Gjest efoll Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Inspirert av diverse tråder her: blir dere med på en liten time-out debatt? Jeg har sett at dette er et velbrukt oppdragelsesmiddel i diverse tv-programmer. selv får jeg vondt i magen av det, men synes det er vanskelig å begrunne den følelsen. Kanskje er time-out allikevel et godt middel for å få barn til å vokse opp og bli likandes voksne? Eller er kan det, som noen hevder, ødelegge barns integritet? Selv bruker jeg ikke time-out; men jeg er ingen ekspert på område. Men siden jeg ser at det er så mange her som er positive til det, kunne jeg tenkt meg å "høre" dere her diskutere litt.... Jeg synes det ser veldig stusselig ut når unger får dette virkemiddelet mot seg. De blir så VELDIG avvist, liksom. Jeg håper vi i stedet kan snakke om ting, men det er mulig jeg er veldig naiv.....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 http://www.barnehageforum.no/medlem/artikler/timeout/index.asp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Når minsten hjemme var på det mest håpløse, forsøkte vi dette i en kort periode (når man blir desperat nok osv.). Det ga ingen positive resultater, og forsøket ble oppgitt svært raskt. Og det er forståelig at man får dårlig magefølelse for denne type oppdragelse - i bunn og grunn er jo dette lydighetstrening - barnet vil over tid lære seg å lystre ordre, men vil ikke utvikle forståelsen av hvorfor dette er bra; annet enn at man kan unngå straffereaksjoner om man er lydig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Syns det er litt sånn oppkonstruert PK-tull *dukker* Jeg hadde aldri hørt uttrykket før jeg så Nanny-programmene på tv. Jo - det var mye å lære der - men å plutselig begynne å sette en unge vekk - når det aldri har vært vanlig - det syns jeg må være utrolig forvirrende for unger. Jeg har tro på at de selv stamper og tramper inn på rommet sitt og kommer ut når de er blide - sånn er det hos oss - mulig det er selvpålagt Time-out? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Når minsten hjemme var på det mest håpløse, forsøkte vi dette i en kort periode (når man blir desperat nok osv.). Det ga ingen positive resultater, og forsøket ble oppgitt svært raskt. Og det er forståelig at man får dårlig magefølelse for denne type oppdragelse - i bunn og grunn er jo dette lydighetstrening - barnet vil over tid lære seg å lystre ordre, men vil ikke utvikle forståelsen av hvorfor dette er bra; annet enn at man kan unngå straffereaksjoner om man er lydig. Helt enig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har aldri klart å snakke med en hysterisk toåring. Jeg lurer av og til på om det er de andre DOL-barna som er ekstremt verbale, eller om mine er unormale... Time-out kan tydeligvis være mye forskjellig, og den greia med tilmålte minutter skjønner ikke jeg heller. Men jeg satte gjerne ungene inn på rommet hvis de oppførte seg totalt uakseptabelt. Jeg ventet rett utenfor selv, og så snart de var villige til å oppføre seg slik at det gikk an å være i hus med dem, fikk de komme ut igjen. Det vil de jo møte ellers i samfunnet også. Behandler de lekekamerater dårlig, får de ikke være med i leken. Bryter de loven når de blir voksne, blir de satt i fengsel. Det virket veldig bra her i huset, men har ikke vært nødvendig på mange år nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Når minsten hjemme var på det mest håpløse, forsøkte vi dette i en kort periode (når man blir desperat nok osv.). Det ga ingen positive resultater, og forsøket ble oppgitt svært raskt. Og det er forståelig at man får dårlig magefølelse for denne type oppdragelse - i bunn og grunn er jo dette lydighetstrening - barnet vil over tid lære seg å lystre ordre, men vil ikke utvikle forståelsen av hvorfor dette er bra; annet enn at man kan unngå straffereaksjoner om man er lydig. Veldig bra sagt, Hawkwind 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har sans for det Jesper Juul og andre motstandere sier om metoden. En skal selvfølgelig ikke kue barn ved å bryte ned dets integritet. Timeout skal ikke benyttes som en fast konsekvens på negativ handling. Men jeg er likevel av den oppfatning at timeout kan være det rette som en siste utvei. Når ingen ting annet nytter, kan det være det beste å fjerne barnet fra situasjonen. Kommunikasjon er her selvfølgelig veldig viktig, slik at barnet forstår begrunnelsen for reaksjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Tja. Jeg er sånn midt i mellom. Jeg