Gå til innhold

kan man forstå at noen har Asperger syndrom bare ved å prate med dem?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål fra en uvitende

Har sett noen videoer om mennesker med Asperger syndrom. Hos noen kunne jeg aldri ant at det var snakk om en slik diagnose, hvis jeg ikke visste det.

Hvor "normal" kan en person med Asperger syndrom bli eller fremtre?.

Er sære interesser nok til å få diagnosen?

Er det lettere å få diagnosen AS nå, enn det har vært før?

http://www.cbsnews.com/stories/2005/09/26/search/main886284.shtml?searchString=Autism&type=any&num=10&offset=10&sort=&section=&source=cbsvideos&xargs=12KPjg1ttSr4GmmvmnDeKTCLzfm0sOkZ7FsJh7DOV4H8Bc9mgIYbFoCpPw2ZQmFl1S78Lk2oakxqcDL4f9jfmMZ0bfFhc1LUvJwPT0%255FsluI6zVUPB3tw%252E%252E%0A

se spesielt på videoen " autistic couple finds love". Ser man noen kjennetegn på AS bare ved å se og høre dem snakke?

Fortsetter under...

fei1365380229

Det er vel sånn nå at hvis man ikke helt passer inn i A4 formatet så skal man på død og liv ha en diagnose. Tror ikke foreldre eller lærere har tid til de som faller utenfor heller.

Jeg har hatt mange elever som har asperger og som tilsynelatende er helt "normale". Et viktig kjennetegn er at de mangler empati og at de også tar alt folk sier helt bokstavelig, de klarer ikke ironi eller spøk. Eks. i dag hopper vi over middagen dere!

Det er utrolig stor forskjell på personene innen denne diagnosen syns jeg.

• 2 uker senere...
sammfunnskritiker

Internasjonalt har diagnosekriteriene vært like lenge- og i dag tenkelig vanskeligere å få diagnosen.

Jeg kjenner til folk med asberger i grenseland til utviklingshemming- andre med jobb og familie. Altså like forskjellig som folk flest.

Jeg er mamma til en helt normal gutt - som har aspergers syndrom.

Personer med asperger har varierende "utslag" - noen er "en millimeter fra normalen" andre grenser mot infantil autisme.

Aspergere er personer som i utgangspunktet er normalt begavet, men har en del problemer. Personer med Asbergers syndrom kjennetegnes ved følgende: Begrenset evne til sosial omgang Spesielle og begrensede interesser Sterk uvilje mot endringer i omgivelser og rutiner Tale-, språk- og kommunikasjonsproblemer 4 av 1000 grunnskolebarn antas å ha Asbergers syndrom. Funksjonshemmingen er vesentlig vanligere hos gutter enn hos jenter.

Min sønn har problemer med å forstå underliggende betydninger/underforståtte regler - man må være konkret. Han sliter litt sosialt, fordi han ikke alltid forstår frileken til de andre barna - men er likevel aktiv sosialt, og han har noen få, men gode venner. Når jeg leser beskrivelser på nettet f.eks her: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA&url_topic=408&QAEntryId=2305318

så kjenner jeg ikke igjen min sønn. Han er nok mer "millimeteren fra normalen". Han er dessuten intelligent, han husker kjempegodt og kan utrolig mye. Han er dessuten veldig snill og god, han har et ordforråd som er vanvittig og han er en racer på Nintendo DS ;-)

Gjest Bokstavmamma

Det er vel sånn nå at hvis man ikke helt passer inn i A4 formatet så skal man på død og liv ha en diagnose. Tror ikke foreldre eller lærere har tid til de som faller utenfor heller.

Jeg har hatt mange elever som har asperger og som tilsynelatende er helt "normale". Et viktig kjennetegn er at de mangler empati og at de også tar alt folk sier helt bokstavelig, de klarer ikke ironi eller spøk. Eks. i dag hopper vi over middagen dere!

"Tror ikke foreldre eller lærere har tid til de som faller utenfor heller."

Hva i all verden mener du med det??? Vet ingen som jobber så mye med og for barna sine som de med barn som faller utenfor!

Det største problemet vårt er skolen, og særlig spes.peden! Makan til lite opplyst type skal du lete lenge etter!

Vi lever i en annen tid.

Det er nok flere foreldre/lærere som er obs på at barna skal ha det de har krav på og for å få hjelp i skolen så kreves det ofte diagnose først.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...