Gå til innhold

Barn tenker og tenker og skjønner ikke alt selv

Anbefalte innlegg

Huff - jeg tenker på han 5-åringen i tråden under her som avviste bestemor - om han ikke pleier å være sånn - så må jo de voksne forstå at han også reagerer på dette med at bestefar er syk, bestemor er anderledes og skummel i øya etc. etc.

Jeg kom til å tenke på min egen datter - valghøsten 2005 - da var hun 8 år - og plutselig så merket vi at hun forandret seg. Hun var ikke den samme "godjenta" og på skolen ble hun irettesatt for ting - vi kjente henne rett og slett ikke igjen - og sånt er ikke lett å finne ut av.

Så satt hun på kjøkkengulvet en dag og sa; "Du skal snakke med lærern om meg, for det har hun sagt!"

...og det gjorde vi ved første anledning og da kom det frem etter mye og og men - datteren var med, at vi skulle skilles...

Vi skjønte jo ikke bæret, for å si det slik....men vi fant ut av det.

Akkurat da var det 3 i klassen hennes som fortalte at foreldrene skulle skilles - og "oppskriften" var at foreldra krangla.

vår Plutt hadde så hørt at vi diskuterte politikk - som vi gjør ofte, høyt og gjerne og at vi ikke var enig i alt - og var så redd for at det var sånn det var med skilsmisser.

Vi fikk overbevist henne om at det ikke var farlig å høre på diskusjoner om politikk og ting som står i avisene - og at det var sunt å snakke om slike ting.

heldigvis oppklarte vi dette - og hun var så glad som en lerke etterpå - men TENK så redd hun har vært - bare fordi vi er engasjerte folk og de i klassen hadde gitt henne "oppskriften på skilsmisser".

"dere er verdens beste mamma og pappa!" får vi høre stadig vekk nå - og vi får lov til å diskutere :)

Fortsetter under...

Uff, stakkar plutten! Bra det løste seg til slutt da.

Husker da vi skilte lag også, poden slet en del til å begynne med, men det løste seg mye den ettermiddagen jeg satte meg ned med ham og fortalte ham at det faktisk er lov til å savne pappa når han er hos mamma og omvendt. Det lettet mye for ham å få høre at han fikk lov, at det ikke var forbudte følelser han gikk med, stakkar liten.

Uff, stakkar plutten! Bra det løste seg til slutt da.

Husker da vi skilte lag også, poden slet en del til å begynne med, men det løste seg mye den ettermiddagen jeg satte meg ned med ham og fortalte ham at det faktisk er lov til å savne pappa når han er hos mamma og omvendt. Det lettet mye for ham å få høre at han fikk lov, at det ikke var forbudte følelser han gikk med, stakkar liten.

Jeg tenker sånn på de andre 3 i klassen også som fortalte slike skrekkhistorier om sine egne foreldre. Huff, ja, du vet jo, jeg er jo selv skilt fra før -så jeg er fullstendig klar over hvor drastisk og alvorlig det er for ungene.

Dere diskuterer kanskje litt feil da? Man skal ikke høres sint og kranglete ut når man diskuterer, bare snakke i vennlig tone.

Vi høres aldri sint ut - men engasjerte - vi brøler til Holmgang som andre til en fotballkamp - om du skjønner :-)

Annonse

Pøh, klart man kan høres sint ut når man diskuterer!

Ja, for et barn som ikke har sett oss sint før - så kan hun jo ha trodd det - eller, HUN trodde jo bare at vi ikke stemte samme parti - så måtte vi skilles - det var i valgkampen dette her :)

Jeg tenker sånn på de andre 3 i klassen også som fortalte slike skrekkhistorier om sine egne foreldre. Huff, ja, du vet jo, jeg er jo selv skilt fra før -så jeg er fullstendig klar over hvor drastisk og alvorlig det er for ungene.

Det er merkelig hvor følsomme de er akkurat i den alderen....

Opplevde det samme med min datter, hvis jeg og faren diskuterte politikk eller fotball (av alle ting..), hun trodde virkelig at vi kranglet og var sinte på hverandre!

Men hun ga klar beskjed -slutt å krangle! Så måtte vi jo forklare at vi ikke kranglet etc, men det tok lang tid før hun ble helt overbevist...

Så ja, det er veldig viktig å forklare forskjellige ting til barn, slik at vi unngår misforståelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...