ser veldig lett at i skikkelig fastlåste situasjoner må man ty til drastiske tiltak. F.eks. time-out. Jeg så bare slutten på det "i de beste familier" som gikk i går, og fikk med meg at de skulle "belønne" de to barna på ca 6 og 8 år. De fikk utdelt små bånd til å ha på håndleddet hver gang de gjorde noe bra, og da de i løpet av en leggeseanse hadde oppnådd 7 (!) bånd hver, var det lovnad om McDonalds dagen etter. I andre lignende program har jeg sett barn som har voldsomme raserianfall, og hvor time-out har fungert veldig godt. Men.... man kan ikke drive med noen av disse metodene daglig, mener jeg. Man kan ikke belønne så intenst at barna får dra på Mækkern hver dag hvis de har lagt seg uten protester kvelden i forveien. Men for å bryte den onde sirkelen kan det ha noe for seg. Det samme mener jeg gjelder time-out. Når barna er fullstendig ute av kontroll, så må man bryte mønsteret. Og et kraftig brudd er nettopp det å ikke bare avbryte handlingen, men også fjerne barnet fra stedet, og på toppen la barnet være alene noen minutter. På nanny-programmene har time-out vist seg å være effektivt. Barna "lærer" at deres handlinger får konsekvenser, og at negative handlinger "straffes". Men en metodisk bruk av time-out er jo intet annet enn god, gammeldags "skammekrok" (som jeg forøvrig husker fantes på skolen ennå på slutten av 70-tallet), og brukt som metode har jeg liten tro på læringseffekten. Det samme gjelder forsåvidt rigide regler rundt legging, enten det er Ferbers metode eller en nanny-metode som innebærer å bære barnet i seng en million ganger uten å si et ord. Men altså. Vi bruker ingen slike "metoder". Vi har aldri brukt heftige belønninger, og heller aldri brukt time-out som straff. Vi har aldri drevet og båret unger inn i senga gang på gang. Når det gjelder legging skyldes det kanskje at vi aldri har hatt problemer på det området. Men når det gjelder de andre tingene så tror jeg at barn er i stand til å kommunisere, og at man normalt ikke skal belønnes for å "oppføre seg". Jeg mener også at time-out skal brukes med forsiktighet, fordi det veldig lett kan komme til å erstatte at foreldrene snakker med barnet og forklarer hva som var galt. Jeg har inntrykk av at mange bruker time-out ganske vilkårlig. Når mamma blir lei og sint: "nå blir det time-out på deg!!!". Hvor er logikken, liksom? Hvorfor skal barnet sitte i trappa som straff for at man griser med maten? Eller for at man svarer frekt? Eller for at man somlet med påkledningen? Hva slags diktatur er det? Vi bruker som sagt ikke time-out, men vi sender av og til ungene ut av rommet, enten til gangen eller til sitt eget rom. Dette er i såfall et resultat av enten at barna slåss seg i mellom, eller av voldsomme raserianfall. Da er logikken at barnet skal roe seg ned litt, og det gjør man best på egenhånd. Så brukt med fornuft, og ikke overdrevet, tror jeg både time-out og belønning kan fungere, men det er etter mitt skjønn helst til å bryte et uheldig mønster, ikke som en gjentatt prosedyre i oppdragelsen. Jeg ville sett det som et nederlag om jeg måtte belønne barna mine med McDonalds for å få dem i seng om kvelden, eller måtte gi dem ballonger hver gang de takket for maten. Jeg ville også sett det som et nederlag om vi måtte hatt en effektiv "skammekrok". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Syns det er litt sånn oppkonstruert PK-tull *dukker* Jeg hadde aldri hørt uttrykket før jeg så Nanny-programmene på tv. Jo - det var mye å lære der - men å plutselig begynne å sette en unge vekk - når det aldri har vært vanlig - det syns jeg må være utrolig forvirrende for unger. Jeg har tro på at de selv stamper og tramper inn på rommet sitt og kommer ut når de er blide - sånn er det hos oss - mulig det er selvpålagt Time-out? Ja men hør nå her: Situasjon Barne-tv i sofaen, tre barn skal i utgangspunktet kose seg. En av dem sniker seg stadig innpå et av de andre barna og begynner å pirke borti. Den andre trekker seg unna. Førstemann fortsetter, begynner å sparke eller klype den andre. Får beskjed første fra den andre om å slutte, deretter fra en vopksen. Fortsetter likevel. Får ny beskjed, men fortsetter. Da tar jeg rett og slett den som pirker og setter på en stol eller i en krok godt unna de andre og sier at der må du sitte i fire minutter. Det er ikke lov til å klype! Som regel er det avbruddet nok til at resten av barne-tv blir en kosestund :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har sans for det Jesper Juul