Gå til innhold

Har du barn på ca. 10 mnd?

Anbefalte innlegg

Lillebror blir nå 10 mnd gammel, og jeg hadde lyst til å få noen synspunkter på rutinene vi har.

Dagene våre ser stort sett slik ut:

06.30 Våkner.

Stell og på med klær.

06.50 Pupp.

Lek og ordning av storesøstre.

08.00 Frokost - grøt eller brødskive med vann eller utvannet juice til å drikke.

Lek.

Ca. 09.00 Første dupp. Den varer sjelden lenger enn 30 minutter.

11.00 Lunsj. Brødskive eller grøt. Vann til drikke.

13.00 Frukt. Kanskje litt pupp, men det er sjelden.

13.15 Andre dupp. Den varer oftest ca. 45 minutter.

Ca. 15.30 middag. Han spiser enten glass eller det vi spiser. Vann til drikke.

18.00 kveldsmat. Grøt og vann til drikke.

Så kveldsbad og stell.

Pupping og så natta. Han er i seng stort sett mellom 18.30 og 18.45.

På natta "våkner" han til 1-2 ganger og skal ha vann og smokken sin. Av og til "våkner" han fordi han har satt seg opp. Tror det skjer når han snur seg og bøyer seg for langt bakover slik at han havner på magen, plutselig så sitter han i stedet for!

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241140-har-du-barn-p%C3%A5-ca-10-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har synspunkter, vet du;-)

Jeg synes dette ser ganske så normalt og fint ut, jeg!

Det at han er 10 mnd og våkner 1-2 ganger om natta, er vel det jeg "reagerer" på, men ikke negativt altså!

Selvfølgelig hadde det vært fint for dere om han nå sov hele natta igjennom, og det er kanskje på tide å jobbe med å få ham til å sove hele natta... Jeg har jo litt erfaring med nattevåk, kan man si... Minsten her er 2 år, og har ikke sovet hele natta igjennom før nå i sommer, han!

Men altså. Han sover kanskje litt lite "i slengen", 30 + 45 min, men det er det vel kanskje ikke så mye å få gjort noe med. Sover han i vogn? Eller i senga si?

Minsten min sov i vogn, og da sov han maks 30 min. Men så prøvde jeg å legge ham inne, og da sov han plutselig 3-4 timer! Og da sov han også natta igjennom.

Pluss at han i tillegg begynte med astma og allergimedisin, da..

Kanskje kunne du prøvd å legge ham et annet sted enn der han ligger nå, slik at han kanskje sover litt lenger, og bare 1 dupp om dagen? DA kan det hende at han ikke våkner om natta, faktisk...

Det at han er 10 mnd og våkner 1-2 ganger om natta, er vel det jeg "reagerer" på, men ikke negativt altså!

Selvfølgelig hadde det vært fint for dere om han nå sov hele natta igjennom, og det er kanskje på tide å jobbe med å få ham til å sove hele natta... Jeg har jo litt erfaring med nattevåk, kan man si... Minsten her er 2 år, og har ikke sovet hele natta igjennom før nå i sommer, han!

Men altså. Han sover kanskje litt lite "i slengen", 30 + 45 min, men det er det vel kanskje ikke så mye å få gjort noe med. Sover han i vogn? Eller i senga si?

Minsten min sov i vogn, og da sov han maks 30 min. Men så prøvde jeg å legge ham inne, og da sov han plutselig 3-4 timer! Og da sov han også natta igjennom.

Kanskje kunne du prøvd å legge ham et annet sted enn der han ligger nå, slik at han kanskje sover litt lenger, og bare 1 dupp om dagen? DA kan det hende at han ikke våkner om natta, faktisk...

Tusen takk for innspill. Han sover første duppen i vogna og andre i senga. Har prøvd å variere, men uten at det blir noen forskjell.

Har tenkt litt på å få ham til å sove 1 dupp, men han er så usigelig trøtt at jeg ikke har hjerte til å holde ham våken lenger - enda. Ser for meg at når han nærmer seg 1 år, så blir det mer aktuelt. (Det var i alle fall slik med jentene.)

