Gå til innhold

Ufordragelig unge...

Anbefalte innlegg

Som jeg skriver et annet sted, så er jeg enig i at time out var en overreaksjon. Tror absolutt det er best å snakke med barnet, og på mine barn har "straff" fungert uesdvanlig dårlig.

Men jeg synes ofte det kommer opp her inne at det er så "grusomt" å "tvinge" barn til å klemme noen dersom de ikke vil, virker som om man er så redd for "overgrep", at til og med en klem blir fryktelig alvorlig.

Tvang skal man aldri bruke, men mildt press og alvorsprat tror jeg ikke skader noen - selv om det gjelder "noe fysisk".

Tror heller ikke barn tar skade av å lære at "man klemmer bestemor, jo" selv om man ikke har kjempelyst.

Til siste avsnittet ditt: JO, jeg kan med sikkerhet si at man kan ta skade av det. Take my word for it.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

12

• tzatziki1365380058

7

• frosken

6

• Glimtipper

6

Mest aktive i denne tråden

Hva om gutten ba bestemoren gå fordi han ikke ville klemme? Hvis han følte bestemoren prøvde å trenge seg på så klarte han kanskje ikke på noen annen måte å si fra om det DER OG DA. Og i tilfelle så var det faktisk ikke gutten som var hensynsløs, men bestemoren.

Her kommer det krav om klemmer fra begge sider av besteforeldre, og det er ikke alltid at barna vil. Ofte blir det da sure miner og sutring fra besteforeldrene. Helt urettmessig, spør du meg. Barn må få lov å sette grenser for sin egen kropp!

Jeg presser aldri ungene min til å klemme noen og jeg tvinger meg heller aldri på andre unger ved å bli sur når de ikke vil klemme meg. Jeg sier bare at det er helt greit og at jeg heller kanskje kan få en klem siden når vi har blitt bedre kjent.

Men mine egne to hender det jeg "tvinger" til meg en kos fra, men de kjenner jeg jo så godt at jeg ser når de tøyser og later som om de ikke vil. :o) Men vil de virkelig ikke så får de selvfølgelig være i fred!

tzatziki1365380058

Til siste avsnittet ditt: JO, jeg kan med sikkerhet si at man kan ta skade av det. Take my word for it.

Nei, i en normal familie med normale forbindelse, og normalt fornuftige voksne, tør jeg påstå at unger ikke tar skade av det.

Dersom ungene blir TVUNGET naturligvis, men tvang har jeg da ikke tatt til orde for.

Overgrep skjer, men de skjer faktisk vanligvis ikke.

Opplæring i mistillit og frykt er heller ikke noe barn har godt av å vokse opp med. Man kan lett havne i den fella, hvis man ser potensielle overgripere i enhver situasjon.

Det finnes en mellomting mellom å være naiv og hysterisk.

Nei, i en normal familie med normale forbindelse, og normalt fornuftige voksne, tør jeg påstå at unger ikke tar skade av det.

Dersom ungene blir TVUNGET naturligvis, men tvang har jeg da ikke tatt til orde for.

Overgrep skjer, men de skjer faktisk vanligvis ikke.

Opplæring i mistillit og frykt er heller ikke noe barn har godt av å vokse opp med. Man kan lett havne i den fella, hvis man ser potensielle overgripere i enhver situasjon.

Det finnes en mellomting mellom å være naiv og hysterisk.

Nei, overgrep skjer "vanligvis ikke". Men det er likevel en grei holdning å la barnet sette grenser for sin egen kropp. Jeg kan ikke se et eneste argument som tilsier at man ikke skal la barn gjøre akkurat det.

tzatziki1365380058

Nei, overgrep skjer "vanligvis ikke". Men det er likevel en grei holdning å la barnet sette grenser for sin egen kropp. Jeg kan ikke se et eneste argument som tilsier at man ikke skal la barn gjøre akkurat det.

Dette er vi ganske enkelt helt uenige om.

Prinsippet ditt er bra, men jeg er ikke enig i at det må gjelde kategorisk. Det finnes grader av "oppmuntring og henstilling", og det finnes grader av motvilje hos barnet.

Klart det finnes unger som hater alt av kroppskontakt, og som opplevrer det nærmest som overgrep å få en klem. Slike unger skal naturligvis ikke tvinges, men slike unger er også veldig sjeldne.

Jeg oppfatter ikke at trådstarters barn er sånn til vanlig - han var heller i et "vrangt" hjørne akkurat denne dagen, av en eller annen grunn.

Annonse

Dette er vi ganske enkelt helt uenige om.

Prinsippet ditt er bra, men jeg er ikke enig i at det må gjelde kategorisk. Det finnes grader av "oppmuntring og henstilling", og det finnes grader av motvilje hos barnet.

Klart det finnes unger som hater alt av kroppskontakt, og som opplevrer det nærmest som overgrep å få en klem. Slike unger skal naturligvis ikke tvinges, men slike unger er også veldig sjeldne.

Jeg oppfatter ikke at trådstarters barn er sånn til vanlig - han var heller i et "vrangt" hjørne akkurat denne dagen, av en eller annen grunn.

Klart en kan henstille eller oppfordre, men ikke tvinge. Negative reaksjoner fra voksne (og straff, som i hovedinnleggers tilfelle) kan oppfattes som tvang. Det er dessuten ikke godt å si hva det var som gjorde at gutten reagerte som han gjorde, men jeg syns uansett ikke det var en riktig reaksjon og straff han fikk. Jeg får helt vondt i magen når jeg tenker på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...