Gå til innhold

Naboens gård er ikke trygg for barna.. finnes regler?

Anbefalte innlegg

Gjest gjennomsnittlig

Uansett hvilke utbedringer bonden utfører, vil en gård alltid være livsfarlig for smågutter. Hvis de ikke vet å være fornuftige, OG DET LÆRER DE IKKE SÅ LENGE DU OVERBESKYTTER DEM. Er selv oppvokst på en "livsfarlig gård" uten at foreldrene mine på noen måte har overbeskyttet meg. Kan aldri huske at jeg har skadet mer enn skrubbsår.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• andor

9

• toci

5

• birdie

5

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest noor@lis

Som jeg skulle sagt det selv herr Andor:-)

I alle år har tusenvis av barn har vokst opp slik og utviklet seg til normale og positive mennesker.

Den ekstreme "fareopptatthet" som preger dagens mødre/politikere skaper et samfunn med engstelige nevrotikere.

Hvis det finnes kun en NHD, psykiater i norge, så jeg bilde av deg nå nettopp, og du så ikke ut som det bildet jeg hadde dannet meg i hodet;)

Som fagperson i dette forum kan du vel i det minste svare meg på spørsmålet istedetfor å henge deg på den usaklige kritiseringen som går på meg som mor!!

Liker ikke at du uten forbehold velger å uttale (og det i kraft av å være psykiater)at du er så enig med en som kommer med endel ufine utfall natterstid.

Du mener jeg bør skjerpe meg som mor...

Ja, du bør vel skjerpe deg, da som mor!!!

Hva ville du med innlegget ditt til å begynne med ellers? At alle skulle sleike deg i ræva og være enige i å sikre den dustete låven til naboen din????

*rister på hodet*

Angripe? Kva, kven, når då ? Eg har berre gjeve deg eit par vennlege råd.

Om det finst reglar for ein bondes

eventuelle ansvar for eventuelle skadar på tilfeldige gjester eller andre uvedkomande, anar eg ikkje. Tanken er underhaldande, men lyder urimeleg i mine øyro.

Vene Andor, eg likar deg. Eg likar ikkje språket du nyttar i visse høve. Eg ser ikkje at venlege råd kan koma i slik ei språkdrakt som du nyttar i det fyrste innlegget ditt, mi oppleving av det du skriv er ikkje at du freistar vera venleg, tvert om.

Eg ser hvor du vil og nokre av poenga dine er særs gode, men kan du ikkje se - i det minste at venlegdom ikkje er det openbare innhald i det du skriv?

Nå har jeg lest tråden din og alle svarene på den. Er enig med andor og psykateren. Du har angst, javel. Klart du skal ha respekt for det. Men du kan ikke styre verden med angsten din. Den er ditt problem, ikke ditt barns. Eller naboens for den sakens skyld.

Vene Andor, eg likar deg. Eg likar ikkje språket du nyttar i visse høve. Eg ser ikkje at venlege råd kan koma i slik ei språkdrakt som du nyttar i det fyrste innlegget ditt, mi oppleving av det du skriv er ikkje at du freistar vera venleg, tvert om.

Eg ser hvor du vil og nokre av poenga dine er særs gode, men kan du ikkje se - i det minste at venlegdom ikkje er det openbare innhald i det du skriv?

Nåja, noko fruktfat har eg aldri vore, men takk for komplimenten:-)

Det er mogeleg at vi som kjem frå utbygdene, villmarka, jungelen og bushen kan ha lagt oss til ein litt røffare målbruk, slik vener imillom, enn det som er vanleg i meir dana, forfina og høgkultiverte landsluter. Det er også mogeleg at eit sterkt krydra språk blir sett meir pris på i mannsdominerte miljø. Så når eg då har kome i skade for å tiltale urbane kjeringar som om dei skulle ha vore rurale karar, er det vel berre å seia mea culpa. Eg prøvar så godt eg kan å halde ein ulasteleg frons urbana, men nokre vender går naturen over opptuktelsen. Og det verste er at eg sjeldan finn grunn til å søkje absolusjon. Nokre menneske er uansett dømde til purgatorium aeternum.

