Gjest efoll Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hei! Har skrevet om dette tidligere, og fått gode svar. Vinkler det litt annerledes nå. I vårt nabolag bor det noen barn som ikke ser ut som "alle de andre". Et par av barna har hjerneskader, de andre har annen hudfarge. Vi har alltid fortalt våre barn at alle mennesker har krav på respekt, og at alle er verdifulle. Dattern min leker veldig mye med en av barna med psykisk utviklingshemming. Hun er også en god del sammen med barna med annen kulturell bakgrunn. Dette er hun fornøyd med, men de andre ungene i nabolaget er ikke særlig greie mot dem, de ler av jenta med psykisk utviklingshemming, og de gjemmer seg/har hemmeligheter for de andre med annen hudfarge. Siden jenta mi er mye sammen med dem, blir hun utestengt fra felleskapet som de andre har. Det hele vitner nesten om mobbing. Barna er i småskolealder. Jenta mi sier at de andre ungene ikke leker med de som er "brune". Jeg synes miljøet i vårt nabolag begynner å bli såpass dårlig at jeg vurderer å flytte, men jenta mi vil ikke bytte skole. Er det overhode noe vi voksne kan gjøre for å bedre lekemiljøet? Snakker dere foreldre om slike ting hjemme? Jeg har god grunn til å tro at barna her i området hører nedsettende saker om andre mennesker (som gjerne er litt annerledes) hjemme, og at de derfor vegrer seg for å leke med dem. Jeg må si jeg er litt fortvilet over situasjonen, særlig på jenta mi sin vegne. Hun var med i ungegjengen tidliger, men nå ringer aldri noen av de andre på døra vår lenger. De andre fniser og er ubehagelige mot dattern min og de andre "annerledese" vennene hennes.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Uff, så leit! Du kan ikke snakke med de andre foreldrene i gata da, og høre om dere sammen kan gjøre noe for å inkludere alle barna i leken? Det er veldig viktig med venner, og jeg hadde også vurdert flytting dersom barna mine ikke hadde venner - men det har jo forsåvidt ditt barn, venner som er annerledes... SYnd at hun blir utestengt fordi hun er åpen, fordomsfri og leker med "de andre"! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1868964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Uff, så leit! Du kan ikke snakke med de andre foreldrene i gata da, og høre om dere sammen kan gjøre noe for å inkludere alle barna i leken? Det er veldig viktig med venner, og jeg hadde også vurdert flytting dersom barna mine ikke hadde venner - men det har jo forsåvidt ditt barn, venner som er annerledes... SYnd at hun blir utestengt fordi hun er åpen, fordomsfri og leker med "de andre"! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1868966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Uff, så leit! Du kan ikke snakke med de andre foreldrene i gata da, og høre om dere sammen kan gjøre noe for å inkludere alle barna i leken? Det er veldig viktig med venner, og jeg hadde også vurdert flytting dersom barna mine ikke hadde venner - men det har jo forsåvidt ditt barn, venner som er annerledes... SYnd at hun blir utestengt fordi hun er åpen, fordomsfri og leker med "de andre"! Jeg vet ikke om jeg tør å snakke med de andre foreldrene om dette. Men jeg føler at jeg bør gjøre det....Jeg er redd de vil ta dette som kritikk av dem (og det er det jo på en måte), og jeg vet ikke hvordan jeg ville ordlegge meg. Takk for svaret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1868981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Respekt for ulikheter må læres. Barn må ledes og læres opp i dette. Hvis du ser nærmere på foreldrene, vil du garantert finne de som lærer barna akkurat det motsatte. Foreldrenes fordommer smittter over på barna. Kulturen styrer reaksjoner og adferd. Foreldre vil sine egne barn best, og prøver å styre barna unna adferd og miljøer som de selv ikke aksepterer eller vet (har erfart) at andre ikke vil akseptere. F eks en funksjonshemming eller ulikhet trenger ikke være et handikap. Det er miljøet og tilretteleggingen som skaper handikappet. Når miljøet er tilrettelagt kan et handikap forsvinne. Vi i majoriteten skaper miljøet som støter ut de med ulikheter, så de blir f eks fysisk eller sosialt handikappet. Løsningen kan være å søke andre steder, oppsøke andre mennesker, andre land og kulturer. Mange kommer til Norge for å finne miljø for sitt. Mange homofile søker til Oslo for å få aksept. Mange funksjonshemma søker sammen for å gi hverandre støtte og samhold