Gå til innhold

Snart er høsten her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ikke til å komme bort fra...sommeren er på hell og vi kan vel snart legge bort shortser og singletter...

Har en gutt på 5 år som alltid har vært ganskie varm av seg. Har derfor aldri brukt ullundertøy når det har vært kaldt og surt ute.

I år er han førskolegutt og opplegget for de eldste i barnehagen er flott friluftsskole gjennom hele året minst en gang i uka uansett vær.

Har tenkt å investere i godt utetøy i år og vet at ull innerst er det beste. Hvordan gjør dere det egentlig?

Tar dere på ullundertøyet hjemme og tar "vanlig" tøy over el blir det for varmt? Skifter barna til ull før de skal ut? Har ikke lyst at han skal gå rundt i ullundertøyet inne...høres sikkert dumt ut, men synes det ser lite tøfft ut :)

Og dressen; er det reima som er best? Må man ha en dress før snøen kommer og en etter snøfall pga slitasje? Mener å ha hørt det.....

Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk

Skrevet

Sønnen min er også veldig varm, og blir lett svett. Han elsker ull, og tar det gjerne på om sommeren også. Det svaler også...

Vi kjøper fargerike ulltrøyer og han bruker de ofte som vanlig genser. Vi har også korterma trøyer og singleter som han bruker under vanlige klær.

Vanlig påkledning blir da;ull stilongs og trøye, evt med en tynn joggebukse og genser utenpå. På de kaldeste dagene brukte han ulllongs og ullfleece utenpå og ulltrøye inne. Evt at han hadde joggebukse inne og skiftet til ullfleece ute. Øvers strikka genser. Han bruker aldri tykk dress, høst/vår derss fra Reima er nok ( evt regntøy).

Når det gjelder at det ser teit ut eller ikke, så er det min sønns minste bekymring. Han er en mest opptatt av at klær er behagelige. Dessuten er ulltrøyene fra Nøsebarn rett så lekre.

Skrevet

Siden han er så varm, ville jeg satset på å ha på vanlig undertøy og heller supplere med ull over de vanlige klærne, men under yttertøyet.

Jeg hadde ikke kjøpt 2 dresser. Det kan jo tenkes han berger med 1...

I barnehagen vår er det veldig mye ute, har turer (ute) fast hver uke + ute-barnehage både vår og høst, og vi klarer oss med de vanlige klærne vi.

Skrevet

Hvis gutten din er varm vil jeg anbefale ull. Hvis han blir svett blir ikke ull kaldt slik bomull blir. Det puster mye bedre. Og bomullsundertøy ser vel ikke bedre ut enn ull? Har foresten lagt merke til at d lukter mindre "tåfis" av tanteungen da hun bruker ullundertøy enn bomull. Hun er 4.

Gjest venter tredjemann
Skrevet

Har to unger som er varme av seg - og sverger til ull på utedager.

Blir de varme/svette med bomull inderst blir de fort kalde og forkjøla. Med ull blir de ikke kalde - ullen absorberer også fukt.

Hadde min eldste i utebarnehage ett år - og der var de pålagt å ha ull underst. Grunnen var at dersom de var på tur og en plumpa i en vandam f.eks. - ble de kalde med engang dersom de har bomull. Med ull holder de på varmen.

Skrevet

Kjøp farget ulltøy & la det stå til! Nøstebarn har fint stripete ullundertøy og hos sparkjøp er ullundertøyet rimelig og fås i masse farger.

Mine barn går knapt i noe annet enn ullundertøy hele høst- og vintersesong, sånn vil de ha det.

Når det gjelder utedager i barnehagen skal de hos oss ha ullundertøyet på når de kommer i barnehagen. Forestill deg at alle skal skifte helt til undertøyet før de går ut- da blir det lite turgåing! De drar ut etter frokosten så det blir lite tid til å se ukul ut :-)

Gjest tULLemorsan
Skrevet

Bruker svært sjelden ull på mine da de svetter nesten uansett teperatur.

Skrevet

Hei!

Vi har brukt ulltøy som kommer fra www.krokofanten.no da får du utrolig fine gensere til en grei pris. Har brukt kun 1 ullgenser og en litt tykkere ulljakke (de kaldere dagene) under dressen. Hun blir sendt på skolen i ull og kommer hjem i ull. Hun har alltid vært varm.

