Gå til innhold

Begynne med vanlig melk?

Anbefalte innlegg

Lillebror (10 mnd) har nå fullstendig mistet interessen for puppen. Jeg pumpet meg i går kveld og i dag tidlig etter at han ikke ville ha noen ting. Og tilsammen kom det nesten 60 ml, så det forklarer kanskje hvorfor det ikke er så interessant lenger...

Jeg har prøvd å gi ham MME, men det liker han ikke. Har prøvd både NAN og Hipp. Småfolk har vi ikke her jeg bor (har sjekket alle dagligvarebutikkene). Har det noe for seg å prøve Collett også, eller kan han nå prøve seg på vanlig melk?

Han spiser alt mulig rart av mat og har ikke noen problemer med magen eller huden.

Jeg vet jo at det er anbefalt å vente til barna er 12 mnd før de får vanlig melk, men finnes det unntak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241573-begynne-med-vanlig-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen på å innføre vanlig melk riktig enda, men så har vi tilfeller av melkeallergi i vår familie da...

Seks hvitostskiver om dagen skal visst dekke dagsbehovet for melk. Er usikker på om dette kan overføres til så små barn? Kanskje kan det være nok å gi ham et par yoghurter pr. dag?

Gjest trultemor26

Jeg sluttet å amme snuppa mi da hun var rundt 10 mnd (hun ville ikke ha mer), men jeg ga henne ikke noe melk i tillegg av den grunn. MME liker hun ikke. Det er jo melk i grøten hun får 2 ganger daglig og hun får litt yoghurt innimellom. Begynte å gi henne litt kumelk etter hun var fylt ett år.

Ville ikke gitt vanlig melk enda. Jeg sluttet også å amme, men det var rundt 11 mnd. Da gav jeg bare grøt, kjøpegrøt som er tilsatt melk, i tillegg til vann å drikke denne siste mnd. I tillegg fikk hun litt youghurt - det kan de begynne med fra 10 mnd (hvis jeg ikke tar helt feil-sjekk opp). Tror de kan klare seg da uten melk disse 2 mnd før du begynner med vanlig melk. Vet ikke om de trenger noe kalsiumtillegg da, men dette vet nok helsestasjonen eller noen andre smarte dolere...

Lykke til.

Gjest pluss minus

fikk beskjed å blande litt melk i nanen etterhvert som min jente nærmet seg rundt året...,men da jeg var liten og helt sikkert mange andre, fikk vanlig melk så og si fra fødselen av...

jeg har gitt melke produkter til mine små fra de var 4mnd og de har ikke tatt skade av det.

men er det allergier i fam ska du være litt forsiktig.

du kan jo prøve deg litt med youghurt og ost som det er nevnt her.

slik eg har erfart med helsesøstre er det at de dikterer fra bøker. du vet best hva som er det beste for ditt barn..

men eg ville ikke gitt barnet lettmelk på flaske liksom..

ta det gradvis...

min jente på 8mnd har sluttet med nan og har kun vann på flaske...kanskje hun får litt melk på natten. ellers får jo hun andre melkeprodukter:)

Annonse

fikk beskjed å blande litt melk i nanen etterhvert som min jente nærmet seg rundt året...,men da jeg var liten og helt sikkert mange andre, fikk vanlig melk så og si fra fødselen av...

jeg har gitt melke produkter til mine små fra de var 4mnd og de har ikke tatt skade av det.

men er det allergier i fam ska du være litt forsiktig.

du kan jo prøve deg litt med youghurt og ost som det er nevnt her.

slik eg har erfart med helsesøstre er det at de dikterer fra bøker. du vet best hva som er det beste for ditt barn..

men eg ville ikke gitt barnet lettmelk på flaske liksom..

ta det gradvis...

min jente på 8mnd har sluttet med nan og har kun vann på flaske...kanskje hun får litt melk på natten. ellers får jo hun andre melkeprodukter:)

Man pleide ikke å gi ren kumelk til nyfødte i "gamle dager" heller.

Helsesøster sa at lettmelk, fra 10mnd, kunne introduseres i maten, men det er vel i tilfelle allergi at man skal ta det forsiktig i starten.

Jeg tror jeg ville gått for vann som tørstedrikke i starten og sakte, men sikkert, innført den melka du vil han skal drikke.

(huff- kjenner jeg er litt misunnelig på deg- er GRUNDIG lei amminga...:-(

Lykke til.

