Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten på 3 er en bølle til tider. Skjenn koser han seg over, og hylende søstre er stor stas. Eneste konsekvens han blir lei seg over er å bli satt alene et sted.

Bør ikke en 3-åring forstå at det ikke er gøy for andre å bli utsatt for bøllestreker hele tiden? Når mor eller far blir sinte bør han vel strengt tatt se litt skyldig ut, ikke bare smile?

*river meg i håret*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241316-3-%C3%A5r-og-oppf%C3%B8rsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest moren til jente på fire

Synes det høret ut som om hankoser seg i situasjonen, så han forstår det nok... Er nok ute etter oppmerksomhet noe han jo oppnår når han både har hylende søstre og sinte foreldre... :-) Og det er jo utrolig morsomt å terge/bølle når man får respons da...

Mitt råd er å gi han så mye positiv oppmerksomhet som mulig utenom de negative situasjonene...

Og så lite sommulig når han bøller, man må jo gripe inn om han ødelegger/er hardhendt... Men det går jo an prøve å overbevise søstrene om å prøve å overse bøllingen en periode også da.. Så kanskje han slutter med det...

Det som har funket hos oss, er å gi "offeret" masse oppmerksomhet, mens "overtrederen" blir avspist med et kort "Det er ikke lov å slå/bite/banke noen i hodet med en hammer" (jada, jeg overdriver).

Når "overtrederen" blir tatt på fersken i å gjøre fine ting - dele på leker, gi søskenet en klem etc. så gir vi masse positiv oppmerksomhet.

Poenget er å ikke gi oppmerksomhet ved negative handlinger, men ved positive. Det tar ikke lang tid før ungene skjønner at de ikke får ønsket respons ved negative handlinger - men ved positive.

Det er jo ikke sikkert at det funker på alle barn - men hos oss har det funket flott!

Du skulle sett på programmet som gikk for et par dager siden ang. barneoppdragelse (norsk program)

DER hadde du lært noe. Et eksempel der var en ufyselig 3-åring :)

Jeg lærte noe ang. min snart 2-åring, og siste 3 dagene har vært en sann fornøyelse...

Kort oppsummert har jeg gått for masse ros når han fortjener det, og aldri bli sint, men være bestemt :)

Vi gjorde en stund som dere foreslår: avspise gutten med "dette får du ikke lov til" og så trøste og gi oppmerksomhet til "offeret", det funket ikke tidligere men jeg skal prøve litt igjen nå som han er eldre. Han gjør mye fint også, og får mye ros.

Er ikke så mye sint på han, men nå på slutten av ferien må jeg si det hender det bobler litt her innimellom.

Grunnen til at jeg lurer litt er at jeg lurer på om han forstår at andre blir sinte, lei seg o.l. Han ler og smiler uansett omtrent - og skjenn biter som sakt ikke noe særlig.

Får satse på at han bare kjeder seg og et ute etter litt lettvint morro - nå starter b.hg. snart og da blir det jo litt mer action.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...