Gå til innhold

Jeg er så sint at jeg snart sprekker! (utblåsning)

Anbefalte innlegg

Har vært på biltur med de 2 eldste idag, va rpå besøk hos ei venninne og hennes to barn på samme alder som mine, - og jeg så rødt etter 2 minutter!

Bilturen på nesten 1,5 time gikk over all forventning, men da vi kom fram:

1)ble dattera mi møtt av ei smilende og blid "Guri", som ville ta med seg mi datter på loftet, i lekestua, på trampolina osv, men !?)?%(#¤=&-jenta mi skulle bare sitte på fanget mitt, og følge med på hva vi voksne snakka om... Ho grein, var trøtt,sulten og mutt...Det nytta ikke, samme hva jeg sa og lokka med... Vi var der 2 timer, og de siste 10 minutta lekte de kjempegodt sammen... Typisk?!? JA! Frustrerende? Enda mer JA!

2) Sønnen min var veldig eksemplarisk på besøk, men vel kommet inn i bilen, begynte spetaklet: skvaldring, hyling grining og et generelt støynivå på 100 db, . minst! Jeg bad ham lukke vinduet, da det regna vannrett rett inn i bilen, men han hørte ikke. Jeg stoppa, gikk ut og rundt bilen, lukka vinduet, og sa at vinduet skulle være igjen. Når jeg satte meg inn igjen, var vinduet oppe _igjen_! Og sånn fortsatte det, hele veien hjem.

Nå er det "time-out" på ham, for 2.gang idag.

Problemet er at han _aldri_, _aldri_ hører på hva vi sier! Sier vi "nei", hører han det ikke engang, han bare fortsetter med sitt til vi tilslutt "skriker", og _da_ kan han kanskje komme på å reagere, med et "hæ!?!"

Arrgh! Ørene er testa både hos helsesøster og lege, og det er ingenting iveien med hørselen hans.. Blæh!

Jeg er så inderlig lei av å gjenta meg selv til det kjedsommelige! Et nei er et nei, og et ja er et ja! Nei betyr at du ikke skal gjøre det du spør om å få lov til, og et ja betyr at du kan gjøre det.

Enkelt!? Oh no!

*skrevet i full hast, mens det enda er stille på "timeout-rommet"*

Fortsetter under...

Jeg skjønner deg kjempegodt.

Et tips til barn som ikke oppfører seg i bilen. Stopp bilen, og si at du ikke kjører videre før de endrer oppførsel. (F.eks. lukker vinduet.)

Og så står du stille til du oppnår det du vil. Si gjerne at du står der hele natta du - og vær forberedt på å stå leeeenge. Det er en maktkamp, ikke sant. Og du må vinne!

Jeg har gjort det med jentene mine. Vi sto stille i 10 minutter - det føltes som 10 timer. Men etter det var det rolig i baksetet også. I ettertid kan jeg bare true med å stoppe bilen, så blir de stille!!!

Et tips til barn som ikke oppfører seg i bilen. Stopp bilen, og si at du ikke kjører videre før de endrer oppførsel. (F.eks. lukker vinduet.)

Og så står du stille til du oppnår det du vil. Si gjerne at du står der hele natta du - og vær forberedt på å stå leeeenge. Det er en maktkamp, ikke sant. Og du må vinne!

Jeg har gjort det med jentene mine. Vi sto stille i 10 minutter - det føltes som 10 timer. Men etter det var det rolig i baksetet også. I ettertid kan jeg bare true med å stoppe bilen, så blir de stille!!!

Takk for tips! Skulle gjerne stoppa bilen, og venta til de roa seg, men vi _måtte_ være hjemme til et klokkeslett, da gubben var hjemme med minsten, og skulle på møte i kveld... Ellers hadde vi nok stått der enda!:-)

Den har vi også brukt med hell!

Alle tre har hatt perioder de de har tatt armene ut av selene på bilstolen. Da har vi kjørt inn i nærmeste busslomme og blitt stående til de kom på bedre tanker. Kjekt å ha en avis e.l. som mamma og pappa kan lese i mens ventingen pågår. Da ser det ut som mamma og pappa ikke har noe imot å ta en pause i kjøringen og bilbeltet kommer kjappere på ;-)

Alle tre ungene ble kurert etter _en_ slik "straffestopp"...

Utrolig festlig!Spesielt festlig er det i slike situasjoner når andre utenforstående "ser" på barna dine som de skulle vært spedalske!Får lyst til å klaske til dem og!

hvor gamle er barna dine?

Jepp!;-)

De er 2, 4 1/2 og snart 7... Det var de 2 eldste som var med i dag, og det er 7-åringen som tester og tester meg...;-)

Men nå har vi hatt en lang prat, lest og kost oss, så nå er han verdens beste 7-åringen... Akkurat nå, iallfall.. Sukk...