Helsesøster sa at lettmelk, fra 10mnd, kunne introduseres i maten, men det er vel i tilfelle allergi at man skal ta det forsiktig i starten.

Jeg tror jeg ville gått for vann som tørstedrikke i starten og sakte, men sikkert, innført den melka du vil han skal drikke.

(huff- kjenner jeg er litt misunnelig på deg- er GRUNDIG lei amminga...:-(

Lykke til.

Jeg skulle gjerne ha fortsatt med ammingen, jeg. Hadde liksom som plan å fortsette til han var minst 1 år. Men det virker som om han har andre planer.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å lage litt kos på kvelden. Husker at jentene fikk ei flaske med MME rett før tannpuss og seng, og det var så utrolig koselig når de lå i armene og koste seg med melka.

Skulle så gjerne hatt samme kosen med lillebror...

Kanskje han vil kose et par minutter med ei lunken vannflaske??? Tviler vel på det. Han er veldig glad i vann, og drikker endel av det i løpet av dagen, og ganske mye i senga etter at han har lagt seg (spør meg ikke hvorfor han vil ha så mye der, men, men).

Får kanskje innfinne meg med at han har blitt stor. (NEI, NEI, jeg vil ikke det!!!!)

Jeg skulle gjerne ha fortsatt med ammingen, jeg. Hadde liksom som plan å fortsette til han var minst 1 år. Men det virker som om han har andre planer.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å lage litt kos på kvelden. Husker at jentene fikk ei flaske med MME rett før tannpuss og seng, og det var så utrolig koselig når de lå i armene og koste seg med melka.

Skulle så gjerne hatt samme kosen med lillebror...

Kanskje han vil kose et par minutter med ei lunken vannflaske??? Tviler vel på det. Han er veldig glad i vann, og drikker endel av det i løpet av dagen, og ganske mye i senga etter at han har lagt seg (spør meg ikke hvorfor han vil ha så mye der, men, men).

Får kanskje innfinne meg med at han har blitt stor. (NEI, NEI, jeg vil ikke det!!!!)

Skjønner jo det, men syns det var så praktisk når storebror sluttet sånn, av seg selv- selvom det var 1 mnd senere den gangen.

Du finner nok en måte du og han kan kose på allikevel, og han kommer jo alltid til å være din lille gutt, selvom han begynner å bli stor- TENK at det snart har gått ett år siden vi ventet så utålmodige (har ei som er 3 uker etter deres lillebror:-) Fatter det bare ikke, jeg!

Skjønner jo det, men syns det var så praktisk når storebror sluttet sånn, av seg selv- selvom det var 1 mnd senere den gangen.

Du finner nok en måte du og han kan kose på allikevel, og han kommer jo alltid til å være din lille gutt, selvom han begynner å bli stor- TENK at det snart har gått ett år siden vi ventet så utålmodige (har ei som er 3 uker etter deres lillebror:-) Fatter det bare ikke, jeg!

Nei, jeg fatter det ikke jeg heller. Tiden har gått helt utrolig fort (selv om det ikke føltes slik i begynnelsen).

Nå reiser han seg opp overalt, elsker å "gå", skal ikke leke med leker, men med alt mulig annet - særlig ledninger og kontakter! Ellers er det utrolig morsomt å åpne skap og skuffer og dra utover, aller helst krystallboller og glassvaser. (Det er litt omorganisering på gang i heimen nå...)

Slitsomt, men utrolig morsomt også.

Han skravler i vei. Ikke så veldig mye vi forstår, men noen ord klarer vi å tyde.

Etter å ha påstått at man ikke skal gi kumelk til barn under året måtte jeg sjekke dette ut litt. Det jeg har funnet ut er at det ikke er enighet om dette, noen undersøkelser viser at kumelk kan gi småblødninger i tarmen på barn under 1 år, men det er visstnok ikke konsens om dette. Mange har forsket og funnet at det ikke påvirker tarmen i særlig grad. Rådet om ikke kumelk før året kommmer nok av at man ikke vet sikkert om det er skadelig.

Kan du ikke blande litt mme i morsmelken som du kan gi på flaske? Så kan du gradvis øke mengde mme? Ellers tror jeg skummet- og lettmelk er bedre for tarmen enn helmelk (men de skal gjerne ha fettet i helmelken). Ellers er det jo lov å gi vann i den alderen, kanskje det holder dersom du gir en del grøt?

