@Inger Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hei. Jeg fikk en gutt 21.03.06 og har fullammet helt til nå. Innimellom føler jeg at jeg har lite melk, og at babyen 'går sulten'. Jeg forsøker da å amme oftere, men prøver å la det gå et par timer for å 'fylle opp' først. Allikevel har jeg et par dager nå opplevd at babyen kun svelger de første 3-5 minuttene og så virker det tomt, og det er dette jeg har spørsmål om (resten er bare tilleggsinformasjon). Jeg forsøker å la han holde på en stund, og noen ganger kommer det noen dråper til, men så er det stopp. Ofte nekter han også å suge på en tom pupp, men det har gått greiere i det siste. Tidligere tok babyen flaske uten problemer, også med morsmelkerstatning, men nå er det helt umulig å få det til. Har masse frossen morsmelk i fryseren (har hatt tider med overskudd av melk og har pumpet), men får ikke supplert så lenge barnet nekter å ta imot. Forsøkte også med skje i dag, uten suksess. Har i et par uker gitt noen skjeer havregrøt bare for å tilvenne barnet noe annet enn bryst. Det går litt opp og ned, men ikke så verst. Har blandet med morsmelk i stedenfor vann de siste to dagene, fordi jeg er litt bekymret. Han virker stort sett blid og fornøyd. Har ikke veiet han i det siste, men han virker velfødd. Bleiene er tunge, og han har avføring hver dag. Det verste for meg er at han noen ganger virker mer sulten, og så har jeg ikke mer melk å gi han. Det er fryktelig sårt, og jeg blir så frustrert og lei meg. Andre skjønner ikke helt hva jeg sliter med og ber meg slappe av og ta det med ro... De sier barnet skriker når det er sultent, men virkelig - barnet mitt skriker nesten aldri. Han klarer å smile og le selv like før han skal ha mat og egentlig er sulten. Han sover hele natta og har gjort det i flere uker - 9-12 timer pr natt. Noen ganger har jeg vekket han utpå morgenen for jeg synes det er på tide med et måltid, og han spiser som regel når han blir tilbudt brystet. Ikke sånn og forstå at jeg dytter brystet på han i tide og utide, men det er vel noen tegn jeg klarer å lese....?! Er det noen som har vært i samme situasjon og blitt hjulpet/funnet en løsning? Hilsen sliten førstegangsmor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241311-lite-melk-vamming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg syns det høres ut som du gjør alt riktig, jeg! Ungen er blid og velfødd, med fulle bleier og god nattesøvn, vennene dine har nok rett! Du har sikkert mer melk enn du tror. Barnet blir mye sterkere i munnen og mer effektiv til å suge når det blir eldre. En større baby kan tømme et bryst på få minutter, men en nyfødt trenger lang tid. Dessuten kjennes ikke brystene så fulle ut når du har ammet en stund, sammenlignet med starten. Det kan være mye melk likevel! Det er OK å starte med litt smaksprøver på babygrøt også (selv om helsesøster kanskje sier du skal vente). Lurt å blande med morsmelk, slik du gjør, så får du brukt opp melken som du har frosset ned! På neste kontroll på helsestasjonen får du jo også se hvordan han ligger an på kurven. Ta det med ro og kos deg med babyen din! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241311-lite-melk-vamming/#findComment-1866970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
@Inger Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Jeg syns det høres ut som du gjør alt riktig, jeg! Ungen er blid og velfødd, med fulle bleier og god nattesøvn, vennene dine har nok rett! Du har sikkert mer melk enn du tror. Barnet blir mye sterkere i munnen og mer effektiv til å suge når det blir eldre. En større baby kan tømme et bryst på få minutter, men en nyfødt trenger lang tid. Dessuten kjennes ikke brystene så fulle ut når du har ammet en stund, sammenlignet med starten. Det kan være mye melk likevel! Det er OK å starte med litt smaksprøver på babygrøt også (selv om helsesøster kanskje sier du skal vente). Lurt å blande med morsmelk, slik du gjør, så får du brukt opp melken som du har frosset ned! På neste kontroll på helsestasjonen får du jo også se hvordan han ligger an på kurven. Ta det med ro og kos deg med babyen din! Takk til dere alle for svar. Det hjelper å høre fra andre som har vært i samme situasjon. Jeg får bare amme ofte selv om det føles som det ikke er mer igjen. I dag nektet han igjen å suge mer når det var 'tomt', så da får jeg bare vente litt. Til det som foreslår morsmelktillegg - problemet er at han nekter å ta flaske. Han nektet også å ta melk på skje. Jeg er for alternativer, men det nytter jo ikke når alt kommer ut igjen. Han t.o.m. gulpet det jeg hadde fått i han tidligere - og da blir jeg litt oppgitt. Men alle forslag mottas med takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241311-lite-melk-vamming/#findComment-1866984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til Oliver Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Når jeg skulle prøve flaska til sønnen min måtte jeg prøve mange forskjellige smokker før han tok flaska.Endte opp med MAM smokken som er flat.Kanskje prøve forskjellige typer smokker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241311-lite-melk-vamming/#findComment-2002602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.