Gå til innhold

når er det annbefalt å begynne?

Anbefalte innlegg

Gjest pluss minus
Skrevet

dette med bleie avvenning

jenten min er snart 2år.

jeg lar henne gå uten bleie no når det har vært så fint vær og gir henne ros hvis hun tisser på gresset osv.

hun hinter stadig t at hun må tisse men når eg då tar av henne bleien bare løper hun vekk og tisser ikke i det hele tatt...kanskje små skvetter litt..og når eg då tar på henne bleien igjen så er den full etter knappe to timer nærmest..

eg smører meg med tålmodighet, men vet liksom ikke helt ka eg ska gjøre...

noen med god erfaring og enkle knep kanskje?

er helt nytt for meg dette her

Skrevet

Jeg brukte klistremerker til jenta mi, men hun var nesten 3 år da vi begynte å jobbe med det. I begynnelsen fikk hun ett lite klistremerke hver gang hun satt på do/potte. Så fikk hun stort klistremerke ved resultat. Det tok ca 14 dager før vi tok bleia av hele tiden.

Det fungerte veldig greit på henne, for hun var ikke motivert til å prøve å sitte på do i det hele tatt, og klarte ikke å "slippe opp" når hun satt der. Plutselig løsna det!

Gjest kvitsymra
Skrevet

Synes du begynner vel tidlig med avvenning. Råder deg til å bare snakke om hvor og når meg jenta nå (gresset, potta, bleia), og drøye til hun er nærmere 3 år med avvenningen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det høres veldig tidlig ut. Hvorfor ikke vente litt? Hun virker ikke overvettes klar, heller.

Skrevet

Jeg begynte å trene med de to eldste en stund før de var 3 år. Da de var 3 år var de tørre både dag og natt. Nr. 3 insisterte på å gå uten bleie om dagen da hun var 2,5 år. Det gikk helt fint. Da hun var 3 år tok vi av nattbleien. Det ble endel uhell de første nettene før det helt tok slutt etter ca en uke.

Skrevet

min eldste var mellom 2,5 og 3 år tror jeg da hun sluttet. hun sluttet med bleie dag og natt samtidig. hadde bare bestemt seg liksomt, og vi lot henne prøve. gikk kjempebra.

hun var veldig motivert. kroppen var klar og hun så opp til andre bhg.venner som gikk uten bleie.

med andremann var det litt seigere. hun måtte vi jobbe litt med, fordi hun var rett og slett for lat til å gå på do!

hun var for opptatt med å leke og hadde aldri tid til å gå på do, så hun sluttet vel ordentlig da hun var godt over 3 år...

virker ikke som din datter er helt moden for bleieslutt ennå. ville nok drøyd det en stund til.

Skrevet

Mine to eldste trente aldri på dette. Begge forkynte selv at nå ville de ha truse. Den eldste var 2 1/2 år gammel og den mellomste knapt 2 år. Minsten fylte to i slutten av mai og har villet ha truse på i et par mnd nå. Hun er psykisk sett helt klar for bleieslutt, men fysisk kjenner hun ikke at hun må tisse før det er for sent. Vi prøver henne med jevne mellomrom.

Skrevet

Vi har nettopp sluttet med bleie på vår snart 3 åring. (hun blir 3 i oktober)

Vi prøvde å ta av henne bleien i mai, men da var det bare en masse uhell hele tiden. Så vi tok på igjen bleie, og ventet til ferien et par måneder etterpå. Og da vi tok av bleien i juli, gikk det utrolig bra!!! Hun har knapt nok hatt uhell i det hele tatt. Hun bruker fortsatt nattbleie, men jeg tenker vi skal prøve å slutte med den også snart.

De 2 eldre søskene sluttet også mens de var mellom 2 1/2 og 3 år.

Skrevet

Jeg har ikke startet med dette før de nærmet seg 3 år. Du er altså ett år "for tidlig" ute i forhold til det.

Datteren min er født i august. Hun sluttet med dagbleier i juni det året hun skulle fylle 3, og med nattbleier da vi kom hjem fra ferie og var ferdige med å ligge i "andres" senger.

Skrevet

Hei,

Mine jenter har vært raske på omtrent alt mulig når det gjelder utvikling, men bleien har de trivdes godt med. Storesøster var litt over 3 da hun sluttet med dagbleie og nesten 4 før hun sluttet med nattbleie. Lillesøster ble 3 i mai og det ser ut til at hun nå endelig har skjønt poenget med å gå på do. Hun har ikke hatt et eneste uhell i bhg siden hun begynte der etter sommerferien. Du trenger altså ikke bekymre deg på leeeenge ennå. Ville drøyd et år jeg.