Annonse

Gjest (Anonymous)

Er det naboen som skal ta ansvaret for at ungene leker på hans eiendom og kanskje kommer til skade der? Er det ikke mammas plikt å informere barna om at "der har dere faktisk ikke lov til å være"? Hvis jeg har en øks liggende i uteboden min, som ikke er låst, er det da mitt ansvar hvis nabogutten leker i skjulet mitt og kapper av ei tå eller ti?

Makan!

Helt enig med andor og NHD, her. La barn få være barn, og la dem leke. Anser du det som for farlig å la dem leke der, så er det ditt ansvar som mor å sørge for at de ikke går dit. Å få naboen til å gjøre omfattende forandringer for at sønnen din skal leke trygt på hans eiendom, høres vel ikke HELT logisk ut?

Hvis denne ungen leker med naboens barn, så har de lov til å være der og det er alles PLIKT å låse inn alt som er "farlig".

*sukk*, sier jeg igjen.

Gjest (Anonymous)

Hva ville du med innlegget ditt til å begynne med ellers? At alle skulle sleike deg i ræva og være enige i å sikre den dustete låven til naboen din????

*rister på hodet*

Skjerp deg selv du, tenk.

Det er bedre med "hysteri" enn slapphet.

Det er det som kommer frem i innleggene her og makan til slapphet når det gjelder sikkerhet angående det vil ikke gjenkjennes snakker om, har jeg aldri sett.

Det er altså bedre å la barna løpe der de vil, drikke kjemikalier og kutte fingrene med øks eller hva det nå skulle være.

Nei, jeg takker med til de "hysteriske" mødrene, for takket være dem, så kommer ikke barna ut for ulykker.

Og jeg vil fremdeles la mine barn være barn, men jeg lar dem ikke leke på et sted som har en del farlige ting stående fremme.

Og eieren har PLIKT til å låse dette inn uansett.

Hvis denne ungen leker med naboens barn, så har de lov til å være der og det er alles PLIKT å låse inn alt som er "farlig".

*sukk*, sier jeg igjen.

Denne gutten som den ugjenkjenneliges sønn leker med, bor i en leilighet på gården. Det vil ikke automatisk si at det er fritt leide, vil det vel?

Hvis en unge vil gå inn i boden min og kappe av seg tærne, så vær så god for meg. Han lærer i allefall forhåpentligvis to ting; ikke leke med øks, og ikke gå inn på annen manns/kvinnes eiendom uten tillatelse.

Jeg lekte på gården til naboen en gang da jeg var liten. Jeg kom hjem og kunne knapt gå, fordi broren min hadde "mistet" en slegge ned på foten min. Vi fikk en helvetes overhaling. Ikke fordi vi var uforsiktige, men fordi vi gikk og rotet i andres ting.

Skjerp deg selv du, tenk.

Det er bedre med "hysteri" enn slapphet.

Det er det som kommer frem i innleggene her og makan til slapphet når det gjelder sikkerhet angående det vil ikke gjenkjennes snakker om, har jeg aldri sett.

Det er altså bedre å la barna løpe der de vil, drikke kjemikalier og kutte fingrene med øks eller hva det nå skulle være.

Nei, jeg takker med til de "hysteriske" mødrene, for takket være dem, så kommer ikke barna ut for ulykker.

Og jeg vil fremdeles la mine barn være barn, men jeg lar dem ikke leke på et sted som har en del farlige ting stående fremme.

Og eieren har PLIKT til å låse dette inn uansett.

Javel

Gjest vil ikke gjenkjennes

*rister på hodet*

Kan heller ikke se at jeg spurte om dere var enige i at naboens låve skal sikres. Jeg spør om det finnes regler for sikring av privat eiendom?? Akkurat som det antakeligvis finnes regler som kommunen må forholde seg til når det gjelder offentlig eiendom; man forventer at fotballtribunen man står/sitter på under fotballkampen er forsvarlig...eller er det uvesentlig hvilken stand den er i????

