Gå til innhold

Naboens gård er ikke trygg for barna.. finnes regler?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke gjenkjennes
Skrevet

Noen som vet om det er noen regler som sier at man har ansvar for å f.eks. sikre farlige områder/gjenstander på egen eiendom?

Nærmeste nabo hos oss er en gård. Eierne er veldig hyggelige og greie, men de er fryktelig "rotete" og ikke flinke til å holde driftsbygningene iorden. De arvet gården for et par år siden. Et par av låvene ser ut som de skal dette fra hverandre, det er ikke dører og de er fylt med all verdens skrot og gamle maskiner. På gården flyter det av gammelt utstyr. De leier ut leilighet og der bor en kamerat av min sønn. Sønnen min er 6 år og leker jo der stadig vekk. Nå er jeg redd for at noen skal skade seg på gården, man vet jo hvordan unger kan være, de er jo så nysgjerrige.

Så jeg lurer derfor på om de egentlig har en slags "plikt" til å sørge for at gården iallefall ikke er farlig...!! Skrot og sånn er greit, bare det ikke er så mye farlige gjenstander der...!! Og jeg vet selvsagt at vi som foreldre har ansvar for våre egne barn!

De har sauer og nå på vinteren er de inne. En annen nabo, som kjenner gårdseieren godt, sier at den ene bygningen (låven) er i svært dårlig forfatning, at det ser ut til at den kan rase sammen - ikke helt, men antakelig delvis.

Noen som har greie på dette???

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• andor

9

• toci

5

• birdie

5

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De har vel ikke plikt til å sikre privat eiendom for andres unger, vel?

Umiddelbar tanke, men ingen fasit, fra

Skrevet

Hysteriske kvinnfolk atter en gang !

La nå ungene leke. Hvis det hadde vært så ille ville vel foreldrene til "gårdsgutten" hindret det hele, eller kan du bevise at de er mindre begavet (rustet) til å ta seg av barn?

Skrevet

Jøssenampåtrappa. Den låven høyrest ut som eit eldorado og ein ynskjeplass for gutungar frå 5 år og oppover.

Visst faen *kan* dei koma litt til skade der, men kvar i den vide verda kan dei ikkje det? Er du uheldig nok kan du skjera deg i ræva med eit smørstykke, men det er forbanna sjeldan det hender!

Om det er noko som er skadeleg for gutungar er det overbeskyttande mammaer som legg seg opp i all faens ting, og hindrar dei i naturleg utforsking og livsutfalding. Ein skulekamerat av meg hadde det slik. Han måtte dei uføretrygde i 25-årsalderen!

Gjev gutungen ein ny kniv, og send han ut for å leike!

Skrevet
  shandy skrev (På 5.4.2001 den 21.44):

Hysteriske kvinnfolk atter en gang !

La nå ungene leke. Hvis det hadde vært så ille ville vel foreldrene til "gårdsgutten" hindret det hele, eller kan du bevise at de er mindre begavet (rustet) til å ta seg av barn?

Men i all verden...!! Det er unødvendig med sånt svar. Da kan du heller la vær. Jeg har på ingen måte antydet at noen er mindre begavet...! Jeg lar da også ungene leke...men tanker om tryggheten deres må man kunne ha.

Skrevet
  vil ikke gjenkjennes skrev (På 5.4.2001 den 21.50):

Men i all verden...!! Det er unødvendig med sånt svar. Da kan du heller la vær. Jeg har på ingen måte antydet at noen er mindre begavet...! Jeg lar da også ungene leke...men tanker om tryggheten deres må man kunne ha.

Du burde taka med deg angsten din og gå til psykolog!

Annonse

Skrevet
  andor skrev (På 5.4.2001 den 21.46):

Jøssenampåtrappa. Den låven høyrest ut som eit eldorado og ein ynskjeplass for gutungar frå 5 år og oppover.

Visst faen *kan* dei koma litt til skade der, men kvar i den vide verda kan dei ikkje det? Er du uheldig nok kan du skjera deg i ræva med eit smørstykke, men det er forbanna sjeldan det hender!

