Gå til innhold

Naboens gård er ikke trygg for barna.. finnes regler?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet man er pliktig til for eksempel å oppbevare farlige kjemikalier "forsvarlig", så man må låse garasjen sin for å forhindre at unger får adgang til flasker.

Hvis naboungene på 6 går og drikker lut i din garasje er du ansvarlig.

Tilsvarende mener jeg at naboen din faktisk plikter å sikre farlige brønner, bygninger eller maskiner.

Dog vil jeg tro at det skal MYE til før han kan bli pålagt å sikre (f. eks. utbedre, eller forhindre adgang til) et uthus.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• andor

9

• toci

5

• birdie

5

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

Leste du i innlegget mitt at jeg ikke lar ungen min leke på denne gården? Leste du av innlegget mitt at jeg har angst? Følte du virkelig at her er det ei jeg kan angripe istedetfor å svare på spørsmålet mitt?

Kan du noe om dette, da? Se bort ifra det at jeg har tanker om det!! Tenk etter; Er det regler for sikring av privat eiendom eller er det ikke? Jeg utfordrer deg til å svare igjen!

Og ta det med ro...sønnen min fortsetter å leke med kameraten sin, han...og jeg mister ikke nattesøvnen av det heller!!!! Han får til og med lov til å spikke piler til buen sin...helt uten hjelp fra meg...

Angripe? Kva, kven, når då ? Eg har berre gjeve deg eit par vennlege råd.

Om det finst reglar for ein bondes

eventuelle ansvar for eventuelle skadar på tilfeldige gjester eller andre uvedkomande, anar eg ikkje. Tanken er underhaldande, men lyder urimeleg i mine øyro.

Gjest Pass dine egne saker!

Det er godt jeg er og har vært spart for slike hurpete naboer! La naboene dine være i fred og ikke bland deg opp i ting du ikke har noe med!

Nei, nå må jeg gå. Skal ut og sette opp ett to meter høyt gjerde rundt eiendommen, slik at bikkja ikke skal kunne løpe etter og bite små jævelunger som kaster stein på den...

Gjest vil ikke gjenkjennes

Hei,

Jeg vet man er pliktig til for eksempel å oppbevare farlige kjemikalier "forsvarlig", så man må låse garasjen sin for å forhindre at unger får adgang til flasker.

Hvis naboungene på 6 går og drikker lut i din garasje er du ansvarlig.

Tilsvarende mener jeg at naboen din faktisk plikter å sikre farlige brønner, bygninger eller maskiner.

Dog vil jeg tro at det skal MYE til før han kan bli pålagt å sikre (f. eks. utbedre, eller forhindre adgang til) et uthus.

Med vennlig hilsen

Nå er jeg veldig glad i deg, altså... :o))))

Kommer heller ikke til å gå på naboen med noen som helst krav, men det var igrunnen bare noe jeg har tenkt på!

Takk for seriøst svar, da!

Godt...du siter med lovverket foran deg...kan du se på mitt innlegg til Emmine?

...at det skal ta så jævlig med tid før man får et JA eller NEI istedet for at beskyldningene skal hagle her...

Tips: om du ønsker seriøse svar må du ikke poste innleggene om natta.. På det tidspunktet råder anarkiet her inne!

;o)

Det er godt jeg er og har vært spart for slike hurpete naboer! La naboene dine være i fred og ikke bland deg opp i ting du ikke har noe med!

Nei, nå må jeg gå. Skal ut og sette opp ett to meter høyt gjerde rundt eiendommen, slik at bikkja ikke skal kunne løpe etter og bite små jævelunger som kaster stein på den...

Ha-ha, nå begynner det å bli morsomt. OK, jeg skal "la naboene være i fred".

Annonse

- og blir til pene arr. *kikker på fingrene sine*

er ein sikker indikasjon på at ein har hatt fornuftige foreldre.

Nå er det ikkje så mange av mine frå barneåra som er særleg synlege lenger, men arret frå gåseslaktinga i 1992 er nokså påfallande:-)

Tips: om du ønsker seriøse svar må du ikke poste innleggene om natta.. På det tidspunktet råder anarkiet her inne!

