Gå til innhold

ikke mer melk


Gjest isis

Anbefalte innlegg

hei!

jeg driver fortsatt og stresser med å få opp produksjonen, men det går dårlig. har nå i flere uker prøvd å gi min 3 mnd gamle datter mat oftere og oftere slik at hun skal bli mer fornøyd, men hvert måltid avsluttes jo med skriking og hun er absolutt ikke mett. i går lå hun til brystet sikkert fire timer, 45 min. sammenhengende på ett bryst ved to måltid. jeg skjønner ikke hvorfor ikke produksjonen tar seg opp?

drikker ammete, men det ser ikke ut til å hjelpe. noen som har noen tips?

begynner snart med flaske hvis dette fortsetter, hun ligger lengst nede på vektkurven også, legger nesten ikke på seg.

det hjelper nok ikke at jeg er stresset over dette heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir ikke bedre av du stresser over det nei, desverre. Du må slappe av så mye du kan, dersom du har en samboer/mann få han til å gjøre husarbeidet og varte deg opp slik at du kan slappe av og kose deg. Kanskje du kunne prøve å pumpe litt i tillegg, f.eks dersom babyen har en periode hvor hun hun sover lenge.

Noen ga tips om havresuppe her en gang, kanskje det hjelper? Jeg vil iallefall råde deg til å prøve litt til, og ring ammehjelpen, de kan sikkert gi deg noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke meg 1,5 liter havresuppe hver morgen og ha i en mugge slik at jeg kan drikke i løpet av dagen. Jeg setter den i kjøleskapet og fyller meg et krus i ny og ne til alt er drukket opp.

Har i litt melk og sukker og varmer det i mikroen for da syns jeg det blir kjempegodt.

Jeg fikk dette rådet av mormor som sa det skulle hjelpe på melkeproduksjonen, dessuten serverte de havresuppe hver kveld på føden av samme grunn. Jeg fikk mer melk etter at jeg begynte med dette, dessuten er det jo kjempesunt!

Du kan jo prøve dette du også?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har havresaft fungert bra (2 never havre kokes på 1 liter vann,tilsett solbærsaft og sukker til ønsket smak) .. drakk 2 liter av dette per dag,det fungerte bra.MEN en annen ting som er viktig er avlastning.

Enten ungen trenger mat eller ikke trenger du å slappe av.La pappan eller andre ta barnet helt og fullstendig 2-3 timer i gangen et par ganger per dag:

Hvis ungen gråter får de gjøre ting som roer h*n..gå tur eller lignende.

Ev kan de gi litt sukkervann med skje eller engangs-sprøyte (uten spiss da;)

Hvis du føler at det rette er å gi tillegg,prøv å få tak i hjelpebryst (tror medela produserer slike) som apoteket kan bestille..en liten slangs som festes på brystknoppen slik at melkepoduksjonen stimuleres samtidig som barnet får i seg erstatning gjennom slangen fra en flaske.

Vi var selv en tur ned "erstatnings-lane"..men valgte å snu trenden..fikk i gang ordentlig produksjon igjen med havresaft,ammete og hvile/avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære isis.

Det høres ut for at både du og barnet ditt virkelig strever for å få det til. Ut i fra det du skriver vet jeg ikke hvilke råd du har fått. Jeg vil prøve å gi deg noen generelle råd som jeg håper kan hjelpe deg videre. Du sier at hvert måltid avsluttes med skrinking og at hun ikke er mett. Om barnet trenger litt ekstra mat en peiode kan du gi dette med kopp eller skje. For å øke melkemengden bør man amme hver 2.time om dagen og ikke la det gå mere enn 4 timer om natten. Men hvile og avlastning er vel så viktig. Ta kontakt med helsestasjonen og få noen til å observere om barnet suger og svelger effektivt, og at det ikke er noen medisinsk grunn for at hun ikke går opp i vekt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke meg 1,5 liter havresuppe hver morgen og ha i en mugge slik at jeg kan drikke i løpet av dagen. Jeg setter den i kjøleskapet og fyller meg et krus i ny og ne til alt er drukket opp.

Har i litt melk og sukker og varmer det i mikroen for da syns jeg det blir kjempegodt.

Jeg fikk dette rådet av mormor som sa det skulle hjelpe på melkeproduksjonen, dessuten serverte de havresuppe hver kveld på føden av samme grunn. Jeg fikk mer melk etter at jeg begynte med dette, dessuten er det jo kjempesunt!

Du kan jo prøve dette du også?

Lykke til!

hei

takk for gode tips, holder på å koke havresuppe nå! men bruker dere melk eller vann i suppen? den oppskriften jeg fant var det mest melk i, men nå ser det ut til at dere bruker mest vann? ja, ja, jeg prøver og ser om det hjelper. i morges skrek hun litt, men jeg syntes hun svelgte masse også. og i går kveld var det veldig fristende å gi tillegg, men gjorde det ikke, litt stolt av det for hun skrek skrekkelig. men så sovnet hun. skal prøve å mate oftere om natten, hun har nemlig begynt å sove 10-12 timer i strekk, og det hjelper vel ikke på produksjonen akkuratt!

takk skal dere ha! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg skjønner har du så langt kunne unngå tillegg - da får du trøste deg med at du ligger bedre an enn meg- jeg har måttet gi tillegg fra jenta var 5-6 dager da hun gikk ned 600g første uke - og siden har lagt på seg veeeldig sakte - hun lå godt under kurven ved 6 ukers-kontroll.

Jeg har nå innsett at tillegget er nødvendig inntil videre- hun får mellom 100-200 ml i døgnet fordelt på 2-3 måltid. Og noe morsmelk er jo langt bedre enn ikke noe så jeg tenker aldri på å slutte å amme tross tillegget. Samtidig gjør jeg alt jeg kan for å øke produksjonen - i går ammet jeg 9 ganger - hver gang på begge bryst - og som din jente bruker min lang tid - 30 min pr bryst er ganske vanlig - og 45 har også hendt. På helsestasjonen sa de en gang at jeg skulle ta henne fra etter 15 min ved ett bryst - og det gjorde jeg - men så oppdaget jeg at hun faktisk spiste sakte og trengte lenger tid på å tømme brystet (sjekket ved hjelp av elektrisk pumpe) så nå får hun ligge så lenge hun vil når jeg har tid. Jeg merker ikke selv når brystet er tomt - så jeg får stole på henne selv om det nok går en del tid på kosesuging.

Men hvis jenta di sover lenge av gangen blir du kanskje nødt til å vekke henne for at hun skal suge ofte nok til å øke produksjonen - min lille venn kunne gjerne sovet hele natten - men jeg ammer som det siste jeg gjør før jeg legger meg - vekker henne om natten for å amme hvis hun ikke våkner av seg selv - og det samme om morgenen. Også på dagtid vekker jeg henne for at hun skal spise hvis det går mer enn 2-3 timer mellom hvert måltid. Hun er mitt første barn - ellers hadde dette neppe gått. Men jeg begynner omsider å merke resultater - hun virker mer fornøyd - og det ser også ut som om vektutviklingen har bedret seg - vi har leid en vekt og veier henne hver kveld for å se trenden - og hvor mye vi skal stresse med å få i henne nok mat.

Ellers har jeg sett bilder av meg selv i 3-måneders alderen - og jeg er også tynn som en strek og sikkert langt under kurven - men jeg har hatt god helse og klart meg bra senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...