de ikke får andre steder. Mitt råd er å flytte eller oppsøke andre miljøer, ikke forsøke å endre på det som er. Slik er livets strøm: vi strømmer i alle retninger for å finne det som passer oss. Så setter vi opp murer mot det vi ikke liker, eller som ikke passer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame o Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hvordan reagerer barnet ditt på at de andre barna er begynt å stenge henne ute? Noen barn er ganske trygge på seg selv, og tar seg ikke nær av det. De ser hvor det egentlige problemet ligger 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Når det gjelder slike ting, er det vi foreldre som må gå foran med et godt eksempel. Det har du åpenbart gjort, siden jenta di er så inkluderende, og det er kjempeflott. Vet ikke om dere får gjort så skrekkelig mye med de andre foreldrene, men dere kan jo uansett vise barna at _dere_ i hvertfall ikke gjør forskjell. Kanskje invitere noen hjem til dere samtidig, slik at de får en anledning til å være sammen? Vi snakker mye med guttungen om mangfold og det å være unik, og at alle mennesker har noe flott ved seg, på sin egen måte. Men det viktigste er nok at han ser at vi møter mennesker med et åpent sinn og har forskjellige typer venner, hvorav en del kanskje kan karakteriseres som "annerledes". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Utrolig trist å høre! Det er så utrolig viktig at noen voksne(kanskje deg?)går inn i de situasjonene der det er mobbing og utestegning og snakker med barna om hvordan man skal ha det sammen. Vi snakker masse om annerledeshet hjemme og om hvordan det er å føle seg annerledes. Pleier å ta den med at "hvordan ville det vært for deg hvis noen ikke ville leke med deg fordi du har blå øyne..." den får barna til å tenke tror jeg! Det er dessverre så mye rasisme i samfunnet vårt at de som har slike holdninger nok dessverre overfører dem på sine barn- utrolig tragisk!Derfor ville jeg hvis jeg var deg "ta" de barna som mobber, hvis du ser noen, og forklare, ikke kjefte!Barna kan jo ha "riktige" holdninger hjemmefra også men "utestenge" fordi de ser annerledesheten uten å tillegge den noen særlig verdi? Kan du snakke med foreldrene eller er alle frp`ere med nyulltoleranse som utgangspunkt? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanskelig, ja Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Vanskelig tema. Vi har litt "diverse" i vårt nabolag også. Og jeg har konkludert at vi ikke kan kreve at alle skal tenke som oss. Jeg har selv vært vitne til at flere barn (mine inkludert) nærmest havnet i "krig" med en del vietnamesiske barn. Jeg har også vært vitne til både utestenging og mobbing. Og jeg syns det er så vanskelig fordi... noen ganger er det gode grunner til at det blir konflikter. Noen ganger er det gode grunner til at barn blir utestengt. Så jeg vurderer tilfelle for tilfelle. F.eks. hvis flere barn leker sammen, og plutselig har de utestengt en som de pleier å leke med, da blander jeg meg inn og sier at man ikke skal utestenge. Men hvis det gjelder et barn som egentlig alltid lager bråk, som bare plager de andre og bevisst prøver å utestenge andre - ja da bryr jeg meg ikke så hardt om dette barnet en gang er den som blir utestengt. Når det gjelder hudfarge er det i vårt nabolag mange vietnamesere, og de holder i stor grad sammen. De isolerer seg, ungene ferdes i store flokker, og de snakker ofte vietnamesisk seg i mellom. De har svært få grenser, ungene er ute nesten hele døgnet, og ingen passer på hvor langt de går. De slår og plager og truer andre. Hvis en av disse plutselig vil være med og leke med de andre, da kan det fort ende med utestenging, og jeg syns ikke det er så rart. Så er det noen arabere, og de har en helt annen og mer stillferdig væremåte enn vietnameserne. Barna er forsiktige, høflige og beskjedne. Hvis noen utestenger dem så er det sjelden noen god grunn. Så er det ei spesiell jente som er... rett og slett ufordragelig, og som er slem så ofte som hun kan, virker det som. Henne har jeg oppfordret mine barn til ikke å leke med. Vi har ingen funksjonshemmede i vårt nabolag, ikke med funksjonshemminger av betydning. Så der har jeg ikke erfaring. Men konklusjonen er at det ER sånn som du beskriver. Vanskelig. Og det eneste du kan gjøre er å påvirke ditt barn. Kanskje kan hun noen veksle på hvem hun leker sammen med, for det er nok ikke bra for henne å bli utestengt