Gjest (Anonymous)

Denne gutten som den ugjenkjenneliges sønn leker med, bor i en leilighet på gården. Det vil ikke automatisk si at det er fritt leide, vil det vel?

Hvis en unge vil gå inn i boden min og kappe av seg tærne, så vær så god for meg. Han lærer i allefall forhåpentligvis to ting; ikke leke med øks, og ikke gå inn på annen manns/kvinnes eiendom uten tillatelse.

Jeg lekte på gården til naboen en gang da jeg var liten. Jeg kom hjem og kunne knapt gå, fordi broren min hadde "mistet" en slegge ned på foten min. Vi fikk en helvetes overhaling. Ikke fordi vi var uforsiktige, men fordi vi gikk og rotet i andres ting.

Det er DITT ansvar hvis et barn kutter av seg tærne på DIN eiendom.

Så enkelt.

Annonse

Leste du i innlegget mitt at jeg ikke lar ungen min leke på denne gården? Leste du av innlegget mitt at jeg har angst? Følte du virkelig at her er det ei jeg kan angripe istedetfor å svare på spørsmålet mitt?

Kan du noe om dette, da? Se bort ifra det at jeg har tanker om det!! Tenk etter; Er det regler for sikring av privat eiendom eller er det ikke? Jeg utfordrer deg til å svare igjen!

Og ta det med ro...sønnen min fortsetter å leke med kameraten sin, han...og jeg mister ikke nattesøvnen av det heller!!!! Han får til og med lov til å spikke piler til buen sin...helt uten hjelp fra meg...

fant noe her, men vet ikke om det er relevant. Det jeg dog har hørt om er brønnloven - som sier at man ikke kan ha dammer etc. med dypere vann enn 30cm uten sikring. Svømmebasseng f.eks er man ansvarlig for om naboungen drukner. Sånn er det.

Barn gjør så mye rart, og ikke alle foreldre kan passe på de hele tiden, derfor er det jo bra at det finnes lover som regulerer litt. Likevel, alt med måte!

http://www.be.no/beweb/regler/lov/pblkap17.html

Gjest vil ikke gjenkjennes

fant noe her, men vet ikke om det er relevant. Det jeg dog har hørt om er brønnloven - som sier at man ikke kan ha dammer etc. med dypere vann enn 30cm uten sikring. Svømmebasseng f.eks er man ansvarlig for om naboungen drukner. Sånn er det.

Barn gjør så mye rart, og ikke alle foreldre kan passe på de hele tiden, derfor er det jo bra at det finnes lover som regulerer litt. Likevel, alt med måte!

http://www.be.no/beweb/regler/lov/pblkap17.html

Jeg hadde faktisk lurt på å bruke eksempelet om svømmebassenget istedet...! Men vet ikke om jeg hadde fått noen fler saklige svar av dèt??

Takk, flisa! :o)

Gjest Lex Lea

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men det jeg har lest er jo utrolig mye pepper til deg!

Jeg ser faktisk poenget ditt, og har en spesiell og tragisk historie i bakhodet. Ei jente jeg vet om ble drept av å leke bak en masse skrot og skrammel i en bakgård, skrapet ramlet ned og knuste hodet hennes. Eieren hadde tydeligvis ikke noe ansvar med å holde det i orden, og det syns jeg faktisk høres utrolig ut.

Så - jeg forstår din bekymring og syns IKKE du er en hysterisk hønemor.

Tror nok ikke du skal være så redd for at ting skjer. Jeg var også litt skeptisk da jeg sendte sønnen min til venninna mi som bor på gård. Men de lærer selv å passe seg og hva som er lov og ikke lov.

Min sønn var t.o.m og flådde en elgfot!! Det hadde jeg aldri trodd at han skulle gjøre. Tror barna lærer utrolig mye med å få muligheten til å være på gård.

Om du fortsatt er redd for at sønnen din skal være der så får du heller få kompisen han til å komme til deg. Tviler på att noen kan forlange at man opprettholder standarden noen plasser når det er privat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...