Gjest Engelskfan Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Kan du forklare forskjellen: Prawn og shrimp? Squid og octopus? På forhånd takk! 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Prawn - stor rekesort shrimp - reke, liten reke Squid - liten blekksprut octopus - åttearmet blekksprut Sier i alle fall ordboka mi. ) 0 Siter
Gjest Engelskfan Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Prawn - stor rekesort shrimp - reke, liten reke Squid - liten blekksprut octopus - åttearmet blekksprut Sier i alle fall ordboka mi. ) Takk skal du ha, jeg fant ikke alle i min ordbok. :-) 0 Siter
Hawkwind Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Sjekket wikipedia. Prawn og Shrimp er egentlig to forskjellige dyr; som er svært like. Den store forskjellen mellom dem er typen gjeller de har. Men som det påpekes i wikipedia - i moderne engelsk brukes ordene om hverandre. Squid er en samlebetegnelse for alle typer blekkspruter. Octopus er en samlebetegnelse for blekkspruter som har åtte armer (pluss tentakler) - som er noe over en tredjedel av alle blekkspruter. 0 Siter
Gjest Engelskfan Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Sjekket wikipedia. Prawn og Shrimp er egentlig to forskjellige dyr; som er svært like. Den store forskjellen mellom dem er typen gjeller de har. Men som det påpekes i wikipedia - i moderne engelsk brukes ordene om hverandre. Squid er en samlebetegnelse for alle typer blekkspruter. Octopus er en samlebetegnelse for blekkspruter som har åtte armer (pluss tentakler) - som er noe over en tredjedel av alle blekkspruter. Takk og takk! Nå blir jeg snart ekspert på sjømat asså. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Squid er vel 10-armet og ikke et bunndyr? 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Takk og takk! Nå blir jeg snart ekspert på sjømat asså. :-) Squid og octopus smaker ingenting. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Squid og octopus smaker ingenting. Johohoda 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Johohoda Kanskje levende og rå? Men det tør jeg ikke. Ikke rå fisk eller sjømat pga hvalkveis. Hvalkveis-mark er livsfarlig, tusenvis dør hvert år der det spises rå sjømat. grøss. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Kanskje levende og rå? Men det tør jeg ikke. Ikke rå fisk eller sjømat pga hvalkveis. Hvalkveis-mark er livsfarlig, tusenvis dør hvert år der det spises rå sjømat. grøss. Jeg er ingen sushispiser! Men jeg elsker fritert akkar og blekksprut i sitt eget blekk ;-) Jada, jeg er ingen gjengse norsk fiskebollspiser ;-) 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Jeg er ingen sushispiser! Men jeg elsker fritert akkar og blekksprut i sitt eget blekk ;-) Jada, jeg er ingen gjengse norsk fiskebollspiser ;-) Min mors krabbesuppe har sjokkert mange barn, men smaker himmelsk. Hun lurer små barn til å fiske strandkrabber, en halv bøtte. Så hiver hun dem oppi en jerngryte og knuser dem med en stein (IIIIK), et par fedd hvitløk, salt og pepper og smør. Stekes i 15-20 min. Heller over et par liter vann (muligens noen blomkålbiter og blåskjell) og koker en halvtime, siler og jevner med mel og melk tror jeg. Drikkes av kopp med brød og smør. Hun ble kalt krabbemorder og heks :-) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Min mors krabbesuppe har sjokkert mange barn, men smaker himmelsk. Hun lurer små barn til å fiske strandkrabber, en halv bøtte. Så hiver hun dem oppi en jerngryte og knuser dem med en stein (IIIIK), et par fedd hvitløk, salt og pepper og smør. Stekes i 15-20 min. Heller over et par liter vann (muligens noen blomkålbiter og blåskjell) og koker en halvtime, siler og jevner med mel og melk tror jeg. Drikkes av kopp med brød og smør. Hun ble kalt krabbemorder og heks :-) Sært... Men interessant! 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Squid og octopus smaker ingenting. Octopus smaker fantastisk grillet med ouzo ved siden av. 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Octopus smaker fantastisk grillet med ouzo ved siden av. Det blir jeg bare full av. Skylle ned blekkspruten og samle mot til å spise den :-) Alltid noe å skylde på. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Det blir jeg bare full av. Skylle ned blekkspruten og samle mot til å spise den :-) Alltid noe å skylde på. Hehe, jeg trodde ikke du ble full jeg, bare sånn bra på en snurr ;o) 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Hehe, jeg trodde ikke du ble full jeg, bare sånn bra på en snurr ;o) Som regel får jeg ikke noe, fordi jeg blir så masete. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Som regel får jeg ikke noe, fordi jeg blir så masete. ) 0 Siter
keinstein Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 ) Jeg har skylt ned mye etnisk mat med ulike fluidumer. Det verste var slivovitz, men maten var verre. I det hele tatt ganske ille. Da folkemusikken kom, ble det uutholdelig, jeg fikk noe som lignet panikkangst. 0 Siter
Gjest katte med slips Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Jeg har skylt ned mye etnisk mat med ulike fluidumer. Det verste var slivovitz, men maten var verre. I det hele tatt ganske ille. Da folkemusikken kom, ble det uutholdelig, jeg fikk noe som lignet panikkangst. hei! har du en vittighet på lager,eller noen gode ord til en deppa sjel? 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Jeg har skylt ned mye etnisk mat med ulike fluidumer. Det verste var slivovitz, men maten var verre. I det hele tatt ganske ille. Da folkemusikken kom, ble det uutholdelig, jeg fikk noe som lignet panikkangst. Slivovitz smaker grusomt. Finnes det virkelig noe mat som er smaker verre? Grøss, har ikke du spist marsvin også? Det tror jeg ikke jeg hadde synes noe om gitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.