og bare leke med en som er funksjonshemmet. Men samtidig skal hun jo ikke bare "dumpe" de vennene hun har i dag heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slo opp i programmet Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Utrolig trist å høre! Det er så utrolig viktig at noen voksne(kanskje deg?)går inn i de situasjonene der det er mobbing og utestegning og snakker med barna om hvordan man skal ha det sammen. Vi snakker masse om annerledeshet hjemme og om hvordan det er å føle seg annerledes. Pleier å ta den med at "hvordan ville det vært for deg hvis noen ikke ville leke med deg fordi du har blå øyne..." den får barna til å tenke tror jeg! Det er dessverre så mye rasisme i samfunnet vårt at de som har slike holdninger nok dessverre overfører dem på sine barn- utrolig tragisk!Derfor ville jeg hvis jeg var deg "ta" de barna som mobber, hvis du ser noen, og forklare, ikke kjefte!Barna kan jo ha "riktige" holdninger hjemmefra også men "utestenge" fordi de ser annerledesheten uten å tillegge den noen særlig verdi? Kan du snakke med foreldrene eller er alle frp`ere med nyulltoleranse som utgangspunkt? Lykke til! "Kan du snakke med foreldrene eller er alle frp`ere med nulltoleranse som utgangspunkt?" For ordens skyld: Jeg tror ikke FRP vil ha medlemmer eller sympatisører av den typen, og at slike som du beskriver får gå andre steder, for i partiprogrammet til Frp står det: Fremskrittspartiet vil fremheve at alle mennesker er født frie og likeverdige og skal ha like rettigheter, uavhengig av rase, kjønn, språk, religion, etnisk opprinnelse eller personlige oppfatninger. Vår vurdering av andre mennesker må derfor bygge på hva de gjør, snarere enn på hvem de er eller hvilken bakgrunn de har. En persons egenskaper er knyttet til det enkelte menneske, ikke til hudfarge, religion eller opprinnelse. Alle mennesker er født forskjellige, og i et samfunn som bygger på likeverd, må vi respektere menneskers ulike egenart, kultur, holdninger, erfaringer og livsførsel. Alternativet til mangfold er ensartethet, og en politikk for ensretting innebærer å legge føringer eller begrensninger på menneskers liv. En politikk for toleranse og respekt for mangfold åpner derimot for at vi som enkeltmennesker kan leve i tråd med vår individuelle egenart, at vi kan tro, mene og ytre det vi ønsker, velge mellom alternativer, søke å realisere våre personlige drømmer og la oss berike av de impulser mangfoldet rundt oss bringer med seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det behøver ikke være fordi man har hørt noe hjemme heller - at unger plustelig får for eg at de ikke vil leke med de som er "brune". Mitt barnebarn nekter å gå til vår "brune" lege fra India - hun er livredd han, enda vi forteller at han går vi til alle sammen, og at han er kjempesnill. Andre unger reagerer på helskjegg f.eks og er livredde for det. Jeg tror bare vi skal fortelle til det kjedsommelige at alle er like mye verdt -så jenker det seg til når de begynner på skolen etc. der vi bor er det i alle fall ikke slike problemer når de blir større - alle er en stor flokk - og der vi bor er det vietnamesere, Madagaskere, indere, pakistanere, -og en nordlenning slenger også innom i ny og ne. MEN i ungdomsskolen hadde vi et stygt tilfelle av at en ble mobbet som "homo" -han kan jo godt ha vært det, og ikke nektet han for det selv heller -og jeg prøvde meg; "og så? om han er homo plager vel ingen - det er vel tusenvis av folk som er det!" - de ekskluderte han og var virkelig vemmelige mot han -og vi tok det opp gang på gang - til slutt flyttet han til faren sin - holdt ikke ut. Det var trist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Debra irl Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hva du kan gjøre vet jeg ikke. Men du har sikkert fått noen smarte svar under her. Ville bare si at du må jo være veldig veldig stolt av datteren din. Inkluderende og omgjengelig er flotte egenskaper å ha. Flink mamma du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dere trenger ikke vite både nick og adresse Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hjelp og trøst så glad jeg er for at jeg bor i Oslo beste øst! Barn i Søndre Nordstrand er fargeblinde....takk og pris! