Gå til innhold

5 år ...hvordan slutte m bleier om natten?

Anbefalte innlegg

Gjest sengevæter

Har en gutt på 5 år som har brukt bleier om natten frem til nå for ett par uker siden.HAn sluttet med dagbleier ganske "sent"...3,5-nesten 4 år gammel.Han er en sjelden gang vært helt tørr,men som regel er bleien våt når han våkner.

Nå har jeg begynt å vekke han om natten for å la han få tisse på do,og prøver og vekke han tidlig om morgen slik at ikke morgenurinen går i trusa.

Hvor lenge må man holde på med dette før han selv skjønner tegningen?

Bør han få lov til å tisse seg ut slik at han kjenner ubehageligheten med dette og etterhvert vil foretrekke å stå opp?

Er det noe jeg kan gjøre annerledes??

Eller er han rett og slette en...

Fortsetter under...

Gjest Tørr i tide.

Ganske vanlig at 5-åringer ikke klarer å holde seg tørre om natten, særlig gutter.

Det å holde seg tørr om natten er ikke viljestyrt. Så det handler i svært liten grad om å ta poenget.

Man lager bare en masse problemer om man maser for mye med det dersom barnet ikke er klart for det.

Barn som tisser på seg om natten våkner som regel ikke av at de tisser. Så de lærer ingen ting av det utenom at det er ekkelt å våkne i en våt seng. Det hjelper dem ikke å kontrollere det som skjer.

Å vekke barnet for å gå på do om natten kan være et tvegget sverd. Det kan lære kroppen å tisse på et bestemt tidspunkt om natten, enten man er våken eller ikke.

Hva ønsker barnet? Om barnet ikke synes nattbleiene er et problem, bør ikke de voksne lage problemer ut av det heller. Om det er et problem for barnet bør de voksne gjøre felles sak med barnet.

Alt må skje på barnets premisser, men med visse grenser for hva det innebærer av medarbeid for de voksne.

Selv foretrekker jeg nattbleier framfor å styre med å dra barnet på do om natten og stadige sengetøyskift.

Om barnet ikke blir tørr av seg selv kan Minirin i tablett- eller nesespray form forsøkes. Fås på resept. Krever at man begrenser drikkingen om ettermiddagen og kvelden.

Alarm kan også forsøkes, men da skal både store og små være sterkt motiverte og godt forberedet. Utleieprisene varierer mye. De små du dytter inn i et damebind i trusa er veldig hendige.

Det går seg til.

Jeg ville ikke vekket han om natten for å tømme blæren, for da vennes han til å gjøre det om natten. Jeg holdt selv på å gå i samme fella med ene datteren min.

Hun hadde våte bleier om morgenen, men ville likevel slutte. Vi lot henne prøve uten bleie, og hun tisset i senga de første nettene. Vi var ved å gi opp, men hun nektet. Vi bestemte oss for å prøve noen få dager til, og så var det plutselig helt slutt på uhellene.

Vi hadde voksduk under lakenet uten at hun visste om det.

Jeg ville gitt lite drikke før han legger seg, og vekke han litt tidligere om morgenen slik som dere gjør nå. Går det ikke får dere utsette det litt til.

Han er ikke nødvendigvis sengeveter, de kalles ikke det før etter 6 års alder tror jeg. Tror han er like "normal" som alle andre barn. Datteren min tisset på seg om natten til hun var 5 år selv om hun sluttet med dagbleier da hun var 2 år. Vi tok henne opp for at hun skulle tisse av seg men det er jo bare tull for de skal jo nettopp trene på å bli tørre- da vi sluttet med det så ble hun faktisk tørr, vet ikke om det var grunnen men ...Ekspertisen sier jo det har med modenhet i "urinmuskelen" å gjøre så det er ikke en treningsak!

Lykke til!

viktig å ikke styre så mye med det tror jeg!

Jeg er veldig enig med "tørr i tide" under her. han lærer ikke noe av å våkne i våt seng, det er ekkelt og nedverdigende. Jeg synes ikke man skal ta av bleia før ungen har hatt tørr bleie flere netter.

Jeg var selv sengevæter, og husker godt hvordan det var å våkne i en iskald, våt seng og tenke "Å nei, ikke nå igjen, nå blir mamma så skuffa!"

Sengevæting er ikke viljestyrt, det er snakk om modning av kroppen. For noen er det et hormon som mangler, for andre er det lukkemuskel som ikke funker.

Ta tiden til hjelp en stund til, og ta kontakt med lege/helsesøster for alarmmatte eller medisin hvis det ikke bedrer seg før skolestart om ett år.

La ham beholde bleia på om nettene til han har tørr bleie.

Fortsett for all del _ikke_ med å vekke ham om natta, da lærer han bare at han kan/skal tisse om nettene!

Legg en voksduk/underlag ment for senger (jeg kjøpte mitt på apoteket, tror jeg...), la ham få ligge uten bleie når bleiene har vært tørre noen netter.

Oppmuntre ham, og vær aldri lei deg for at han har tissa ut seg! Si bare at "Kjære vennen min, da tar vi på bleia igjen, og venter noen uker til!" Vis tydelig at du _ikke_ er sint eller skuffa, men at du er "på laget hans"!

Jeg vet om mange gutter som ikke er tørre om nettene før i 2.klasse, men da kan man snakke om sengevæting.

Annonse

Gjest Mayken me

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere har sluttet med nattbleiene for noen uker siden om han fortsatt tisser på seg om natten. Da trenger han jo bleier da jo. Syns de andre her har sagt veldig mye lurt. Tissingen er ufrivllige og ikke noe man kan læres av med, det handler om modning. Finn frem bleiene igjen og la det hele bero er mitt råd.

Min datter er 6.5 år og har nettopp blitt tørr om natten.

Jeg kjøpte de ny Libero Potty training bleiene. De suger ikke så fort opp tisset, så barnet merker lettere at det har tisset i bleien.

Det gikk nesten 2 mnder fra hun begynte med den bleien til hun var helt tørr.

Min datter er 6.5 år og har nettopp blitt tørr om natten.

Jeg kjøpte de ny Libero Potty training bleiene. De suger ikke så fort opp tisset, så barnet merker lettere at det har tisset i bleien.

Det gikk nesten 2 mnder fra hun begynte med den bleien til hun var helt tørr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...