Har også vurdert å prøve å utsette første duppen til 9.30-10.00. Tror du det kan ha noe for seg?

Tusen takk for innspill. Han sover første duppen i vogna og andre i senga. Har prøvd å variere, men uten at det blir noen forskjell.

Har tenkt litt på å få ham til å sove 1 dupp, men han er så usigelig trøtt at jeg ikke har hjerte til å holde ham våken lenger - enda. Ser for meg at når han nærmer seg 1 år, så blir det mer aktuelt. (Det var i alle fall slik med jentene.)

Har også vurdert å prøve å utsette første duppen til 9.30-10.00. Tror du det kan ha noe for seg?

Tja, tjo... Hvis han ikke blir overtrøtt da.. Det der er kjempevanskelig, altså! Men du kan jo prøve et par dager... Kanskje ikke stå rett opp i 6.30-tida, men dorme litt sammen med ham i senga.. Nei, du har jo flere unger, ja.... Da er ikke det aktuelt... *tenker høyt*

Nei, prøv å utsette 1.duppen litt, og se hvordan det går! En 10 mnd'ing har jo "lov" til å våkne et par ganger om natta, da, og så lenge han sovner igjen er det vel egentlig ingenting å stresse med, enda.

Lykke til!

Jeg er så trøtt nå, utslitt og sur, at jeg tror jeg tar natta!

Zzzzzzzz.....

Høres flott ut. Har ikke barn på 10 mnd lenger, men har hatt tre. Jeg synes vel også at han sover litt lite på dagen, som puttelull også skriver.

Min erfaring er at jo bedre de sover på dagen jo bedre sover de om natten...

Men ellers lever jo lille nøstet ditt et perfekt liv...

Gleder meg til å bli bestemor og lukte de små i nakken... Finnes det bedre lukt?

Annonse

Frøkna mi er snart 18 mnd og våkner også stort sett 1-2 ganger i løpet av hennes natt. (Heldigvis er det før vi begynner vår natt...)

Tja, tjo... Hvis han ikke blir overtrøtt da.. Det der er kjempevanskelig, altså! Men du kan jo prøve et par dager... Kanskje ikke stå rett opp i 6.30-tida, men dorme litt sammen med ham i senga.. Nei, du har jo flere unger, ja.... Da er ikke det aktuelt... *tenker høyt*

Nei, prøv å utsette 1.duppen litt, og se hvordan det går! En 10 mnd'ing har jo "lov" til å våkne et par ganger om natta, da, og så lenge han sovner igjen er det vel egentlig ingenting å stresse med, enda.

Lykke til!

Jeg er så trøtt nå, utslitt og sur, at jeg tror jeg tar natta!

Zzzzzzzz.....

Stakkars deg. Håper du får sovet godt og blir blid og uthvilt til i morgen :)

Ja, det med og dorme kan jeg nok bare drømme om...sukk...

Men jeg tror kanskje jeg skal prøve å utsette førsteduppen litt og se hva som skjer.

Høres flott ut. Har ikke barn på 10 mnd lenger, men har hatt tre. Jeg synes vel også at han sover litt lite på dagen, som puttelull også skriver.

Min erfaring er at jo bedre de sover på dagen jo bedre sover de om natten...

Men ellers lever jo lille nøstet ditt et perfekt liv...

Gleder meg til å bli bestemor og lukte de små i nakken... Finnes det bedre lukt?

*Smile*, nei det finnes ikke noe bedre lukt enn de herlige små!

Jeg synes absolutt også at han sover lite på dagen. Men han er blid og fornøyd. Merkelig!

Skjønner ikke hvordan jeg skal få ham til å sove lenger. JEg har prøvd å lure ham med å gi smokken igjen, og si at han må sove - natta! Men han går ikke på den...

På natta så sovner han igjen med en gang, så jeg ser ikke på akkurat det som noe særlig problem.