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hjelp og trøst så glad jeg er for at jeg bor i Oslo beste øst! Barn i Søndre Nordstrand er fargeblinde....takk og pris! Vet du hvorfor så mange flytter vekk derfra? Fordi det er så hyggelig, så bra bomiljø, så bra for barn, skolegang og oppvekst at det blir uutholdelig? Alle som bor der sier det er sååååå bra. De som har bodd der sier noe helt annet. Merkelig. Og når alle oppegående hele tida flytter, hvem blir til slutt igjen? De aller mest kjekke og greie? Dette er et verdensproblem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hjelp og trøst så glad jeg er for at jeg bor i Oslo beste øst! Barn i Søndre Nordstrand er fargeblinde....takk og pris! Noen spørsmål: Oslo har ca 3000 bandemedlemmer fordelt på 3 gjenger, hvorfor befinner 95% av disse seg på Oslo Øst? Tror du medlemsmassen gjenspeiler andelene av etsnisitet i Oslo, altså at andelen etnisk norske er 80%? Hvor hyggelig er det på Furuset? Det er så hyggelig at de måtte mobilisere 20 mann for å velte en enorm bautastein og minnesmerke for å uttrykke sin glede over arkitekturen og miljøet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ha!!! Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 "Kan du snakke med foreldrene eller er alle frp`ere med nulltoleranse som utgangspunkt?" For ordens skyld: Jeg tror ikke FRP vil ha medlemmer eller sympatisører av den typen, og at slike som du beskriver får gå andre steder, for i partiprogrammet til Frp står det: Fremskrittspartiet vil fremheve at alle mennesker er født frie og likeverdige og skal ha like rettigheter, uavhengig av rase, kjønn, språk, religion, etnisk opprinnelse eller personlige oppfatninger. Vår vurdering av andre mennesker må derfor bygge på hva de gjør, snarere enn på hvem de er eller hvilken bakgrunn de har. En persons egenskaper er knyttet til det enkelte menneske, ikke til hudfarge, religion eller opprinnelse. Alle mennesker er født forskjellige, og i et samfunn som bygger på likeverd, må vi respektere menneskers ulike egenart, kultur, holdninger, erfaringer og livsførsel. Alternativet til mangfold er ensartethet, og en politikk for ensretting innebærer å legge føringer eller begrensninger på menneskers liv. En politikk for toleranse og respekt for mangfold åpner derimot for at vi som enkeltmennesker kan leve i tråd med vår individuelle egenart, at vi kan tro, mene og ytre det vi ønsker, velge mellom alternativer, søke å realisere våre personlige drømmer og la oss berike av de impulser mangfoldet rundt oss bringer med seg. "...alle mennesker er født frie og likeverdige og skal ha like rettigheter, uavhengig av rase, kjønn, språk, religion, etnisk opprinnelse eller personlige oppfatninger." (Men bare så lenge de holder seg hjemme og ikke kommer hit til oss...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 "...alle mennesker er født frie og likeverdige og skal ha like rettigheter, uavhengig av rase, kjønn, språk, religion, etnisk opprinnelse eller personlige oppfatninger." (Men bare så lenge de holder seg hjemme og ikke kommer hit til oss...) Men folk flytter like forbannet, selv om de preker både toleranse og solidaritet selv. De mener tydeligvis at andre får ta seg av ofringen og toleransen, ikke de selv. De flytter ikke av rasisme og intoleranse, men bare fordi bomiljøet og skolene ikke er slik de vil ha dem, uansett årsak. Folk flytter vekk fra falleferdige og ubrukelige bygnisnger også, og dårlige skoler og bomiljøer av andre grunner. Noen liker ikke å bo i blokk hvis naboene er spenna gærne, men helt OK hvis de er greie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dere trenger ikke vite både nick og adresse Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Vet du hvorfor så mange flytter vekk derfra? Fordi det er så hyggelig, så bra bomiljø, så bra for barn, skolegang og oppvekst at det blir uutholdelig? Alle som bor der sier det er sååååå bra. De som har bodd der sier noe helt annet. Merkelig. Og når alle oppegående hele tida flytter, hvem blir til slutt igjen? De aller mest kjekke og greie? Dette er et verdensproblem. Vi flytter ikke vekk herfra, og det gjør de færreste vi kjenner også. I den grad folk flytter, er det enten ut av Oslo for å få enebolig, eller internt her hvor vi bor. Det er 50 % fremmedkulturelle på skolen, og det funker veldig bra. Ungene lærer det de skal, i tillegg til å få sosial kunnskap man mange andre steder bare kan drømme om. Bomiljøet vårt er supert, og trygt! Ungene kan gå fitt, og nabokjerringa eksisterer heldigvis. Det er helt sikkert ikke sånn overalt, men sånn er det her. Broren min bor på Oslo beste vest, og er helt oppgitt over kulturen og menneskesynet som hersker der, og er oppgitt over ungene sine som naturligvis blir preget av det, og som tror enhver innvandrer utgjør en trussel. Til gjengjeld bor de nærmere marka og mer sentralt i forhold til bykjerne og jobb, naturligvis. Naturligvis er det mange problemer i forhold til en fremmedkulturell befolkning, i forhold til integrering osv. Men det er gjennomgående ikke de fremmedkulturelles skyld, og her hvor vi bor, er de fleste vel integrert. Og rasisme og fordommer mot brun hud har vi HELDIGVIS ikke!