Gå til innhold

Erfaringer med flerkulturell barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en større by i Norge,og har nå fått tilbud om barnehageplass til vår ettåring.

Denne barnehagen er flerkulturell.

Jeg har besøkt den,og både personalet og barna er ikke Norske.

Noen snakket også dårlig norsk.

Jeg vurderer å ta plassen.

Jeg tenker litt på dette med språket når 1åringen nå skal begynne å lære ord og setninger etterhvert, og på dette med forskjellige kulturer,og om dette kan påvirke barnet mitt i noen som helst grad enten positivt eller negativt.

Skrevet

Jenta mi har gått i en flerkulturell barnehage og jeg har ikke annet enn positiv erfaring. Nå er det også etnisk norske barn og personale der, men rundt 70 % av barna er 2-språklige.

Selv om enkelte ansatte ikke er 100% stødige i norsk ser jeg heller på hva jenta mi har lært i barnehagen. Hun har lært enormt om tolleranse, sett barn og voksne bak kultur og religion, fått venner fra alle verdenshjørner og hun dømmer ingen. Jeg tror det å flytte hit og la henne gå i denne barnehagen er den beste gaven vi har gitt henne.

Hun møter verden med en tolleranse og aksept for mennesker med annen bakgrunn, innsikt og forståelse for at barn er barn selv om de ser ulike ut eller tror på ulike guder osv, og det synes faktisk jeg er langt viktigere enn om enkelte ord og setningsoppbygging kommer litt hengende etter.

Men nå skal det sies at hun har gått i en helt unik barnehage der voksne som barn har blitt inkludert i det flerkulturelle fellesskap og vi har som barna lært enormt og fått en helt annen forståelse for andre kulturer og og menneskene bak kultur, religion og hudfarge.

Lykke til med valget!

Gjest venter tredjemann
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg vært positiv til en flerkulturell barnehage - jeg tror barna lærer toleranse, om andre kulturer osv.

Men jeg syntes det er viktig at flesteparten av de som jobber med barna snakker bra norsk - nettopp fordi barna er i en fase hvor de skal lære språket.

Hvis de voksne ikke snakket bra norsk ville jeg nok ikke tatt plassen.

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det om jeg hadde andre alternativer.

Spesiellt pga språket.

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det om jeg hadde andre alternativer.

Spesiellt pga språket.

Skrevet

Barna mine har gått i flerkulturell barnehage, og jeg kan ikke si at jeg har noen negative erfaringer med det. Personalgruppen bestod av endel norske, og endel med utenlandsk bakgrunn. De snakket likevel forståelig norsk alle sammen.

I vår barnehage ble det lagt stor vekt på språk, antagelig fordi det trengtes. Kanskje har mine barn dermed fått mer språklige stimuli enn de ville fått i en "vanlig" barnehage?

Barna mine har stort sett trivdes godt i barnehagen. Det var kun én assistent vi ikke kom så godt ut av det med, og hun var norsk..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...