Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en rolig, harmonisk familie hvor alle snakker rolig og behersket!!!!!!!!

Her i huset er det hyl, skrik, slenging med dører og mye mye krangling!

Jentene på 3 og 5 år MÅ krangle om absolutt alt- hvem som kommer først, spiser mest/minst, finest hår/ting osv osv....det er så slitsomt!

Prøver å ignorere endel og la de ordne opp men ofte ender det med at en av de slår den andre/tar fra noe og da er dramaet igang! Hva gjør dere andre- jeg vil vekk og dra på spa HELT ALENE!

De har en lillebror på 6 mnd så jeg skjønner sjalusiaspektet her men hva gjør dere andre?

HJELP HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241660-s%C3%B8sken-som-krangler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kvitsymra

Det er nok den eldste som trigger dette i gang. 5 åringer liker å konkurrere, og det virker som at 3-åringen er lett å få med. Er det mulig at den eldste elsker å konkurrere mot den mindre søskenene, for å kompansere tap mot gjevnaldrende?

Eg ville slått hardt ned på krangel om samme leke. Gjør de det, tar du den bare fra dem uavhengig hvem som har rett. Det vil bremse rivaliseringen en god del.

Neste en ville fokusert på, var samarbeid. Hvilke aktiviteter gjør at de trenger hverandre?

Og eg ville lånt bøker på biblioteket, som rommer disse temaene.

Det er nok den eldste som trigger dette i gang. 5 åringer liker å konkurrere, og det virker som at 3-åringen er lett å få med. Er det mulig at den eldste elsker å konkurrere mot den mindre søskenene, for å kompansere tap mot gjevnaldrende?

Eg ville slått hardt ned på krangel om samme leke. Gjør de det, tar du den bare fra dem uavhengig hvem som har rett. Det vil bremse rivaliseringen en god del.

Neste en ville fokusert på, var samarbeid. Hvilke aktiviteter gjør at de trenger hverandre?

"Eg ville slått hardt ned på krangel om samme leke. Gjør de det, tar du den bare fra dem uavhengig hvem som har rett. Det vil bremse rivaliseringen en god del."

Jeg vet ikke helt... Hva lærer barna da? At voksne har lov til å være urettferdige? Før man går til det skritt å fjerne leken bør det komme en advarsel og en oppfordring om å komme frem til en løsning. Hvis det ikke skjer, kan leken fjernes. Man bør også hjelpe til med å finne et rettferdig system slik at det ikke er den "svakeste" som gir seg hver gang.

#Eg ville slått hardt ned på krangel om samme leke. Gjør de det, tar du den bare fra dem uavhengig hvem som har rett. Det vil bremse rivaliseringen en god del.#

Unger gjennomskuer fort dette her og så kan det fort bli til at f.eks den ene provoserer fram krangel bare for å ødelegge for den andre. Da kommer jo mor og fjerner leken, og så har barnet klart å ødelegge leken for den andre.

Bare pass på at ikke den eldste automatisk får skylda hver gang, da! Småsøsken kan være ganske utspekulerte de også.

*eldst av 4 søstre*

Skille dem ad litt sånn at de får litt tid fra hverandre, særlig på de tidene man vet at det pleier å bli mye krangling. (F.eks når ungene er slitne på slutten av dagen.) Oppfordre dem til å lære seg til å løse noen konflikter selv.

Jeg merker at ungene mine krangler mye mer hvis de kjeder seg enn ellers, og når de begynner å bli sultne eller slitne. Hvis jeg er lur da, så går jeg inn i forkant og hindrer krangel i å utvikle seg. Dessverre er jeg selv ofte sulten/sliten når de er det, og da er jeg ikke så flink til å ligge i forkant.

Det er dessverre endel krangling/rivalisering hos oss også, så jeg skal følge med i tråden her og se om det dukker opp nyttige tips jeg kan plukke opp :o)

Annonse

Bare pass på at ikke den eldste automatisk får skylda hver gang, da! Småsøsken kan være ganske utspekulerte de også.

*eldst av 4 søstre*

Det kan jeg unerskrive på, både som eldst av 3 søsken og observasjoner av yngre søsken her i huset.

Den mellomste her var ikke gamle karen før han begynte med ganske utspekulerte triks på søsteren. Han heiv seg ned forann føttene på henne og ropte "auuu,vivi slår". Da var han under 2 år gammel.

Det kan jeg unerskrive på, både som eldst av 3 søsken og observasjoner av yngre søsken her i huset.

Den mellomste her var ikke gamle karen før han begynte med ganske utspekulerte triks på søsteren. Han heiv seg ned forann føttene på henne og ropte "auuu,vivi slår". Da var han under 2 år gammel.

Den der har Lillemor her tatt også! Stakkars storebroren sto langt unna da hun påsto han hadde slått - heldigvis så jeg det hele!

Jeg har to som nå er 4 1/2 og 7 år. De har krangla mindre nå i det siste, og jeg tror det kommer mye av at den yngste er blitt en bedre lekekamerat for den eldste. Hun er blitt bedre på rolleleik, de samarbeider om å bygge hytte, bygge med lego, legger puslespill sammen etc.

Når de klarer å samarbeide i leiken går det bra. Hvis de får en oppgave sammen, eller den eldste får i oppdrag å lære lillesøster noe. "Kan ikke du hjelpe lillesøster med å pusle dette puslespillet?" f.eks.

Vi har hele tiden latt størstemann tro at det er han som har lært lillesøster omtrent alt hun kan. Han lærte henne å snakke, å gå, å hoppe, å pusle, å skrive bokstaver etc. etc. "Se, nå gjør lillesøster akkurat sånn som deg! Du er jammen flink til å lære bort!"

Denne taktikken har fungert hos oss, kanskje fordi lillesøster synes det er stas at storebror hjelper henne med ting og viser henne hvordan man skal gjøre?

De krangler også endel om hvem som er først etc. Jeg prøver å tone det ned med å si at "du ble først av jentene, og du ble først av guttene" evt "Du ble først av 3-åringene og du ble først av 5-åringene"

-når de krangler som værst er det også ofte tegn på at de har vært litt for mye sammen den siste tiden. Da hjelper det veldig å skille dem en stund, la den eldste besøke venner, eller ta den yngste med ut et sted. Da har de savnet hverandre litt, og leiker mye bedre etterpå.

Gjest Elextra

Hos oss er det gjerne den yngste som starter, så synes ikke man generelt kan si det er den eldste som drar det i gang.

Den yngste (tre år) gjør også slik Kvitsymra antyder nedenfor, tar leken som femåringen har for å "ødelegge"/få oppmerksomhet.

Annonse

PS: Der var jeg lur som ventet mange år mellom mine to.

Nå har jeg en på 1 og en på 6, og de krangler aldri.. Selv om minstemann er en...

Hos oss er også 2-åringen og 7-åringen stort sett perlevenner :-)

Det er 5-åringen i midten de krangler med begge to :-(

Jepp!!!!

Men de er jo herlige også da - innimellom kranglingen!

Det er jo synd at det sjelden går mer enn 5-10 minutter mellom hver konflikt når femåringen er i nærheten av de to andre....

Det er det som er så rart...

Det er riktig ILLE når det pågår, men så glemmer man alt de få stundene de ser ut /oppfører seg som engler :)

(og de er aldri så deilige som når de sover!!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...