Gå til innhold

Mørk hud er ingen garanti mot hudkreft

Anbefalte innlegg

Leste artikkelen "Mørk hud er ingen garanti mot hudkreft" som ligger på startsiden til DOL, og er litt usikker på hvordan jeg skal tolke den.

Oppfatter dere det slik at svarte LITE utsatt for kreftfare ved soling, eller er de bare LITT MINDRE enn "oss" blekhuder?

Fortsetter under...

Mørkhudede har en noe mindre sjanse for hudkreft. Men når de får det,blir de mye hardere rammet. Ergo da også større dødelighet.

Jeg har en jente fra Kina. Vi smører ansiktet hennes med høy faktor fra påsketider og gjennom sommeren. På sommeren smører vi kroppen ellers også.

Dette vil jo også hindre sliten hud og tidlig aldring.

Mørkhudede har en noe mindre sjanse for hudkreft. Men når de får det,blir de mye hardere rammet. Ergo da også større dødelighet.

Jeg har en jente fra Kina. Vi smører ansiktet hennes med høy faktor fra påsketider og gjennom sommeren. På sommeren smører vi kroppen ellers også.

Dette vil jo også hindre sliten hud og tidlig aldring.

Ja den biten forsto jeg, men det jeg ble usikker på var avsnittet:

"I tillegg fant forskerne at mørkhudede hadde 8,5 ganger større sannsynlighet for å utvikle karsinomer ... i områder av huden som vanligvis er lite utsatt for sol (håndflate, tær og lignende) enn i utsatte områder (nese, ører, håndbak, etc.). Dette kan tyde på at UV-stråling ikke spiller en så stor rolle i utviklingen av karsinomer blant mørkhudede som blant hvite, mener forskerne."

Skal jeg lese det som at det ikke er sola som normalt er den kreftfremkallende faktoren her?

Lykkelig kinamor

Ja den biten forsto jeg, men det jeg ble usikker på var avsnittet:

"I tillegg fant forskerne at mørkhudede hadde 8,5 ganger større sannsynlighet for å utvikle karsinomer ... i områder av huden som vanligvis er lite utsatt for sol (håndflate, tær og lignende) enn i utsatte områder (nese, ører, håndbak, etc.). Dette kan tyde på at UV-stråling ikke spiller en så stor rolle i utviklingen av karsinomer blant mørkhudede som blant hvite, mener forskerne."

Skal jeg lese det som at det ikke er sola som normalt er den kreftfremkallende faktoren her?

helt enig med deg, May M. Jeg tolker dette som om "ja, mørkhudede kan få hudkreft men den har ikke nødvendigvis sammenheng med soling". Det sto vel ikke noe i artikkelen om hvilke risikofaktorer man ellers bør passe seg for så vi er vel like langt og får bare fortsette å smøre både oss blekhuder og våre gylne flotte barn med solkrem og håpe på det beste :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...