snilljente0 Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hei Siri. Dette jeg lurer på har blitt et stort problem i par forholdet.. min Samboer, mann på 32år, gjennom 9år begynte for ca et år siden å pisse i senga om natta. første gangene gikk det lang tid mellom hver gang, ca 2mnd. men nå skjer d stadig oftere.Ca 3-5ganger i mnd,og også noen netter etter hverandre hva kan dette være? han nekter jo å gå til lege for dette. Det er flaut. Jeg er bekymret for at han kan ha fått kreft eller noe annet alvorlig. Moren døde av underlivskreft når hun var 38år,kan det ha noen sammenheng?? Jeg håper du kan gi meg et svar veldig raskt,og fortelle hva vi skal gjøre. Det er en fortvilet situasjon.vi har 2 barn... Vennelig hilsen meg! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Skjønner godt at han synes et legebesøk kan være flaut. Men jeg vil tro at det er langt mere pinlig å våkne opp i våt seng gang etter gang, og i tillegg leve med usikkerheten om at det feiler ham noe? Det er jo helt innlysende at noe er galt. Så uansett hva årsaken kan være, så trenger han en eller annen form for behandling. Og dermed er han nok nødt til å gå til legen på et tidspunkt uansett... Synes du skal presse hardt på for å få ham til legen snarest mulig. Dette er jo ikke noen holdbar situasjon for noen av dere. Og tidligere han kommer under evt. behandling, jo større er vel sjansene for at han evt. blir frisk. Føler med deg og mannen din. Håper det ikke er noe alvorlig.. 0 Siter
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Hei. Forstår at dette gir en usikkerhet på hva dette kan være, men det er sjelden noe alvorlig galt selvom en tisser på seg på natten. Men hvorfor skjer det? Det med sengevæting er oftes noe som skjer i barneårene, for så å vokse det av seg.Det som bør kartlegges her er jo hvordan hverdagen er. Har han noe som helst problemer med urinveiene?Med det tenker jeg på om han går ofte på toalettet, får han tømt seg,er det vanskelig å starte tissingen?Har han tegn på Urinveisinfeksjon?Kan disse episodene komme i forbindelse med inntak av alkohol, eller mye brusdrikking?Som du skjønner er det ikke så lett å gi noe konkret svar.Det kan være forstyrrelser i et hormon vi har som reduserer urinproduksjonen på natten.Her finnes det et medikament som kan løse det.Selvom han synes dette er flaut å ta opp,med lege/uroterapeut så er dette et problem som han absolutt ikke er alene om. Hør om dette kan vurderes av fastlegen. men det kan være lurt med en gjennomgang hos f. eks uroterapeut om det finnes der dere bor Der kan en få gjort enkle us. som f. eks å tisse på en spesialdo (uroflow)som vil fortelle om menge urin ved tissetrang. En kan også få målt via ultralyd om det er noe rester igjen i blæra når en er ferdig med tissingen. Det som selvfølgelig også er viktig er at han selvfølgelig ikke har store væskeinntak før han legger seg. I tillegg så må han huske å tømme blæra før han legger seg. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.