Skrevet

Jentene mine var bleie frie da de var 25 mnd og 27 mnd gamle. Vi brukte ca 3-4 dager på å få dem helt tørre.

Vår fremgangsmåte var som følger:

Før vi startet med bleieavvenning, så fikk de sitte litt på doringen (har en kjempegod BabyBjörn-doring) og potta. Det syntes de var kjempestas. Det kom ingenting, men det var heller ikke meningen.

De hadde også på forhånd vist interesse for doen og hva vi gjorde der.

Så tok vi av bleia og hadde på truse. (Storesøster ble avvent i januar, lillesøster i mai.)

De ble satt på do til faste tider; hver morgen, etter hvert måltid, før vi gikk ut og før de la seg. I tillegg ble de satt på do når vi så de var tissetrengte.

Hver gang det kom noe i doen ble det jubel og masse ros. Dette likte de godt!

Uhell hadde vi selvsagt. Da sa vi bare noe sånn som: "Uff, da. Kom, så går vi på do og tisser ferdig der." Så gikk vi på do, og nesten uten unntak kom det mer tiss da.

Dammen lot vi ligge til de var ferdige på do. Da bare vasket jeg opp uten noe mer om og men.

Som sagt gikk det ikke mange dager før de skjønte tegninga, og selv sa de måtte på do. Men vi fortsatte en stund til med å sette dem på do til faste tider.

I tillegg er det viktig å ta dem på alvor når man er ute. Må de på do, så må de få komme på do - NÅ! Derfor holdt vi oss til de stedene der vi visste hvor det var do. Og var vi i bil, så stoppet vi og tisset i veikanten.

Storesøster brukte nattbleie i 6 mnd til. Lillesøster i 1 mnd til.

Det er mange som sier man ikke skal gjøre noe før barnet selv ber om det, men jeg tror hvert barn er forskjellig. Noen klarer det helt fint med litt veiledning, mens andre ikke er klare før senere.

Vil også tilføye at lillesøster hadde litt vanskelig for å bæsje i do. Vi visste hun pleide å bæsje etter middagen, så da satte vi oss til på badet. Hun på do, og jeg på en krakk. Der leste vi, snakket og sang helt til bæsjen endelig klarte å komme ned i do. Dette gjorde vi vel en 2-3 dager før hun slapp bæsjen greit.

Lykke til. Og husk å kjøpe noen kjempefine truser!

Skrevet

Datteren min sluttet med bleier nå i mai (da var hun 2 år og 4 mndr). Hun hadde egentlig lenge vært flink til å gå på do, men i mai bestemt vi oss for å gjøre det "på ordentlig". Vi var 14 dager i Syden i begynnelsen av juni, så vi tenkte det var greit å la det være en slags treningsleir :o)

Og det gikk kjempebra - nå vurderer vi å slutte med nattbleien også - den er nesten alltid tørr....

Men unger er forskjellige, så man må nesten se an hvor modne de er. Jenta mi er veldig "stor" og fornuftig i forhold til alderen, og lærer mye av storebror på 5 år (og vil gjøre det han gjør), så vi var ikke i tvil om at det var riktig å prøve bleieslutt nå, selv om hun er liten ennå. Broren var over tre år da han sluttet, da sluttet han med nattbleie samtidig.

Hvis barnet får fine truser å ha på seg og masse oppmuntrende ros, så vil de etterhvert "huske" at de ikke skal tisse på seg. Men uhell må man regne med - jenta vår har det rett som det er uten at vi vil begynne med bleie igjen av den grunn....

Syns ikke det er rart at det kan ta litt tid for dem å omstille seg - i 2-3 år har de latt alt gå i bleien uten å tenke på det, og så skal de plutselig begynne å komme seg på do. Det krever trening og tålmodighet ;o)

Lykke til.

sammfunnskritiker
Skrevet

Slapp av og ta det med ro, bruk det neste året- og sjå barnet går på do.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre noe spes. Bare dele din nyskjerrighet med barnet. Barnet vil jo utforske toalettet, bleiene, pottene, etc helt på egen hånd. Da er det viktig at du er der- og deler på funnene som blir gjort.

Lykke til.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Da er det passelig med bleieslutt neste sommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...