og andre motstandere sier om metoden. En skal selvfølgelig ikke kue barn ved å bryte ned dets integritet. Timeout skal ikke benyttes som en fast konsekvens på negativ handling. Men jeg er likevel av den oppfatning at timeout kan være det rette som en siste utvei. Når ingen ting annet nytter, kan det være det beste å fjerne barnet fra situasjonen. Kommunikasjon er her selvfølgelig veldig viktig, slik at barnet forstår begrunnelsen for reaksjonen. Som Jesper Juul sier, voksen og barn kan ta en time out sammen. Det er rart med det... Har vi problemer med en voksen person, så ser vi raskt at det er to mennesker som bidrar til situasjonen. Er det et barn, så er det deres feil og det er uten tvil de som trenger å forandre seg for at situasjonen skal løses... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har aldri klart å snakke med en hysterisk toåring. Jeg lurer av og til på om det er de andre DOL-barna som er ekstremt verbale, eller om mine er unormale... Time-out kan tydeligvis være mye forskjellig, og den greia med tilmålte minutter skjønner ikke jeg heller. Men jeg satte gjerne ungene inn på rommet hvis de oppførte seg totalt uakseptabelt. Jeg ventet rett utenfor selv, og så snart de var villige til å oppføre seg slik at det gikk an å være i hus med dem, fikk de komme ut igjen. Det vil de jo møte ellers i samfunnet også. Behandler de lekekamerater dårlig, får de ikke være med i leken. Bryter de loven når de blir voksne, blir de satt i fengsel. Det virket veldig bra her i huset, men har ikke vært nødvendig på mange år nå. Eneste er at det å bruke barnets soverom som arena for straff, kan ha en del ugunstige bivirkninger. At soverommet forbindes med noe negativt, med dertilhørende konsekvenser for innsovning i særdeleshet. Ikke alle barn som reagerer slik selvsagt (og åpenbart ikke dine), men en del gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Eneste er at det å bruke barnets soverom som arena for straff, kan ha en del ugunstige bivirkninger. At soverommet forbindes med noe negativt, med dertilhørende konsekvenser for innsovning i særdeleshet. Ikke alle barn som reagerer slik selvsagt (og åpenbart ikke dine), men en del gjør det. Ja, jeg har også hørt det argumentet, men som du skjønte reagerte ihvertfall ikke mine sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ja men hør nå her: Situasjon Barne-tv i sofaen, tre barn skal i utgangspunktet kose seg. En av dem sniker seg stadig innpå et av de andre barna og begynner å pirke borti. Den andre trekker seg unna. Førstemann fortsetter, begynner å sparke eller klype den andre. Får beskjed første fra den andre om å slutte, deretter fra en vopksen. Fortsetter likevel. Får ny beskjed, men fortsetter. Da tar jeg rett og slett den som pirker og setter på en stol eller i en krok godt unna de andre og sier at der må du sitte i fire minutter. Det er ikke lov til å klype! Som regel er det avbruddet nok til at resten av barne-tv blir en kosestund :-) Jeg setter meg mellom dem og sier at "Nå må dere ha meg og den store rompa mi her mellom om dere ikke klarer å være nær hverandre uten å plage hverandre" - og så ler de... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg setter meg mellom dem og sier at "Nå må dere ha meg og den store rompa mi her mellom om dere ikke klarer å være nær hverandre uten å plage hverandre" - og så ler de... Joda - jeg gjør det også da - og det virker :-) Men når en ikke har tid til å sette seg ned med dem eller rett og slett har behov for 15 minutter uten unger klatrende rundt seg og sitte med en kaffekopp og være voksen - hva gjør en da da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Tja. Jeg er sånn midt i mellom. Jeg ser veldig lett at i skikkelig fastlåste situasjoner må man ty til drastiske tiltak. F.eks. time-out. Jeg så bare slutten på det "i de beste familier" som gikk i går, og fikk med meg at de skulle "belønne" de to barna på ca 6 og 8 år. De fikk utdelt små bånd til å ha på håndleddet hver gang de gjorde noe bra, og da de i løpet av en leggeseanse hadde oppnådd 7 (!) bånd hver, var det lovnad om McDonalds dagen etter. I andre lignende program har jeg sett barn som har voldsomme raserianfall, og hvor time-out har fungert veldig godt. Men.... man kan ikke drive med noen av disse metodene daglig, mener jeg. Man kan ikke belønne så intenst at barna får dra på Mækkern hver dag hvis de har lagt seg uten protester kvelden i forveien. Men for å bryte den onde sirkelen kan det ha noe for seg. Det samme