Om det er noko som er skadeleg for gutungar er det overbeskyttande mammaer som legg seg opp i all faens ting, og hindrar dei i naturleg utforsking og livsutfalding. Ein skulekamerat av meg hadde det slik. Han måtte dei uføretrygde i 25-årsalderen!

Er enig med Andor, jeg..

Skrevet
  andor skrev (På 5.4.2001 den 21.54):

Vel er hun er overbeskyttende mor, det er jeg enig i. Men der trenger ikke å være ufine......

Gjest shalimar
Skrevet
  andor skrev (På 5.4.2001 den 21.54):

Du får jammen sagt det andor..og jeg er selfølgelig heeeelt enig.

Gjest shalimar
Skrevet
  shalimar skrev (På 5.4.2001 den 22.01):

Du får jammen sagt det andor..og jeg er selfølgelig heeeelt enig.

Ps!Imorgen sender jeg guttungen min ut med en kniv sånn at han kan leke ordentlig *s*.

Gjest Gundis
Skrevet

Som jeg misunner deg naboen din!

Høres ut som et eldorado for smågutter. Skulle ønske vi hadde et sånt sted *drømmer*

Skrevet
  MKa skrev (På 5.4.2001 den 21.58):

Vel er hun er overbeskyttende mor, det er jeg enig i. Men der trenger ikke å være ufine......

Hvor er jeg ufin foruten å si sannheten?

Det får da være måte på til å være hysterisk og overbeskyttende. Hvis det er så prikært at hun/han er oppriktig redd for avkommet, burde de sette ungen i bur eller ha døgnvakt. På landet er det mye som kan hende, men i byene er det enda verre. Det går bare ikke ann å beskytte barna mot alt heller. Da må man ha dem i bur.

Skrevet
  shandy skrev (På 5.4.2001 den 22.07):

Hvor er jeg ufin foruten å si sannheten?

Det får da være måte på til å være hysterisk og overbeskyttende. Hvis det er så prikært at hun/han er oppriktig redd for avkommet, burde de sette ungen i bur eller ha døgnvakt. På landet er det mye som kan hende, men i byene er det enda verre. Det går bare ikke ann å beskytte barna mot alt heller. Da må man ha dem i bur.

Spørsmålet i denne tråden, var om det fantes regler for......

Kan ikke se at hverken du eller Andor, eller noen andre forøvrig, har svart på det.

Annonse

Skrevet

Leste du i innlegget mitt at jeg ikke lar ungen min leke på denne gården? Leste du av innlegget mitt at jeg har angst? Følte du virkelig at her er det ei jeg kan angripe istedetfor å svare på spørsmålet mitt?

Kan du noe om dette, da? Se bort ifra det at jeg har tanker om det!! Tenk etter; Er det regler for sikring av privat eiendom eller er det ikke? Jeg utfordrer deg til å svare igjen!

Og ta det med ro...sønnen min fortsetter å leke med kameraten sin, han...og jeg mister ikke nattesøvnen av det heller!!!! Han får til og med lov til å spikke piler til buen sin...helt uten hjelp fra meg...

Skrevet
  shalimar skrev (På 5.4.2001 den 22.02):

Ps!Imorgen sender jeg guttungen min ut med en kniv sånn at han kan leke ordentlig *s*.

eg fekk min fyrste på 3-årsdagen.

Men så er det jo eit poeng at han får lære seg å bruke han under tilsyn, før han får lov å gå med kniv ute. Ein del av læringa går diverre ut på å skjera seg, men såra gror!

Gjest Emmine
Skrevet

Eg er heilt enig med Andor i denne saka!

Har eit godt døme frå min eige heimplass. Når eg var lita jente, var det heilt vanleg at vi leika i eit lite skogsområde nokre hundre meter frå garden. I dette området renn det ein liten bekk, og det er og eit nokså ulendt og bratt terreng. Det var med andre ord eit eldorado for oss. Det samla seg ungar frå heile grenda her, og eg har utruleg mange gode minne herifrå.