;o)

Takk for tipset! Jeg poster ofte innlegg, jeg, men har aldri fått så mye pepper før...!

Jeg valgte faktisk å være anonym fordi jeg har lagt ved hjemmesiden min ofte når jeg bruker vanlig nick, og jeg ville ikke det skulle være mulig å gjenkjenne naboen....som jeg forøvrig har et utmerket forhold til!

OK, da overlater jeg arenaen til alle de med innestengte frustrasjoner samlet opp!!!

Nå er det ikkje så mange av mine frå barneåra som er særleg synlege lenger, men arret frå gåseslaktinga i 1992 er nokså påfallande:-)

LOL! Vet ikke om "fornuftig" var et beskrivende ord for mammas sinnsstemning da jeg kom sippende inn på kjøkkenet med blodet rennende fra munnen (sugde jo på fingeren etterpå, som naturlig er).. Men det ble noen arr også etter den hendelsen, ja!

Takk for tipset! Jeg poster ofte innlegg, jeg, men har aldri fått så mye pepper før...!

Jeg valgte faktisk å være anonym fordi jeg har lagt ved hjemmesiden min ofte når jeg bruker vanlig nick, og jeg ville ikke det skulle være mulig å gjenkjenne naboen....som jeg forøvrig har et utmerket forhold til!

OK, da overlater jeg arenaen til alle de med innestengte frustrasjoner samlet opp!!!

Takk!

;o)

Hei,

Arret på deg eller gåsen? ;-)

Mvh

Hei,

Arret på deg eller gåsen? ;-)

Mvh

Nei, gåsa blei sikkert fortært til middag nyttårsaeftan året, så ho er det nok vanskeleg å finne att spor etter, for ikkje å seia på.

Uhellet skjedde då eg skulle kappe vengene av gås nr 64, (hovudet var sjølvsagt hogge av fyrst!). Då vrei faenskapet seg brått trill rundt (c-moment !), slik at slakteøksa sleina til sides og råka meg over handbaka. Skar av senane til peikefinger og langfinger og måtte på sjukehuset pronto.

Trøysta, og det som gjer historia verd å fortelje, var at eg fekk selje 3 gåseslakt til kirurgen medan eg låg på operasjonsbordet :-)

Gjest (Anonymous)

Jøssenampåtrappa. Den låven høyrest ut som eit eldorado og ein ynskjeplass for gutungar frå 5 år og oppover.

Visst faen *kan* dei koma litt til skade der, men kvar i den vide verda kan dei ikkje det? Er du uheldig nok kan du skjera deg i ræva med eit smørstykke, men det er forbanna sjeldan det hender!

Om det er noko som er skadeleg for gutungar er det overbeskyttande mammaer som legg seg opp i all faens ting, og hindrar dei i naturleg utforsking og livsutfalding. Ein skulekamerat av meg hadde det slik. Han måtte dei uføretrygde i 25-årsalderen!

Gjev gutungen ein ny kniv, og send han ut for å leike!

Så det er bedre at barna skader seg og må til legevakta enn at naboen holder orden på ting??

Sånne folk er farlig for barn, ikke mødrene.

Den der må du dra lengre ut på landet med, for det du sier er bare vås.

Annonse

Gjest (Anonymous)

Jeg vil bare si at du ikke skal bry deg om denne uvitende folkemassen som tydeligvis ikke bryr seg om ungene deres blir skadet eller drikker kjemikalier fordi naboen ikke passer på sitt i låven, garasjen o.l.

Jeg hadde reagert på samme måte som deg, for det kan være farlige stoffer tilgjengelig, verktøy ( som f eks en sag, øks o.l. ) så jeg forstår angsten din.

Han på sin side har plikt til å låse inn kjemikalier og "farlige" verktøy, og sørge for at barna ikke får tilgang til dette.

Og han har vel plikt til å sørge for at tingene er i orden, som låven?

Og til dere som kaller oss hysteriske mødre: *sukk* sier jeg bare.

