blir litt oppgitt av og til....

Er veldig enig i det du skriver, frosken! Unger er veldig forskjellige. Gutten min har vært empatisk og verbal og intellektuell fra han var bitteliten. Søstera er mye mer fysisk på alle måter, voldsomme humørsvingninger og ganske så egoistisk og lite empatisk. Hun har hørt mange ganger at hun ikke må si det og det, fordi da blir andre lei seg - men det virker som om hun ikke bryr seg om at andre blir lei seg, eller så klarer hun ikke å koble det sammen med sin reaksjonsmåte...

Jeg synes absolutt en kan forvente at en femåring tar hensyn til andre enn seg selv! Både syvåringen og toåringen min gjør stort sett det.

Blir litt oppgitt av og til....

Bra at noen var enige med meg også ...*s*

Ingen unger er "perfekte", eller oppfører seg slik man kan ønske hele tiden. Men slik jeg ser det, handler oppdragelse for en stor del om å fremelske egenskaper som man anser som viktige for et menneske å prioritere. Derfor synes ikke det var sjokkerende atferd femåringen utviste, men mener samtidig at han godt kan få fremhevet at han såret andre med sin oppførsel.

Annonse

Bra at noen var enige med meg også ...*s*

Ingen unger er "perfekte", eller oppfører seg slik man kan ønske hele tiden. Men slik jeg ser det, handler oppdragelse for en stor del om å fremelske egenskaper som man anser som viktige for et menneske å prioritere. Derfor synes ikke det var sjokkerende atferd femåringen utviste, men mener samtidig at han godt kan få fremhevet at han såret andre med sin oppførsel.

Nettopp!!!

Den sosiale delen er så utrolig viktig, spesielt når de begynner på skolen. Det å få venner og holde på venner anser jeg som mer viktig enn det faglige - selv om det selvfølgelig også er viktig.

Nå har jenta mi ett år på seg for å utvikle seg sosialt og empatisk og jeg har hatt flere samtaler med avdelignsleder på barnehagen der vi er enige om noen felles grenser og felles regler for hva som er uakseptabelt og hva som kan ses gjennom fingrene med.

Jenta mi er ei flott, sterk jente som helt sikker kommer seg frem her i verden - men hun MÅ lære seg noen sosiale spilleregler - ellers blir hun utstøtt fra naboer og klassekamerater/barnehagevenner....

tzatziki1365380058

Jeg er så uenig som det går an å få blitt! Har du tenkt på overgrepsproblematikk?

Ja, det har jeg absolutt tenkt på. Og det går fint an å lære unger å sette grenser i forhold til andre, selv om de blir opplært til at noen ganger kan man klemme bestemor eller gamle tante uten at man har så kjempelyst.

Mener du at måten å hindre overgrep på, er å lære barnet at de til enhver tid skal la sine egne lyster råde, og aldri ta hensyn til hva andre trenger?

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Ja, det har jeg absolutt tenkt på. Og det går fint an å lære unger å sette grenser i forhold til andre, selv om de blir opplært til at noen ganger kan man klemme bestemor eller gamle tante uten at man har så kjempelyst.

Mener du at måten å hindre overgrep på, er å lære barnet at de til enhver tid skal la sine egne lyster råde, og aldri ta hensyn til hva andre trenger?

Hva er det med voksne som hele tiden mener at det er barn som skal ivareta de voksnes behov? Synes ikke det er det minste rart at en femåring reagerer på et sykebesøk hos bestefar! Kanskje ble hans følelser godt ivaretatt - det skrives det jo ingenting om! Men mye tyder jo på at de ikke ble det ettersom han reagerte som han gjorde!

Ja, man skal lære barn empati. Men først og fremst gjennom eksempel ikke gjennom tvang vel? Kanskje jeg reagerer ekstra sterkt fordi jeg var barnet som alltid tok vare på de voksne, som ble misbrukt og aldri sett. Men det skremmer meg å til stadig se voksne som er mer opptatt av at barn skal ta hensy enn tas hensyn til.

tzatziki1365380058

Hva er det med voksne som hele tiden mener at det er barn som skal ivareta de voksnes behov? Synes ikke det er det minste rart at en femåring reagerer på et sykebesøk hos bestefar! Kanskje ble hans følelser godt ivaretatt - det skrives det jo ingenting om! Men mye tyder jo på at de ikke ble det ettersom han reagerte som han gjorde!

Ja, man skal lære barn empati. Men først og fremst gjennom eksempel ikke gjennom tvang vel? Kanskje jeg reagerer ekstra sterkt fordi jeg var barnet som alltid tok vare på de voksne, som ble misbrukt og aldri sett. Men det skremmer meg å til stadig se voksne som er mer opptatt av at barn skal ta hensy enn tas hensyn til.

Jeg er også mot tvang, naturligvis. Og som jeg skriver et annet sted, synes jeg ikke barnet skulle hatt verken time out eller annen straff i dette tilfellet.

Men jeg synes barn skal lære å oppføre seg, og jeg synes barn skal lære at det ikke alltid er dem som er viktigst. Det dreier seg ikke om at barn skal vært til for å dekke voksnes behov, men barn må lære seg grunnleggende regler innenfor de samfunnene de oppholder seg - for eksempel innenfor familien.

Aldri har vel barn blitt "ivaretatt" så mye som i dag - og aldri har ungene vokst opp til å bli så egoistiske heller. Foreldre legger seg langflate for barna sine i altfor mange tilfeller.

Barn skal være likeverdeige medlemmer i en familie, og i det inngår flest privilegier, noen plikter, krav på respekt og omsorg, og krav om å vise respekt og omsorg.

Barn skal ikke føle at de må tillate fysisk kontakt mot sin vilje.

Hva om gutten ba bestemoren gå fordi han ikke ville klemme? Hvis han følte bestemoren prøvde å trenge seg på så klarte han kanskje ikke på noen annen måte å si fra om det DER OG DA. Og i tilfelle så var det faktisk ikke gutten som var hensynsløs, men bestemoren.

Her kommer det krav om klemmer fra begge sider av besteforeldre, og det er ikke alltid at barna vil. Ofte blir det da sure miner og sutring fra besteforeldrene. Helt urettmessig, spør du meg. Barn må få lov å sette grenser for sin egen kropp!

Stakkers unge!

Hvordan kan et barn lære å vise empati når de voksne rundt ikke går foran med et godt eksempel.

Tenk så lei seg og forvirret et så lite barn blir når noen er alvorlig syk. Innlevelse i barnets følelser mangler jo totalt her!

Og bli tvunget til å gi en klem - ikke akkurat det som fremmer gode følelser i forhold til kroppskontakt og kos! Selv om dette ikke dreier seg om et overgrep, mener jeg det er viktig å lære barn at de selv bestemmer hva slags kjærtegn de vil gi, og at ingen voksne kan kreve "kos" av dem av noe slag.

Dette var et veldig godt innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...