Gå til innhold

Ønsker synspunkter på hvordan takle "ugreie" venninner..og mødre.. (langt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa gikk i dag til ei venninne - C, som igjen hadde besøk av ei annen venninne J.

Tuppelura kommer molefonken tilbake, og forteller at J ikke ville leke med henne, så mammaen til C sa at C kunne komme til snuppa når J hadde dratt hjem..

Kjenner at jeg blir ganske frustrert, og en smule irritert i hvordan moren løser dette her!

Det er forsåvidt helt greit at J ikke vil leke med snuppa, men ved å fortelle at C kan komme til snuppa etter at J har dratt hjem, sier hun samtidig indirekte at det faktisk er greit å stenge andre ute.., og gir også snuppa vår følelsen av å være ett greit alternativ når C ikke har andre å leke med.

Vi har en filosofi her i huset, om at kommer det en å ringer på selv om snuppa har besøk får den ene lov til å komme inn.

Kommer det derimot to å ringer på kan man godt si nei, for da har de to hverandre å leke med.

Dette er bare en historie i en rekke av mange når det gjelder C & co, og jeg prøver å fortelle at så lenge C ikke er grei mot henne så skjønner jeg ikke hvorfor snuppa vil leke

med henne, men det er jo gjerne sånn det er da.

Snuppa vår er selvfølgelig ingen englebarn - hun har sine sider som alle andre, men vi vet i alle fall med sikkerhet at hun aldri stenger noen ute,

Har snakket med C om dette tidligere, uten at det hjelper - ville dere ha snakket med foreldrene?

Skrevet

Tja. Jeg syns ikke at man for enhver pris skal avbryte en god lek for å slippe inn en annen. Da kan det være greit å si at det ikke passer nå, men at hun kan komme en annen gang. Det du ser som å "stenge ute" ser jeg heller som "å skjerme leken".

Du sier at C ikke er grei mot henne - er det fordi hun ikke ville leke med henne akkurat da? Er det å være opptatt å "ikke være grei"?

Skrevet

Tja. Jeg syns ikke at man for enhver pris skal avbryte en god lek for å slippe inn en annen. Da kan det være greit å si at det ikke passer nå, men at hun kan komme en annen gang. Det du ser som å "stenge ute" ser jeg heller som "å skjerme leken".

Du sier at C ikke er grei mot henne - er det fordi hun ikke ville leke med henne akkurat da? Er det å være opptatt å "ikke være grei"?

Vet ikke hvor gammel din datter er, men tro meg, jenter er forferdelige mot hverandre avogtil.

Snuppa mi er 13 år og vi har opplevd det meste. Til slutt sa jeg klart ifra om at hun ikke kunne "dra meg med i krigen"! Ene dagen beste venner neste dag hater de hverandre. Hjelpe og trøste meg.

La de ordne opp seg imellom, det har jeg god erfaring med, og det har hjulpet datteren min til å si ifra selv!

Hun kan fortelle meg alt som er galt, men hun vet at jeg ikke tar side, og så får hun bestemme selv hva hun vil.

Har grått mange har_så_vondt_av_ deg_ tårer for henne, uten at hun har sett det.

Vi er mødre og kjemper som jøver for våre barn, men de må til slutt ta ansvaret selv.

Skrevet

Jeg synes det må være lo å si nei til å komme ut/invitere inn for å leke når man har besøk. Hadde min sønn kommet hjem etter å ha ringt på hos nabogutten og fortalt at"nei han hadde besøk" så hadde jeg ikke hengt meg opp i det, på samme måte som at når sønnen min har besøk av en fra b-hagen f.eks så får de lov til å være bare de to og leke selv om det skulle komme noen på døra...

Skrevet

"Du sier at C ikke er grei mot henne - er det fordi hun ikke ville leke med henne akkurat da? Er det å være opptatt å "ikke være grei"?"

Det er absolutt ikke det jeg mener.

Selvfølgelig, som jeg også skriver, er det lov å ikke ville leke med noen, eller være opptatt, men som jeg også skrev ligger det ganske mye mer bak her..

Det skjer gang på gang at snuppa er ett greit 2. valg..+++

Ett eksempel til..

C lekte med S, og de kom og spurte om snuppa ville leke sammen med dem.

Blid og fornøyd syklet hun avgårde sammen med dem, hvorpå hun etter kort tid kom gråtende hjem.

C og S fant ut at snuppa plutselig ikke skulle få være med alikevel..