Ha en fin helg, vil ikke gjenkjennes.

Håper bare ikke barna kommer ut for en ulykke hos naboen en dag.

Så det er bedre at barna skader seg og må til legevakta enn at naboen holder orden på ting??

Risikoen for for at ungane hamnar på legevakta etter å ha leika i ein rotete låve er i og for seg til stades, men han er ikkje særleg stor, og difor akseptabel.

Nokre småskadar under leik er også akseptabelt - korleis skal elles småfolket lære å passe seg?

Og naboen ? Han får få lov til å skjøtte sakene sine så godt han kan, det er ikkje noko vi har noko med. Overengstelege og overbeskyttande foreldre gjer borna sine ei skral teneste.

For nokre år sidan var det ei dansk dame som gav ut ei bok med tittelen "Trygghetsnarkomane". Det tykkjer eg er ei bra nemning for slike som innbillar seg at livet både kan og bør vera risikofritt.

Risikoen for for at ungane hamnar på legevakta etter å ha leika i ein rotete låve er i og for seg til stades, men han er ikkje særleg stor, og difor akseptabel.

Nokre småskadar under leik er også akseptabelt - korleis skal elles småfolket lære å passe seg?

Og naboen ? Han får få lov til å skjøtte sakene sine så godt han kan, det er ikkje noko vi har noko med. Overengstelege og overbeskyttande foreldre gjer borna sine ei skral teneste.

For nokre år sidan var det ei dansk dame som gav ut ei bok med tittelen "Trygghetsnarkomane". Det tykkjer eg er ei bra nemning for slike som innbillar seg at livet både kan og bør vera risikofritt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jøssenampåtrappa. Den låven høyrest ut som eit eldorado og ein ynskjeplass for gutungar frå 5 år og oppover.

Visst faen *kan* dei koma litt til skade der, men kvar i den vide verda kan dei ikkje det? Er du uheldig nok kan du skjera deg i ræva med eit smørstykke, men det er forbanna sjeldan det hender!

Om det er noko som er skadeleg for gutungar er det overbeskyttande mammaer som legg seg opp i all faens ting, og hindrar dei i naturleg utforsking og livsutfalding. Ein skulekamerat av meg hadde det slik. Han måtte dei uføretrygde i 25-årsalderen!

Som jeg skulle sagt det selv herr Andor:-)

I alle år har tusenvis av barn har vokst opp slik og utviklet seg til normale og positive mennesker.

Den ekstreme "fareopptatthet" som preger dagens mødre/politikere skaper et samfunn med engstelige nevrotikere.

Veldig enig med andor. Det får da være måte på til hysteri.

Som jeg skulle sagt det selv herr Andor:-)

I alle år har tusenvis av barn har vokst opp slik og utviklet seg til normale og positive mennesker.

Den ekstreme "fareopptatthet" som preger dagens mødre/politikere skaper et samfunn med engstelige nevrotikere.

Som fagperson i dette forum kan du vel i det minste svare meg på spørsmålet istedetfor å henge deg på den usaklige kritiseringen som går på meg som mor!!

Liker ikke at du uten forbehold velger å uttale (og det i kraft av å være psykiater)at du er så enig med en som kommer med endel ufine utfall natterstid.

Du mener jeg bør skjerpe meg som mor...

Er det naboen som skal ta ansvaret for at ungene leker på hans eiendom og kanskje kommer til skade der? Er det ikke mammas plikt å informere barna om at "der har dere faktisk ikke lov til å være"? Hvis jeg har en øks liggende i uteboden min, som ikke er låst, er det da mitt ansvar hvis nabogutten leker i skjulet mitt og kapper av ei tå eller ti?

Makan!

Helt enig med andor og NHD, her. La barn få være barn, og la dem leke. Anser du det som for farlig å la dem leke der, så er det ditt ansvar som mor å sørge for at de ikke går dit. Å få naboen til å gjøre omfattende forandringer for at sønnen din skal leke trygt på hans eiendom, høres vel ikke HELT logisk ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...