Forundringa mi var derfor stor når eg no kom heim til denne plassen att etter nokre år i "utlendigheit". Det er no gjengs oppfatning at det er for farleg for ungar å leika i dette skogsområdet! Dei kan drukne i bekken, eller dei kan detta i det ulendte terrenget! Eg kan ikkje minnest at det nokon gong hendte noko gale med nokon av dei som leika der tidlegare. Eg har sjølv dutte i bekken eit par gonger, men dei fleste ungar har ikkje vondt av å bli blaute! Ungar som er store nok til å leike i skogen, druknar ikkje av å dette i ein liten bekk.

Min brors ungar får ikkje lov til å nærma seg området! Bror min har i staden laga huskestativ og dokkestove! Stakkars ungar!

Det vart sjølvsagt spetakkel når eg let mine to gutungar gå i skogen aleine (dei er 6 og 9 år), men eg har ikkje samvet til å frårøve ungane så mykje moro, leik og trening!

Skrevet
  MKa skrev (På 5.4.2001 den 22.11):

Spørsmålet i denne tråden, var om det fantes regler for......

Kan ikke se at hverken du eller Andor, eller noen andre forøvrig, har svart på det.

Jeg sitter med lovverket foran meg, men kan ikke se noen som helst hensikt med å slå opp i paragrafene. Sundt vett holder lenge.

Skrevet
  andor skrev (På 5.4.2001 den 22.18):

eg fekk min fyrste på 3-årsdagen.

Men så er det jo eit poeng at han får lære seg å bruke han under tilsyn, før han får lov å gå med kniv ute. Ein del av læringa går diverre ut på å skjera seg, men såra gror!

- og blir til pene arr. *kikker på fingrene sine*

Skrevet
  Emmine skrev (På 5.4.2001 den 22.19):

Eg er heilt enig med Andor i denne saka!

Har eit godt døme frå min eige heimplass. Når eg var lita jente, var det heilt vanleg at vi leika i eit lite skogsområde nokre hundre meter frå garden. I dette området renn det ein liten bekk, og det er og eit nokså ulendt og bratt terreng. Det var med andre ord eit eldorado for oss. Det samla seg ungar frå heile grenda her, og eg har utruleg mange gode minne herifrå.

Forundringa mi var derfor stor når eg no kom heim til denne plassen att etter nokre år i "utlendigheit". Det er no gjengs oppfatning at det er for farleg for ungar å leika i dette skogsområdet! Dei kan drukne i bekken, eller dei kan detta i det ulendte terrenget! Eg kan ikkje minnest at det nokon gong hendte noko gale med nokon av dei som leika der tidlegare. Eg har sjølv dutte i bekken eit par gonger, men dei fleste ungar har ikkje vondt av å bli blaute! Ungar som er store nok til å leike i skogen, druknar ikkje av å dette i ein liten bekk.

Min brors ungar får ikkje lov til å nærma seg området! Bror min har i staden laga huskestativ og dokkestove! Stakkars ungar!

Det vart sjølvsagt spetakkel når eg let mine to gutungar gå i skogen aleine (dei er 6 og 9 år), men eg har ikkje samvet til å frårøve ungane så mykje moro, leik og trening!

Hvilken sak er du enig med andor om? For spørsmålet mitt har faktisk ingenting med andors svar å gjøre.

Syns forøvrig innlegget ditt er godt, jeg er enig med deg. Men hvis vi vrir litt på mitt utgangsspørsmål og sier at det er en fabrikk jeg mener ikke er godt nok sikret. Det er ikke gjerde rundt og ungene boltrer seg i en nedlagt fabrikkbygning med ødelagte gulv, stooor fallhøyde, gamle rustne maskiner mm. Er det regler for sikring da av denne fabrikkbygningen??

Og da er spørsmålet mitt om det er regler eller ikke...jeg spør IKKE om dere synes jeg er hysterisk og har angst og egentlig vil bure inne ungene mine (som shandy så fint sier det...)

Skrevet
  shandy skrev (På 5.4.2001 den 22.26):

Jeg sitter med lovverket foran meg, men kan ikke se noen som helst hensikt med å slå opp i paragrafene. Sundt vett holder lenge.

Godt...du siter med lovverket foran deg...kan du se på mitt innlegg til Emmine?

...at det skal ta så jævlig med tid før man får et JA eller NEI istedet for at beskyldningene skal hagle her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...