Annonse

Jepp!;-)

De er 2, 4 1/2 og snart 7... Det var de 2 eldste som var med i dag, og det er 7-åringen som tester og tester meg...;-)

Men nå har vi hatt en lang prat, lest og kost oss, så nå er han verdens beste 7-åringen... Akkurat nå, iallfall.. Sukk...

Det var godt å høre! Det er iallefall herlig for deg etter en så slitsom dag at du kan susse ungene godnatt selv om de har vært krakilus!

Jeg har også gjort det når de har vært umulige i bilen. Har gjerne stoppet litt brått, slik at de skvetter litt. Og jeg venter da til de er helt rolige.

Mine er ikke blitt kurert etter bare en gang, men nå er det lenge siden jeg har måttet gjøre det.

Jepp!;-)

Da er dine omtrent like gamle som mine. Hos oss er det femåringen som de siste to årene har vært den vanskeligste. Hun har vanskelig med å lyde og vil ikke gjøre som jeg sier før jeg får sint stemme... Er så lei! Men hun kan jo være verdens kjærligste også da...! Hun veksler ekstremt i humør og kan det ene minuttet være blid og kosete, for plutselig å skrike til meg eller spytte, som hun gjorde i dag mot meg.... :-(

Hehe.

Hadde et par turer i sommer med begge barna.

Minstemann på 3,5 sitter foran ved siden av meg (pappa) som kjører bilen.

Og han gledet seg -så- mye til begge turene.

Problemet er at han synes det er forferdelig kjedelig å kjøre bil.

Så etter ti minutter begynner klaginga, etter 15 minutter begynner hylinga - som suppleres med tidvis sparking og slåing etter en halvtimes tid.

Noen stopp på veien med mat- og væskeinntak roer det hele ned litt, men cirka 5 minutter etter hver stopp var det på'n igjen.

Gjett hvordan jeg hadde det etter biltur på hhv. 4 timer hver vei og 4,5 timer hver vei?

Hehe.

Hadde et par turer i sommer med begge barna.

Minstemann på 3,5 sitter foran ved siden av meg (pappa) som kjører bilen.

Og han gledet seg -så- mye til begge turene.

Problemet er at han synes det er forferdelig kjedelig å kjøre bil.

Så etter ti minutter begynner klaginga, etter 15 minutter begynner hylinga - som suppleres med tidvis sparking og slåing etter en halvtimes tid.

Noen stopp på veien med mat- og væskeinntak roer det hele ned litt, men cirka 5 minutter etter hver stopp var det på'n igjen.

Gjett hvordan jeg hadde det etter biltur på hhv. 4 timer hver vei og 4,5 timer hver vei?

Vil ikke tenke på det, en gang!;-(

Men ja! Jeg synes du er en knalltøff fyr som orker å kjøre så langt alene med den lille mannen der...

Bilkjøringa i seg selv synes å være grei, de koser seg, synger og forteller historier til hverandre osv. Men når de er litt slitne, sultne osv... De ble selvsagt budt mat før vi reiste hjem igjen, men det skulle de ikke ha...

JEg var bare sjeleglad for at det bare var 2 av 3 unger som var med på gårsdagens utflukt... Minstemann er nemlig utspekulert og slem, til tider.. (HAn er 2 år)

Jaja! Time-out er nok tingen framover, ja!

Men ja! Jeg synes du er en knalltøff fyr som orker å kjøre så langt alene med den lille mannen der...

Bilkjøringa i seg selv synes å være grei, de koser seg, synger og forteller historier til hverandre osv. Men når de er litt slitne, sultne osv... De ble selvsagt budt mat før vi reiste hjem igjen, men det skulle de ikke ha...

JEg var bare sjeleglad for at det bare var 2 av 3 unger som var med på gårsdagens utflukt... Minstemann er nemlig utspekulert og slem, til tider.. (HAn er 2 år)

Vi truer med å legge dem i takboksen hvis de ikke er greie i bilen :-)

Bare på spøk altså :-)

Var ikke alene da.

Mammaen og storesøster satt i baksetet.

Men begrenset hva de kan gjøre med tassen som kjeder vettet av seg foran, selvsagt ;-)

Annonse

Gjest kløverblomst

He, he!

Velsignet som vi er med unger som aldri *bank i bordet* lager sirkus i bilen, så er jeg nok av dem som av og til ser på sånne bråkete unger som "spedalske". Ikke for at jeg mener foreldrene har mislyktes eller noe sånt, altså, men rett og slett fordi jeg bare ikke forstår hva som trigger ungene så veldig.

Noe av det du skriver kjenner jeg riktignok igjen. Unger som er trøtte, sultne, tørste osv er ikke greie å ha med å gjøre. Hvis vi skal kjøre langt, så sørger vi alltid for mat rett før vi kjører. Vi stopper også gjerne og tar en pølse eller en bolle på en bensinstasjon rett før vi kommer fram til målet, slik at barna ikke stiller på tom mage.