Dette skjer gang på gang. Synes du det er grei oppførsel??

En annen ting er at det er helt greit å si at det ikke passer nå.

MEN det er måten det blir sagt og gjort på! Av ett voksent menneske..

Jeg er i alle fall ganske forsiktig med hvordan jeg sier ting til snuppa sine venninner, og til snuppa selv.

Det er en ting at verden er hard og brutalt, og at ting er tøft til tider, men hvordan skal våre barn lære "god oppførsel" hvis ikke vi som foreldre kan gå foran som godt eksempel?

Skrevet

"Du sier at C ikke er grei mot henne - er det fordi hun ikke ville leke med henne akkurat da? Er det å være opptatt å "ikke være grei"?"

Det er absolutt ikke det jeg mener.

Selvfølgelig, som jeg også skriver, er det lov å ikke ville leke med noen, eller være opptatt, men som jeg også skrev ligger det ganske mye mer bak her..

Det skjer gang på gang at snuppa er ett greit 2. valg..+++

Ett eksempel til..

C lekte med S, og de kom og spurte om snuppa ville leke sammen med dem.

Blid og fornøyd syklet hun avgårde sammen med dem, hvorpå hun etter kort tid kom gråtende hjem.

C og S fant ut at snuppa plutselig ikke skulle få være med alikevel..

Dette skjer gang på gang. Synes du det er grei oppførsel??

En annen ting er at det er helt greit å si at det ikke passer nå.

MEN det er måten det blir sagt og gjort på! Av ett voksent menneske..

Jeg er i alle fall ganske forsiktig med hvordan jeg sier ting til snuppa sine venninner, og til snuppa selv.

Det er en ting at verden er hard og brutalt, og at ting er tøft til tider, men hvordan skal våre barn lære "god oppførsel" hvis ikke vi som foreldre kan gå foran som godt eksempel?

Jeg har ikke helt klart for meg hva det voksne mennesket har sagt som er galt? Jeg finner bare dette:

"Tuppelura kommer molefonken tilbake, og forteller at J ikke ville leke med henne, så mammaen til C sa at C kunne komme til snuppa når J hadde dratt hjem.."

...noe jeg ikke ser noe galt i. Men det var mammaen til C, og så snakker du om en J? Er den mammaen også slem? Hvor gamle er jentene?

*forvirret*

Skrevet

Vet ikke hvor gammel din datter er, men tro meg, jenter er forferdelige mot hverandre avogtil.

Snuppa mi er 13 år og vi har opplevd det meste. Til slutt sa jeg klart ifra om at hun ikke kunne "dra meg med i krigen"! Ene dagen beste venner neste dag hater de hverandre. Hjelpe og trøste meg.

La de ordne opp seg imellom, det har jeg god erfaring med, og det har hjulpet datteren min til å si ifra selv!

Hun kan fortelle meg alt som er galt, men hun vet at jeg ikke tar side, og så får hun bestemme selv hva hun vil.

Har grått mange har_så_vondt_av_ deg_ tårer for henne, uten at hun har sett det.

Vi er mødre og kjemper som jøver for våre barn, men de må til slutt ta ansvaret selv.

Takk for ett hyggelig svar!

Jeg er forsåvidt enig med deg i det du skriver.

Men - (det er jo alltid ett lite men:o)..

Til en viss grad er jeg enig med at de må ordne opp selv, men når det skjer gang på gang bare den ene veien, føler jeg at vi må ta tak i det på ett eller annet vis..

Skrevet

Jeg har ikke helt klart for meg hva det voksne mennesket har sagt som er galt? Jeg finner bare dette:

"Tuppelura kommer molefonken tilbake, og forteller at J ikke ville leke med henne, så mammaen til C sa at C kunne komme til snuppa når J hadde dratt hjem.."

...noe jeg ikke ser noe galt i. Men det var mammaen til C, og så snakker du om en J? Er den mammaen også slem? Hvor gamle er jentene?

*forvirret*

:o)

Jentene er 6 år..

En liten oppklaring her..

J var på besøk hos C, og J ville ikke leke med snuppa.

Ergo forteller mammaen til C at hun ikke kunne få lov til å leke med dem nå, men at C kunne komme til snuppa når J var gått hjem.

Ble veldig rotete dette her, men saken er den at det ikke er bare denne enkeltstående saken som gjør at akkurat denne saken får det til å toppe seg litt...

Har flere ganger tenkt på å ta opp saker og ting med foreldrene til C, men har holdt igjen nettopp med tanke på at de skal prøve å ordne opp selv..