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dere trenger ikke vite både nick og adresse Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Noen spørsmål: Oslo har ca 3000 bandemedlemmer fordelt på 3 gjenger, hvorfor befinner 95% av disse seg på Oslo Øst? Tror du medlemsmassen gjenspeiler andelene av etsnisitet i Oslo, altså at andelen etnisk norske er 80%? Hvor hyggelig er det på Furuset? Det er så hyggelig at de måtte mobilisere 20 mann for å velte en enorm bautastein og minnesmerke for å uttrykke sin glede over arkitekturen og miljøet. Dette med gjengmedlemsskap er velkjen. Men gjengene opererer faktisk i sentrum, og merkes svært lite ute i periferien. At det er store utfordringer med disse er en kjent sak, men har lite med Søndre Nordstrand som sådan, å gjøre. Og sant å si er det efolls bomiljø og menneskene hun beskriver som skaper grobunn for de de fremmedkulturelles mindreverd og misnøye. Og når det gjelder oppvekstmiljø, så trenger jeg vel ikke nevne T-banen fra majorstuen og vestover, og narkotika - og alkoholforbruket i vestlige bydeler? Det er krevende å bo i Søndre Nordstrand - blant annet fordi vi mennesker er bygget sånn at fremmedhet føles skremmende. De som ikke klarer å leve med det og finne det positive med forskjellige kulturer på samme sted, flytter natruligvis, og snakker negativt om stedet etterpå. Det sier seg selv at de som bor her er fornøyd og de som flytter, ikke er det, Hvorfor skulle de ellers flytte? Jeg skulle gjerne flyttet til min hjemby, men orker bare ikke tanken på å la ungene mine vokse opp i et fullstendig hvitt og homogent miljø. Skrekk og gru! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Dette med gjengmedlemsskap er velkjen. Men gjengene opererer faktisk i sentrum, og merkes svært lite ute i periferien. At det er store utfordringer med disse er en kjent sak, men har lite med Søndre Nordstrand som sådan, å gjøre. Og sant å si er det efolls bomiljø og menneskene hun beskriver som skaper grobunn for de de fremmedkulturelles mindreverd og misnøye. Og når det gjelder oppvekstmiljø, så trenger jeg vel ikke nevne T-banen fra majorstuen og vestover, og narkotika - og alkoholforbruket i vestlige bydeler? Det er krevende å bo i Søndre Nordstrand - blant annet fordi vi mennesker er bygget sånn at fremmedhet føles skremmende. De som ikke klarer å leve med det og finne det positive med forskjellige kulturer på samme sted, flytter natruligvis, og snakker negativt om stedet etterpå. Det sier seg selv at de som bor her er fornøyd og de som flytter, ikke er det, Hvorfor skulle de ellers flytte? Jeg skulle gjerne flyttet til min hjemby, men orker bare ikke tanken på å la ungene mine vokse opp i et fullstendig hvitt og homogent miljø. Skrekk og gru! Fremmedfrykt er et av våre instinkter, og skulle opprinnelig verne flokken. Noen synes å mene at 5% galninger i et bomiljø eller skole oppveies av de 95% andre som er normale og greie. Slik fungerer det ikke i praksis. Noen tror at hvis de selv ikke har sett noe, så finnes det ikke. En arbeidepartimann som fikk oppleve en knivstikking på et dansegulv, trodde plutselig på arrangørens generelle bekymring for situasjonen. Han hadde ikke sett noe før da. Etter en prat med politiet om dette, fikk han bakoversveis. Det er nemlig nylig blitt meget spennende å være politi i Oslo. Og farlig. Våpenbeslag fra gjengene og antallet medlemmer er doblet fra i fjor. De er brått blitt svært brutale og så godt organisert at Tinghuset i Oslo måtte opprette en egen avdeling for vitnebeskyttelse. Snart vil ingen vitne om noe som helst, og kjeltringene går hverandres ærender for å true vitner. En ung mann har over 100 saker på seg og går fritt rundt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241498-t%C3%A5leranseannerledeshet/#findComment-1869951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.