Gå til innhold

Barna ønsker katt eller hund, men far er allergisk...

Anbefalte innlegg

Gjest tullehøna

Barna våre ønsker seg så inderlig katt eller hund (helst katt). Mye ligger til rette for å ha husdyr her, bortsett fra den ikke ubetydelige "detalj" at mannen min er allergisk mot nettopp katt og hund. Men vet dere om det finnes raser som allergikere generelt sett ikke er SÅ allergisk mot?

Fortsetter under...

Vi hadde en Bouvier des Flandres, og den var det ingen som reagerte på av allergikere eller astmatikere eller noen. Røyter ikke med unntak av når valpepelsen slippes, og den slippes i "dotter".

MEN, det er en stor hund som krever mye mosjon og en del pelsstell, så det må man sette seg litt inn i på forhånd.

Stort ansvar!

Fantastisk familiehund med godt lynne og veldig tålmodig og stabil.Den vi hadde ble "ridd" på av toåringer og lekt vilt med av seks- og åtte-åringer (en av dem med allergi, hadde tidligere aldri kunnet være i nærheten av en hund utendørs engang).

Lykke til, hva dere nå enn finner ut!

Jeg er også alergisk mot katt og hund, men nå har vi fått oss hund og det går aldeles utmerket.

Rasen er dvergpuddel og lykken er stor både hos voksne og barn i familien.

Puddel er en svært alergivennlig hund. Det sies at ca. 80 % av de som er alergisk mot hund tåler puddel. Den røyter ikke men må klippes og bør børstes hver dag (hvis ikke man klipper den helt kort da som også går an). Jeg bader hunden ca. 1 gang i uka, men ikke nødvendig å bade den så ofte. Er man veldig alergisk er det lurt å bade hunden ofte.

Puddelen er svært sosial familiehund som fungerer fint med barn. Den er lett å ha med seg rundtomkring, stikker sjelden av og er veldig lettdressert.

"Fåes" i flere str. Toypuddel er minst (ikke helt anbefalt i barnefam. da den er veldig liten og lett å "skade", dvergpuddel som vi har. Den blir en 4-5 kg, mellompuddel og storpuddel. Så her kan man få den størrelsen man ønsker seg i en rase.

Skal dere skaffe en puddel, snakk med fler oppdrettere og andre puddeleiere..vi gjorde mange nyttige erfaringer før vi fant "vår hund". Vi fikk også låne med oss en av oppdretterens hunder hjem et par dager for å se hvordan jeg reagerte.

Hvis du vil ha flere svar om hvordan puddelen fungerer i vår familie så bare ta kontakt på mail. [email protected]

En jeg kjenner er allergisk mot hunder, men tåler rasen Beagle. Søsteren min er allergisk også mot denne hunderasen, så jeg tror nesten det kan være litt individuellt hvilke raser man kan reagere på. Puddel er den eneste hunderasen hun ikke har reagert nevneverdig på.

Gjest Tatjana

Hei. I utgangspunktet er det ikke hårene, men flassog støv fra huden allergikerne reagerer mot. Og selv om en allergiker tåler en hund, kan andre reagere på akkurat den samme hunden.

Den eneste måten å finne ut av dette på, er derfor å prøve. Jeg syns det blir litt feil å skaffe seg en katt eller hund for å finne ut av dette. Hva med å oppspore noen som har den/ de aktuelle rasene og spørre om å få komme på besøk? Går dette bra, kan dere jo prøve å få lånt en hund eller katt noen dager.

Ellers har jeg alltid hørt at puddel og bichon frise er allergivennlige hunderaser. Lykke til.

Annonse

ja, har da hørt at det finnes *leter*

http://www.sibirkatt.no/naturrase.htm

Pappan min er allergisk mot både hund og katt, med det går alldelses utmerkt med hunder som er korthåret, vi har en dachs, sånn ovnsrør!!! Perfekt vis dere bor litt landlig!! Nydelig rase! Og så hadde vi en dobbemann tidligere!

Lykke til!!

Begge hundrasene er fantastiske!!!

Husk at en hund eller katt lever lenge.

Pudler er hunder allergikere gjerne tåler, men de blir 12-15 år så du må tenke langsiktig her.

Pelsarbeid på min puddel er ikke stort selv om den har løveklipp. Vi bader, føner og klipper den ca. 1 gang pr. måned. Dette gjør vi selv. Skal du levere den på hundesalong blir det fort dyrt, men det er likevel veldig nødvendig.

Jeg hadde denne hunden før jeg traff gubben. Han er allergisk, men tåler pudler. Jeg ville aldri kjøpt hund nå, når jeg vet at han og kanskje barna er allergiske. I tillegg er det mye ansvar.

Hunden kommer desverre etter både gubben og barna på prioriteringslista når det gjelder aktivitet og kos, og det har jeg ofte dårlig samvittighet for, men siden de tre barna våre er små, må det bli slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...