Det er alltid - uten unntak at snuppa ikke får være med hjemme hos C, eller når C er sammen med andre venninner enn snuppa.

Mens snuppa har alltid - også uten unntak har sagt ja til C, selv om hun har hatt besøk av både en, to og tre stykker..

Skrevet

Jentene er 6 år..

Ergo forteller mammaen til C at hun ikke kunne få lov til å leke med dem nå, men at C kunne komme til snuppa når J var gått hjem.

Ble veldig rotete dette her, men saken er den at det ikke er bare denne enkeltstående saken som gjør at akkurat denne saken får det til å toppe seg litt...

Har flere ganger tenkt på å ta opp saker og ting med foreldrene til C, men har holdt igjen nettopp med tanke på at de skal prøve å ordne opp selv..

Det er alltid - uten unntak at snuppa ikke får være med hjemme hos C, eller når C er sammen med andre venninner enn snuppa.

Mens snuppa har alltid - også uten unntak har sagt ja til C, selv om hun har hatt besøk av både en, to og tre stykker..

Nå ble det litt klarere i hodet mitt. ;) Kanskje det er en idé å bare høre med de andre mødrene? Ikke vær anklagende, men spør om de har lagt merke til at din datter har en litt annen posisjon enn de andre...? Eller om de har lagt merke til at det er utestenging på gang? Det er ikke noe galt i å ta det frem i en litt "casual" samtale.

Jeg har selv en seksåring, og vet hvordan ting kan være...

Gjest Samlingspunkt
Skrevet

En kan ikke bestemme over andre sine valg. Bare over sine egne.

Barn kan være grusomme mot hverandre.

Lær barnet ditt å si i fra. Lær det å verdsette seg selv.

Hva med å gjøre noe spennende hjemme hos dere, som gjør at vennene hennes vil komme dit? Noe spesiellt som gjør at deres hjem er helt supert som samlingspunkt? Hva med spill som dere voksne deltar i??

Skrevet

Takk for ett hyggelig svar!

Jeg er forsåvidt enig med deg i det du skriver.

Men - (det er jo alltid ett lite men:o)..

Til en viss grad er jeg enig med at de må ordne opp selv, men når det skjer gang på gang bare den ene veien, føler jeg at vi må ta tak i det på ett eller annet vis..

Klart man må det hvis de er seks år gamle barn og det stadig vekk skjer!

Det hadde jeg og gjort! *løvinnen våkner tvert*

Hos meg har vi stort sett hatt fullt hus alltid. Og her hersker rettferdigheten! Alle eller ingen, hvis det ikke er noe helt spesielt da. De får et valg enten denne personen inn eller alle ut.

Hater urettferdighet og det vet min datter.

Lykke til med din/e!

Skrevet

Hei esi.. du har fullstendig rett til å spørre moren om hvorfor hennes datter stadig utelukker din datter. Har hun ikke noe svar å komme med vil jeg rett å slett prøve å gjøre det samme igjen. så får jentene oppdage om de er gode venninder eller bare et tidsfordriv.Jenter er som andre skrev noen ufyser noen ganger mot hverandre , men det rare er jo at de glemmer som tuppen å lillemor.Dere mødre er vel ikke så mye sammen heller som jeg forstår så derfor kan det være greit å snakke, pluss at du også blir trygg på hvorfor , å om det er der du vil at din jente skal oppholde seg når det er "bra nok"for den andre jenta.Ta da fram ,om du tenker at dette er ikke et sted jeg vil hun skal tilbringe tid ,en forklaring som jenta di vil forstå.Det er du som kjenner henne å kan forklare så hun forstår.

Skrevet

Poden har ei kompiser/naboer som stadig vekk er på besøk. Av og til har han/vi besøk av andre barn. Disse faller fort "utenfor" når "nabovennene" leker sammen. Det har hendt at jeg har sagt til "nabovennen" at poden kommer bort når besøket har dratt.

Synes det er helt greit.

Gjest kløverblomst
Skrevet

Jeg er faktisk uenig i filosofien din. Hvis ett av barna våre har en lekekamerat på besøk, så mener jeg at de to må få lov til å leke sammen uforstyrret, selv om andre ringer på døra. Vi er ikke forpliktet til å slippe inn alle, bare for det at vi har sluppet inn en.