Annonse

Man pleide ikke å gi ren kumelk til nyfødte i "gamle dager" heller.

Jeg fikk kumelk fra 1.dag jeg. 1/3 kumelk og 2/3 vann og en spiseskje sukker. Etter to mnd så ble det 2/3 kumelk og 1/3 vann + sukker. Fra 6 mnd fikk jeg kun kumelk.

Det var helt vanlig den gangen. Jeg har forstått hvorfor så mange ikke hadde melk. De fikk ungene inn på rommet hver 4.time i 10 minutter for å amme. Ikke så rart at mange ikke klarte å opparbeide noe morsmelk.

Du kan gi ham harvemelk, soyamelk og rismelk, det er helt trygt for små mager.

Dette med hvor mye melk du klarer å pumpe ut og hvor mye barnet får i seg når du ammer ham vet jo du like godt som meg at ikke er det samme :) Det er jo mange barn som får et innfall av puppevegring i denne alderen her, så om du fortsetter å tilby kommmer han sikkert tilbake til ammekosen. igjen.

Du kan gi ham harvemelk, soyamelk og rismelk, det er helt trygt for små mager.

Dette med hvor mye melk du klarer å pumpe ut og hvor mye barnet får i seg når du ammer ham vet jo du like godt som meg at ikke er det samme :) Det er jo mange barn som får et innfall av puppevegring i denne alderen her, så om du fortsetter å tilby kommmer han sikkert tilbake til ammekosen. igjen.

Tror du virkelig det? Han hylskriker når jeg finner fram puppen. Og den siste tiden (kanskje de siste 2-3-4 ukene) har han gjort seg ferdig på 0,svisj!

Jeg har tenkt å fortsette å tilby ham. Vil så gjerne amme lenger. Men jeg må si det virker veldig som om han synes det er kjedelig å die.

Jeg vet jo det med pumping og diing, men det var nå uhorvelig lite da...

Tror du virkelig det? Han hylskriker når jeg finner fram puppen. Og den siste tiden (kanskje de siste 2-3-4 ukene) har han gjort seg ferdig på 0,svisj!

Jeg har tenkt å fortsette å tilby ham. Vil så gjerne amme lenger. Men jeg må si det virker veldig som om han synes det er kjedelig å die.

Jeg vet jo det med pumping og diing, men det var nå uhorvelig lite da...

Jeg tror han kommer til å snu, og det er jo bedre å prøve litt til i mørke rom og alt det der, det er skikkelig vemodig å slutte å amme. Vi vet jo hvor godt de har av denne melken uansett hvor "lite" det er. Mis hadde en sånn periode da hun var på samme alder som Lillebror, det var på samme tid hun fikk smaken på fast føde. Litt pes å fullamme i nesten 10 mnd syns jeg, men allikevel ;)

Kanskje du skal ringe en ammehjelper eller ammesenteret på Rikshospitalet for litt veiledning?

Uansett lykke til og husk at du har gitt ham et kjempegodt grunnlag allerede. (Og om et års tid er det du som sier dette til meg) ;)

Jeg tror han kommer til å snu, og det er jo bedre å prøve litt til i mørke rom og alt det der, det er skikkelig vemodig å slutte å amme. Vi vet jo hvor godt de har av denne melken uansett hvor "lite" det er. Mis hadde en sånn periode da hun var på samme alder som Lillebror, det var på samme tid hun fikk smaken på fast føde. Litt pes å fullamme i nesten 10 mnd syns jeg, men allikevel ;)

Kanskje du skal ringe en ammehjelper eller ammesenteret på Rikshospitalet for litt veiledning?

Uansett lykke til og husk at du har gitt ham et kjempegodt grunnlag allerede. (Og om et års tid er det du som sier dette til meg) ;)

Tusen takk for koselig svar.

Har jeg fått med meg at du venter barn? Eller misforsto jeg?

Tusen takk for koselig svar.

Har jeg fått med meg at du venter barn? Eller misforsto jeg?

Jeg er et surrehue ;) Jeg er ikke gravid enda, men prøveperioden er i gang om en mnds tid, tidligere har prøveperioden vært over på et blunk, så jeg håper det skal gå like kjapt denne gangen. Derfor er jeg så dristig at jeg skrev om et år eller noe. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...