Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan dere erfarne!

Skal ha innkjøring i barnehage for lille snuppa. Lurer på mange spørsmål. Det er sikkert noen spørsmål som er individuelle fra barnehage til barnehage, men om dere kan svare utfra egne erfaringer så blir jeg fornøyd. Skal selvsagt sjekke dette selv med barnehagen.

1) Får de mat i barnehagen eller smører man med nistepakke?

2) Setter man igjen vognen slik at hun kan sove i den eller har de fleste barnehager soveplass inne?

3) Skal vi ta med smokk og kosedyr eller må de klare seg uten det i barnehagen?

4) Hvilke klær skal hun ha på seg og hva skal hun ha med seg av skift? Frakter man regndresser, parkdresser og sånne ting frem og tilbake hver dag eller er det normalt å ha dobbelt opp av alt?

5) Skal vi ha med bleier, zink salve og denslags eller går dette med i månedsavgiften?

6) Er det noen tips generelt som dere har for å gjøre oppholdet for barnet og barnehagepersonalet så enkelt som mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241659-barnehage-innkj%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Det er umulig å svare på, det er så ulikt fra barnehage til barnehage. I vår barnehage har vi med frokost hvis de ikke har spist hjemme, så får de servert varm lunsj kl 11 og brød og frukt kl 14. Drikke til frokost og de andre måltidene holder barnehagen. Vi betaler selvsagt ekstra matpenger. (i tillegg til makspris).

Andre barnehager baserer seg kun på matpakker og kanskje en medbragt frukt eller yoghurt.

Vi har med bleier og salve, alt annet av hygieneprodukter holder barnehagen.

Vi sender med klær som passer til å være ute i allslags vær i. Med mindre vi har planlagt uteaktiviteter i regnet om ettermiddagen, lar vi regtøyet ligge, og tar det med hjem hver fredag. De har en vindjakke hjemme som tåler litt vann, hvis det trengs om ettermiddagen og regntøyet er i barnehagen.

De yngste trenger mye skift, snakk med de ansatte hva de mener skal ligge der. Men to bodyer, to par sokker og to bukser eller strømpebukser bør ligge der, kanskje. Samt en ekstra genser når det begynner å bli kaldere.

Og så alt av yttertøy og sko som passer årstiden.

Hos oss sover de inne, men de kan sove i vogn hvis foreldrene vil. De som bruker smokk har med denne. Vi har ikke smokk, men har et kosedyr liggende der.

Hvis du vil gjøre personalet glade, merker du absolutt ALT av klær, med strykemerkelapper (eller penn). Da får de mer tid til ditt barn og mindre tid går bort til leting og ergelse.

www.merkmester.no

evt

http://www.navnelapper.no/navnelapper.no/

Gjest trultemor26

*kaste seg inn i barnehagetråd*

Jeg er ikke erfaren i det hele tatt, snuppa mi begynner i barnehagen i morra, men allikevel kan jeg svare på litt av det du spør om, utifra hvordan det fungerer i hennes barnehage.

Vi må ha med frokost i matpakke, og evt frukt/yoghurt til lunsj, resten får dem der, tror jeg (hvis jeg har forstått riktig).

Hos oss sover barna i vogn og man kan velge å la vogna stå i barnehagen eller ta den med hjem hver dag.

Ta med smokk, kosedyr, koseteppe eller andre ting barnet er glad i/avhengig av, husk å merke det.

Hos oss anbefalte de at vi lar 3 sett med klær ligge som ekstra skift i barnehagen.

Vi må ha med bleier selv. Kjøp en pakke og la den ligge i barnehagen, så sier dem fra når det begynner å bli tomt.

De fleste av disse spørsmålene må du avklare med barnehagen, for de varierer fra barnehage til barnehage.

Skal barnet gå hver dag i barnehage, så vil de fleste la yttertøy etc. bli værende i barnehagen. Men tar det med hjem for vask når det trengs + til helger.

Er dere mye ute på ettermiddagene, ville jeg nok investert i 2 sett. For klærne i barnehagen blir ofte våte og ikke gode å ha på på ettermiddagen.

De fleste av disse spm må barnehagen selv svare på, de varierer fra sted til sted. kanskjebarnehagen din har en hjemmeside der det står endel info?

1) Får de mat i barnehagen eller smører man med nistepakke?

I 3 av de 4 barnehagene jeg har erfaring fra, fikk ungene alle måltider i bhg. I den siste bhg hadde de med matpakke til frokost. I alle barnehagene fikk de lunsj i 11-12 tida og frukt i 15-tida.

2) Setter man igjen vognen slik at hun kan sove i den eller har de fleste barnehager soveplass inne?

Dette er også veldig forskjellig, de fleste har vel begge muligheter delvis utfra hva barna er vant til. Mine unger hadde med egen vogn.

3) Skal vi ta med smokk og kosedyr eller må de klare seg uten det i barnehagen?

Smokk og kosedyr som de er avhengig av er det lov å ha med i bhg.

4) Hvilke klær skal hun ha på seg og hva skal hun ha med seg av skift? Frakter man regndresser, parkdresser og sånne ting frem og tilbake hver dag eller er det normalt å ha dobbelt opp av alt?

Hun skal ha på seg helt vanlige klær som det er behagelig å leke i. Om vinteren er det lurt med ullundertøy, det varmer selvom hun blir våt. Vi har fraktet det meste fram og tilbake. Vi har hatt (minst) ett fullt klesskift liggende i bhg.

5) Skal vi ha med bleier, zink salve og denslags eller går dette med i månedsavgiften?

Bleier og salve har mine barn måttet ha med selv.

6) Er det noen tips generelt som dere har for å gjøre oppholdet for barnet og barnehagepersonalet så enkelt som mulig?

La ungen få god tid på seg til å bli kjent med menneskene og miljøet i bhg. La avskjeder gå raskt og greit, når du har sagt at du skal gå, må du gjennomføre det, ellers blir ungen usikker. Fortell personalet litt om hva barnet ditt liker, ikke liker, er redd for etc.

Det meste av det du spør om blir tatt opp på inntakssamtale den første dagen vil jeg tro. I barnehagene jeg har vært borti, har det vært skjemaer der man fyller ut info om barnet så personalet kan sjekke der hvis de er usikre på noe.

Lykke til i bhg!

Min erfaring:

1) Lunch+ frukt i barnehagen, frokost har de med selv.

2) Varierer veldig.

3) Tas med.

4) Ta med vanlige inne- og uteklær, det du selv ville kledd på. Om du vil ha dobbelt opp eller ikke, får du avgjøre selv.

5) Bleier mv må man holde selv.

6) Merk klærne.

Annonse

Min erfaring:

1) Lunch+ frukt i barnehagen, frokost har de med selv.

2) Varierer veldig.

3) Tas med.

4) Ta med vanlige inne- og uteklær, det du selv ville kledd på. Om du vil ha dobbelt opp eller ikke, får du avgjøre selv.

5) Bleier mv må man holde selv.

6) Merk klærne.

Matpenger er som regel utenom prisen for plassen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...