Jeg vet ikke hvor godt din datter og denne jenta J kjenner hverandre. Men hvis de enten IKKE kjenner hverandre noe særlig, eller kjenner hverandre men går dårlig overens, så skjønner jeg godt at den andre moren ikke ønsker å slippe inn din datter.

Eller snu det litt... tenk deg at din datter er med hjem til ei jente hun kjenner. De to leker fint sammen. Så dukker det opp et tredje barn som din datter ikke kjenner så veldig godt, og plutselig vil venninnen dumpe din datter, og heller leke med den nyankomne. Så blir din datter sittende for seg selv mens de to andre leker. Er det riktig? Er det ikke bedre å sende hjem den som bare dukket opp på døra, og la den som faktisk er der på besøk få det privillegiet å være på besøk?

Vi hadde en gang med oss ei jente hjem fra barnehagen, som lekte med vår datter. De var ute i hagen, og så kom det to andre jenter. Da jeg så at gjesten vår følte seg utilpass og utenfor valgte jeg å be de andre jentene om å gå hjem. Og det ville jeg gjort selv om det var bare en jente. Ansvaret er jo overfor gjesten som vi har invitert!

Skrevet

Jeg er faktisk uenig i filosofien din. Hvis ett av barna våre har en lekekamerat på besøk, så mener jeg at de to må få lov til å leke sammen uforstyrret, selv om andre ringer på døra. Vi er ikke forpliktet til å slippe inn alle, bare for det at vi har sluppet inn en.

Jeg vet ikke hvor godt din datter og denne jenta J kjenner hverandre. Men hvis de enten IKKE kjenner hverandre noe særlig, eller kjenner hverandre men går dårlig overens, så skjønner jeg godt at den andre moren ikke ønsker å slippe inn din datter.

Eller snu det litt... tenk deg at din datter er med hjem til ei jente hun kjenner. De to leker fint sammen. Så dukker det opp et tredje barn som din datter ikke kjenner så veldig godt, og plutselig vil venninnen dumpe din datter, og heller leke med den nyankomne. Så blir din datter sittende for seg selv mens de to andre leker. Er det riktig? Er det ikke bedre å sende hjem den som bare dukket opp på døra, og la den som faktisk er der på besøk få det privillegiet å være på besøk?

Vi hadde en gang med oss ei jente hjem fra barnehagen, som lekte med vår datter. De var ute i hagen, og så kom det to andre jenter. Da jeg så at gjesten vår følte seg utilpass og utenfor valgte jeg å be de andre jentene om å gå hjem. Og det ville jeg gjort selv om det var bare en jente. Ansvaret er jo overfor gjesten som vi har invitert!

Var det ikke slik at hun allerede var på besøk, at mammaen slapp inn en til, og at den andre gjesten ikke ønsket å leke med den gjesten som kom først. Denne problemstillingen løste vertens mamma ved å si at gjest 1 kunne komme tilbake når gjest 2 hadde gått. Skal den sist ankomne gjesten kunne kaste ut den først ankomne gjesten?

Skrevet

Var det ikke slik at hun allerede var på besøk, at mammaen slapp inn en til, og at den andre gjesten ikke ønsket å leke med den gjesten som kom først. Denne problemstillingen løste vertens mamma ved å si at gjest 1 kunne komme tilbake når gjest 2 hadde gått. Skal den sist ankomne gjesten kunne kaste ut den først ankomne gjesten?

Nei, det var visst motsatt. Først ankomne gjest vil ikke at det skal komme en annen. :o)

Skrevet

Jentene er 6 år..

"Det er alltid - uten unntak at snuppa ikke får være med hjemme hos C, eller når C er sammen med andre venninner enn snuppa. Mens snuppa har alltid - også uten unntak har sagt ja til C, selv om hun har hatt besøk av både en, to og tre stykker.."

Dette valget må du respektere som mor, og datteren din bør lære å respektere det. Dere kan selv velge om dere vil ha flere på besøk samtidig eller en av gangen.

Gjest kløverblomst
Skrevet

Jeg oppfattet det motsatt. At først ankomne gjest (som var "på besøk") ikke fikk være med i leken lenger når husets datter fikk besøk av gjest nr. 2 fordi gjest nr. 2 ikke ville leke med gjest nr. 1.

Altså at A er på besøk hos B og leker fint. C dukker opp, og C vil leke med B. A får ingen å leke med, og moren til B sender C hjem igjen.

Og hvis det var sånn som jeg altså oppfattet, så er jeg enig i at det var riktig å sende hjem sist ankomne gjest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...