Veldig korte dupper. Tuppa mi sov 2x2 timer på den tida. I tillegg er han mye mindre puppegæren enn hun var, hun fikk gjerne pupp både 5 og 10 ganger om dagen på den tida. ;)

Ellers er det godkjent. Hihi... ;)

Sukk, skulle så gjerne ønske han sov mer. Jeg blir jo litt sliten av dette. Får ikke noe tid til meg og mitt. Og nå fyker han jo rundt hele huset for å åpne skap og skuffer og undersøke ALT!!! I tillegg vil han helst reise seg opp, men får det ikke helt til enda. Så blir han litt frustrert da...

Ja, ja det blir vel bedre (på en måte) når han begynner å gå.

Tips til hvordan man får barna til å sove lenger? Jentene sov også lenger da de var så små. Mener å huske at første duppen var ca 1 time og andre duppen 2-3.

Skal han begynne i bhg eller tilsvarende i løpet av høsten? I såfall ville jeg hatt dennes dagsrytme i bakhodet når jeg gikk fra en til to lurer, tidspunkt for måltider osv. Da går tilvenning mye lettere.

Nei, han skal være hjemme med meg til neste høst.

Sukk, skulle så gjerne ønske han sov mer. Jeg blir jo litt sliten av dette. Får ikke noe tid til meg og mitt. Og nå fyker han jo rundt hele huset for å åpne skap og skuffer og undersøke ALT!!! I tillegg vil han helst reise seg opp, men får det ikke helt til enda. Så blir han litt frustrert da...

Tips til hvordan man får barna til å sove lenger? Jentene sov også lenger da de var så små. Mener å huske at første duppen var ca 1 time og andre duppen 2-3.

Nei, har ikke gode tips. Frøkna mi er nede i kun 45 minutter om dagen (og bare 11 timer om natta) så jeg skulle ønske det fantes et supertips som alltid funka. ;)

Annonse

Så stor han er blitt :) Det er ikke mer enn 2 mnd siden min var 10 mnd, så jeg husker godt hva hun spiste og hvor mye hun sov.

Måltidene var omtrent det samme som det din sønn får, med vann til. Jeg ammet litt oftere. Hun legger seg ca kl 2000 og sover til 0800-0900 om morgenen. Hun sover fremdeles to lange lurer på dagen/ettermiddagen. (1-3 timer)

Da hun var 10 mnd fikk hun eget tallerken slik at hun kan spise brød og andre biter uten hjelp.

Hun ønsker fremdeles pupp mange ganger pr dag, og det er greit synes jeg. Nå får hun også litt melk til noen måltider, og hun får smake på det meste vi spiser. I flere måneder har maiskorn vært noe av det beste hun kan få.

Har du prøvd å legge han ned igjen når han våkner? Det virker på min. Noen ganger er hun bare så grinete når hun står opp, og da vet jeg at hun burde sovet litt til. De ser ofte mer våkne ut enn de er når de våkner.

Nei, har ikke gode tips. Frøkna mi er nede i kun 45 minutter om dagen (og bare 11 timer om natta) så jeg skulle ønske det fantes et supertips som alltid funka. ;)

Oj, det var ganske lite det også!

Vi får kanskje trøste oss med at når de blir tenåringer så sover de sikkert myyyye mer enn vi vil...

Har du prøvd å legge han ned igjen når han våkner? Det virker på min. Noen ganger er hun bare så grinete når hun står opp, og da vet jeg at hun burde sovet litt til. De ser ofte mer våkne ut enn de er når de våkner.

Jepp. Det har jeg prøvd, mange ganger. Det funket 1 gang - og dett var dett...

Han er også veldig blid og fornøyd når han våkner, så jeg tror nok egentlig han er utsovet. Sukk...

Jepp. Det har jeg prøvd, mange ganger. Det funket 1 gang - og dett var dett...

Han er også veldig blid og fornøyd når han våkner, så jeg tror nok egentlig han er utsovet. Sukk...

Bare vent til han klarer å reise seg opp i senga.. Da legger du han ned - og han reiser seg opp og gliser. ;) Sånn hadde vi det her en periode. Hun skulle absolutt stå hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...