Bilkjøring kan være kjedelig, og derfor vil jeg anbefale enten CD-spillere med hodetelefoner til barna, eller DVD i bilen. Vi har DVD, som vi bruker på turer over 1-2 timer. Selv om ungene våre altså stort sett er greie i bilen, så er det jo kjedelig for dem å kjøre i timesvis.

Angående vinduene - har du ikke mulighet for å låse dem på noe vis? Du har ikke elektriske vindusheiser bak? Det har vi... og sånn unngår vi DET problemet. :-) Ellers har spesielt gutten vår vært svært ivrig til å ta vinduet ned... og opp.... og ned... og opp... Men vi låser vinduet, og da får han ikke gjort noe med det.

He, he!

Velsignet som vi er med unger som aldri *bank i bordet* lager sirkus i bilen, så er jeg nok av dem som av og til ser på sånne bråkete unger som "spedalske". Ikke for at jeg mener foreldrene har mislyktes eller noe sånt, altså, men rett og slett fordi jeg bare ikke forstår hva som trigger ungene så veldig.

Noe av det du skriver kjenner jeg riktignok igjen. Unger som er trøtte, sultne, tørste osv er ikke greie å ha med å gjøre. Hvis vi skal kjøre langt, så sørger vi alltid for mat rett før vi kjører. Vi stopper også gjerne og tar en pølse eller en bolle på en bensinstasjon rett før vi kommer fram til målet, slik at barna ikke stiller på tom mage.

Bilkjøring kan være kjedelig, og derfor vil jeg anbefale enten CD-spillere med hodetelefoner til barna, eller DVD i bilen. Vi har DVD, som vi bruker på turer over 1-2 timer. Selv om ungene våre altså stort sett er greie i bilen, så er det jo kjedelig for dem å kjøre i timesvis.

Angående vinduene - har du ikke mulighet for å låse dem på noe vis? Du har ikke elektriske vindusheiser bak? Det har vi... og sånn unngår vi DET problemet. :-) Ellers har spesielt gutten vår vært svært ivrig til å ta vinduet ned... og opp.... og ned... og opp... Men vi låser vinduet, og da får han ikke gjort noe med det.

De to eldste hos oss har stort sett likt å kjøre langtur, og vi har ikke helt forstått hva det innebærer med langturer med hylende unger.

Men så er det tredjemann da, på to år. Hun haaaaater å kjøre bil, haaaaaater å sitte fastspent i setet. Grøss!

Gjest kløverblomst

De to eldste hos oss har stort sett likt å kjøre langtur, og vi har ikke helt forstått hva det innebærer med langturer med hylende unger.

Men så er det tredjemann da, på to år. Hun haaaaater å kjøre bil, haaaaaater å sitte fastspent i setet. Grøss!

Ja, det er nok ofte sånn at det man ikke har kjent på kroppen kan det være vanskelig å forstå. :-)

Jeg vet jo det, og som sagt lurer jeg av og til når jeg ser familier på tur hvor ungene er helt krakilske. For jeg skjønner ikke hva som trigger dem. Jeg ser foreldrene svette og slitne og en smule flaue, og så ungene... som ikke gjør NOE forsøk på å være diskrete. :-) Slitsomt!

Takk for tips! Skulle gjerne stoppa bilen, og venta til de roa seg, men vi _måtte_ være hjemme til et klokkeslett, da gubben var hjemme med minsten, og skulle på møte i kveld... Ellers hadde vi nok stått der enda!:-)

Jeg stoppet bilen og sa de kunne gå hjem hvis de ikke begynte å oppføre seg i baksetet...

De tok et raskt blikk på ansiktet mitt og forsto relativt hurtig at jeg faktisk mente det!

(Vi var vel 10-15 minutters gåtur hjemmenfra..) Da ble det tyst da! De var da 12, 6 og tre år gamle.

De to yngste forsøker seg fremdeles på krangling i bilen (de er nå 13 og 16) og jeg benytter samme metode. De stopper forskrekket opp (enda), og jeg mener det seriøst! Men i kampens hete kan det fort bli glemt og de trenger ny påminnelse. To ganger har de måtte gå opp en forferdelig lang bakke og kommet nokså tufsete hjem.

Jeg tror rett og slett det er trafikkfarlig med unger som krangler og herjer i baksetet. En blir opphisset, sint, kaster tusen øyekast i speilet og det minsker konsentrasjonen fra trafikken rundt. Det har jeg også nøye forklart til ungene og som regel er de veldig snille å tålmodige.

Så jeg forstår godt sinnet ditt! Og jeg forstår godt de derre herlige armene om halsen på kveldstid...

Er de ikke deilig å være mamma?

masse klemmer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...