Nyttårsjenta' Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg har en veeeldig aktiv jente som sliter litt med å sitte rolig. Men, jeg ønsker likevel å prøve å stimulere til å lese, telle, se forskjell på farger etc. Er det noen som kan gi gode forslag på hvordan jeg gjør dette på en "pedagogisk riktig" måte? Hva er det ellers dere trener på når barna er rundt 3 år? 0 Siter
sammfunnskritiker Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg har aldri trent mine barn. Aldri. 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg har funnet ut at en unge som ikke får til å konsentrere seg ofte kan stimuleres med å lære seg nye sanger - norske sanger som de ikke synger i barnehagen. Jeg synger "Ola Diger" for barnebarnet - hun har ikke "ro i ræva" til å bli lest for - og nå jan hun alle versa utenat - og det er hun stolt over! Så kan man lese når de blir litt eldre - sang er også ord (her er Ola Diger - sånn for moro skyld: OLA DIGER Tekst: Thorbjørn Egner Ola Diger heter han. Det er gutt som spise kan - spiser mer enn hundre mann. Det er rart at det går an. Ja, han spiste hele dagen, og han ble så stor i magen. Moren visste ingen råd, hvordan skulle dette gå. Tidlig, tidlig våknet han, tømte først et mjølkespann og drakk fire bøtter vann, men det monnet ei det grann. Han tok gryta - spiste grøten, gikk i bua - drakk opp fløten, åt en panne full av fett. Ennå var han ikke mett. Så kom mor med mere mat, kjøtt og flesk i svære fat, fire kilo med spinat, gulerøtter og salat, syltetøy og søte saker, femognitti pannekaker, og en høne og en and. Ola åt opp hvert et grann. Moren smurte mere mat, mat med ost og servelat. Hundre stykker åt han opp. Ennå sa han ikke stopp. Så de måtte slakte grisen, slik at Ola kunne spise'n. Det ble pølser, flesk og klubb. Ola åt opp rubb og stubb. Nei, det var nok ikke lett å få Ola Diger mett. Tenk han åt og spiste så at alle hus ble altfor små. Ikke fikk han plass i stua, ikke fikk han plass i bua. Nå bor Ola for seg selv øverst oppi Dovrefjell. 0 Siter
Basf Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Når det er naturlig, i lek. Ikke noe utover det. 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jeg har aldri trent mine barn. Aldri. Men unger er jo så kunnskapstørste! 0 Siter
sammfunnskritiker Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Men unger er jo så kunnskapstørste! Trene, da tenker jeg innlæring av konkrete atferder. Nå skal vi lære å gå på do, lese, sykkle etc. JEg har alltid sett dette som en del av leken og, har lagt all læring til lek. Men lek begrenser vi ikke. Men vi peser ikke en treåring med bokstaver og fortviler av den grunn... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Jenta mi på 2 år og 4 mnd har nylig begynt å interessere seg for farger. Hun kan rosa, gul og rød. Noen ganger i løpet av dagen spør jeg henne: "Hvilken farge har den koppen?" eller "Kan du gi meg den røde ballen?" Dette synes hun er veldig gøy. Hun liker også at vi teller, både når noe skal skje (EN, to, tre!!!!!) og at vi teller hvor mange som sitter rundt bordet. Er fullt klar over at tallbegrepet kommer mye seinere (femåringen har først nå i sommer fått skikkelig tallbegreper...) Hvis hun ikke liker at dere leser i bøkene, kan dere jo se i den sammen og snakke om bildene i stedet for å lese. Lag spørsmål og si at hun kan spørre deg. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Kanskje hun roer seg litt mer hvis dere sitter og synger fra en sangbok? Dere kan kanskje male litt sammen. "Se så fin den røde fargen blir!" Vi trente aldri spesifikt på noe med jentene når de var små. Men jeg nevnte bestandig fargene når vi snakket om noe. "Se, der kjørte det en rød bil". "Se så fine de grønne bladene på treet er". I tillegg telte vi bestandig trappetrinnene når vi gikk. Før de var 2 kunne begge omtrent alle fargene. (Lillesøster husket aldri hva beige het.) Og de kunne å telle til 14 (så mange trappetrinn trappa vår har). Selvsagt var tellingen kun oppramsing, men det gjorde også at de tidlig lærte å virkelig telle. Dere kan gå turer og snakke om hva dere ser - hvilke farger dere ser og hvor mange trær som står i den klynga der. Ellers liker barn på den alderen å være til nytte. La henne være med å kutte opp grønnsaker. Gi henne ei fjøl og en liten, passe skarp kniv (husk at sløve kniver fortere gjør skade en skarpe!). Lær henne hvordan hun bruker kniven. BAking er også kjempepopulært. En bolledeig kan brukes til veldig mye rart! Bygge med lego/duplo (igjen snakke om fargene - be om den grønne osv). Det er det jeg kommer på nå. Begynner å bli litt for trøtt... 0 Siter
flisa Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Trene, da tenker jeg innlæring av konkrete atferder. Nå skal vi lære å gå på do, lese, sykkle etc. JEg har alltid sett dette som en del av leken og, har lagt all læring til lek. Men lek begrenser vi ikke. Men vi peser ikke en treåring med bokstaver og fortviler av den grunn... Da er jeg enig med deg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.