mener jeg gjelder time-out. Når barna er fullstendig ute av kontroll, så må man bryte mønsteret. Og et kraftig brudd er nettopp det å ikke bare avbryte handlingen, men også fjerne barnet fra stedet, og på toppen la barnet være alene noen minutter. På nanny-programmene har time-out vist seg å være effektivt. Barna "lærer" at deres handlinger får konsekvenser, og at negative handlinger "straffes". Men en metodisk bruk av time-out er jo intet annet enn god, gammeldags "skammekrok" (som jeg forøvrig husker fantes på skolen ennå på slutten av 70-tallet), og brukt som metode har jeg liten tro på læringseffekten. Det samme gjelder forsåvidt rigide regler rundt legging, enten det er Ferbers metode eller en nanny-metode som innebærer å bære barnet i seng en million ganger uten å si et ord. Men altså. Vi bruker ingen slike "metoder". Vi har aldri brukt heftige belønninger, og heller aldri brukt time-out som straff. Vi har aldri drevet og båret unger inn i senga gang på gang. Når det gjelder legging skyldes det kanskje at vi aldri har hatt problemer på det området. Men når det gjelder de andre tingene så tror jeg at barn er i stand til å kommunisere, og at man normalt ikke skal belønnes for å "oppføre seg". Jeg mener også at time-out skal brukes med forsiktighet, fordi det veldig lett kan komme til å erstatte at foreldrene snakker med barnet og forklarer hva som var galt. Jeg har inntrykk av at mange bruker time-out ganske vilkårlig. Når mamma blir lei og sint: "nå blir det time-out på deg!!!". Hvor er logikken, liksom? Hvorfor skal barnet sitte i trappa som straff for at man griser med maten? Eller for at man svarer frekt? Eller for at man somlet med påkledningen? Hva slags diktatur er det? Vi bruker som sagt ikke time-out, men vi sender av og til ungene ut av rommet, enten til gangen eller til sitt eget rom. Dette er i såfall et resultat av enten at barna slåss seg i mellom, eller av voldsomme raserianfall. Da er logikken at barnet skal roe seg ned litt, og det gjør man best på egenhånd. Så brukt med fornuft, og ikke overdrevet, tror jeg både time-out og belønning kan fungere, men det er etter mitt skjønn helst til å bryte et uheldig mønster, ikke som en gjentatt prosedyre i oppdragelsen. Jeg ville sett det som et nederlag om jeg måtte belønne barna mine med McDonalds for å få dem i seng om kvelden, eller måtte gi dem ballonger hver gang de takket for maten. Jeg ville også sett det som et nederlag om vi måtte hatt en effektiv "skammekrok". helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Eneste er at det å bruke barnets soverom som arena for straff, kan ha en del ugunstige bivirkninger. At soverommet forbindes med noe negativt, med dertilhørende konsekvenser for innsovning i særdeleshet. Ikke alle barn som reagerer slik selvsagt (og åpenbart ikke dine), men en del gjør det. Vi sender ingen på rommet - men vekk fra bordet etc. -og da VELGER de rommet sitt -for det er deres fristed. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Joda - jeg gjør det også da - og det virker :-) Men når en ikke har tid til å sette seg ned med dem eller rett og slett har behov for 15 minutter uten unger klatrende rundt seg og sitte med en kaffekopp og være voksen - hva gjør en da da? Da skiller vi dem. De TRENGER ikke sitte i samme sofa eller samme stol. Man behøver ikke direkte straffe, men bare finne en annen sitteplass. Det fungerer veldig bra hos oss, for det å bli bortvist fra yndlings-barne-tv-plassen er straff nok i seg selv, selv om de altså likevel får se barne-tv. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Joda - jeg gjør det også da - og det virker :-) Men når en ikke har tid til å sette seg ned med dem eller rett og slett har behov for 15 minutter uten unger klatrende rundt seg og sitte med en kaffekopp og være voksen - hva gjør en da da? Går på verandaen med kaffen og lar dem ordne opp selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Da skiller vi dem. De TRENGER ikke sitte i samme sofa eller samme stol. Man behøver ikke direkte straffe, men bare finne en annen sitteplass. Det fungerer veldig bra hos oss, for det å bli bortvist fra yndlings-barne-tv-plassen er straff nok i seg selv, selv om de altså likevel får se barne-tv. :-) Ja, og noen ganger holder det å gi dem en brødskive - for de krangler mer når blodsukkeret er litt i ualge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241204-time-out-synspunkter/#findComment-1865739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.