Jeg har brukt Reima tidligere og vært super fornøyd, men for 2 år siden kjøpte jeg en Reimatec dress, den var jeg ikke fornøyd med. I år vet jeg ikke hva jeg skal bruke, det blir antagelig 2-delt til hun på 7 og på minsten har jeg en gammel HH etter storesøster, og en ny Claire-drss som jeg kjøpte på vintersalget!!

Lykke til med vintersesongen!

Hilsen

Skrevet

Sønnen min er også veldig varm, og blir lett svett. Han elsker ull, og tar det gjerne på om sommeren også. Det svaler også...

Vi kjøper fargerike ulltrøyer og han bruker de ofte som vanlig genser. Vi har også korterma trøyer og singleter som han bruker under vanlige klær.

Vanlig påkledning blir da;ull stilongs og trøye, evt med en tynn joggebukse og genser utenpå. På de kaldeste dagene brukte han ulllongs og ullfleece utenpå og ulltrøye inne. Evt at han hadde joggebukse inne og skiftet til ullfleece ute. Øvers strikka genser. Han bruker aldri tykk dress, høst/vår derss fra Reima er nok ( evt regntøy).

Når det gjelder at det ser teit ut eller ikke, så er det min sønns minste bekymring. Han er en mest opptatt av at klær er behagelige. Dessuten er ulltrøyene fra Nøsebarn rett så lekre.

He he, snodig... Jeg har også en 7-åring her i huset som elsker ulltrøyene fra Nøstebarn... Får ikke på ham noe annet om høsten og vinteren.

Han liker forøvrig ullpoloene derfra også.

Skrevet

Jeg anbefaler tynt ullundertøy evt ull/silkebalanding.

Vi har kjøpt ullpolo og ulltrøyer i ull/silke fra Nøstebarn. De svaler når det er varm og varmer når det er kaldt og blir ikke klamt sånn som bomullstrøyer. Gutten min vil ha det på hele tiden om vinteren, og utenpå har han enten vanlig genser eller strikkagenser.

Han bruker også ullstilongs (Ullvang eller noe annet, Nøstebarn sine går det fortere hull på) + en strikka ullbukse eller en vanlig bukse utenpå.

I fjor hadde han nesten ikke noe annet på seg enn ull, så jeg måtte ha flere sett.

Skrevet

Tror nok jeg hadde tatt på ulltøyet under de vanlige klærne. For oss ville det neppe funket å gå med vanlig strømpebukse, for så å skifte fra innerst til ytterst når de skal ut i barnehagen. Som regel dro 5-åringen min bare ytterdressen utenpå inneklærne...

Skrevet

Ang. ull: Poden har hatt ullundertøy innerst "hele livet", dvs har kledd på ham det på morran før barnehagen.

Nå kan han desverre ikke bruke ull lengre, pga atopisk eksem, det forverrer kløen. Det gjør meg usikker på om det var så lurt likevel...

Reima er selvsagt best;)

Skrevet

Slik har vi gjort det:

De dagene vi vet det blir utedag lar jeg all forfengelighet fare og tenker kun praktisk. På iskalde dager betyr det superundertøy/ullundertøy innerst, så ett lag fleece utenpå det igjen. Jeg lar dem for enkelhets skyld bruke samme tøyet hele dagen, så får det heller se mindre tøft ut :o) Da er jeg i hvertfall trygg på at de har på seg riktige klær når de legger ut på tur.

I fjor brukte minsten vinterdress fra Lego, den var vi kjempefornøyd med, men Reima er sikkert suveren den også.

Gjest ikke tøft nok?
Skrevet

"Tar dere på ullundertøyet hjemme og tar "vanlig" tøy over el blir det for varmt? Skifter barna til ull før de skal ut? Har ikke lyst at han skal gå rundt i ullundertøyet inne...høres sikkert dumt ut, men synes det ser lite tøfft ut :)"

Kjære vene, du kan vel ikke mene at barnehagen skal skifte klær på ungene fra innerst til ytterst fordi barnet ditt skal være "tøft nok"?

Jeg har aldri tenkt på om ullklærne jeg setter på poden er tøffe og stilige nok , men jeg vet da at han er god og varm hele tiden de er ute. Men det finnes jo langt tøffere klær, om det teller mer enn komfort....

Sier ikke at ull er alfa og omega for alle, men å velge det vekk fordi det ikke blir tøft nok virker da ikke særlig gjennomtenkt...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...