Gjest mamma til asiatiske jente i pubertet Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg er mor til en asiatisk jente som har kommet i tidlig pubertet. Jeg ser det har vært skrevet en del om temaet i det siste. Min datter skal begynne i 5 klasse. Allerede i 3. klasse - 8 år gammel så begynte hun å få bryster. Nå i sommer ca. 2 år etter fikk hun mensen. Vi har også de siste 3-4 månedene merket en endring i hennes humør og har forstått at hun er i puberteten allerede som knappe 11 åring. I forbindelse med at hun fikk bryster så tidlig hadde hun og jeg en samtale med helsesøster. Helsesøster anbefalte ikke medisinsk behandling. Vi fulgte hennes råd og ønsker at naturen skal gå sin gang. Hun er lang for alderen og ser ut til å utvikle seg fint. Hun er en moden og flink jente og takler problemene rundt tidlig pubertet bra. Hun synes mensen noe herk - selvfølgelig, men er flink med hygiene etc. Verre er det nok, både for henne og oss, med de sterke humørsvingningene. Vi har kontakt med flere som er adoptert fra samme land, og de har, ved samme alder, ikke utviklet hverken bryster eller kommet i pubertet. Jeg har også en yngre datter som ved 8 års alder ikke har antydning til bryster. Bare litt tanker fra meg om adoptivbarn og tidlig pubertet. Jeg kan på det varmeste anbefale en prat med helsesøster eller fastlege for å få gode råd og tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke unormalt tidlig Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Tror ikke de regner 11 som utenfor normalvariasjonen av når menstruasjon osv. kan starte - men forstår det er slitsomt. Jeg vet ikke hvilke land du har adoptert fra, men i enkelte land kan det være et lite avvik i faktisk og dokumentert alder. Kanskje hun er født litt tidligere enn antatt? Jeg - norskfødt- fikk selv menstruasjon på den alderen. Det ble på den tiden sett på som helt normalt - bare i den tidlige delen av kurven. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1872213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til asiatiske jente i pubertet Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Tror ikke de regner 11 som utenfor normalvariasjonen av når menstruasjon osv. kan starte - men forstår det er slitsomt. Jeg vet ikke hvilke land du har adoptert fra, men i enkelte land kan det være et lite avvik i faktisk og dokumentert alder. Kanskje hun er født litt tidligere enn antatt? Jeg - norskfødt- fikk selv menstruasjon på den alderen. Det ble på den tiden sett på som helt normalt - bare i den tidlige delen av kurven. Neida - det er ikke urovekkende tidlig, selv om hun ikke har fylt 11 år enda. Jeg føler at det er tidlig i forhold til andre jevnaldrende, men har også tenkt som deg at det kan være feil i angitt fødselsdato. I flg. samtale med lege og hennes alder og utvikling da vi fikk henne er det nok ikke mange måneder avvik, men allikevel. Jeg leste noen av artiklene det var henvist til i et tidligere innlegg der det sto om hormonbehandling p.g.a. tidlig pubertet. Selv om dette, så vidt jeg forsto gjaldt enda yngre barn, så ville jeg bare skrive et innlegg for å advare mot bruk av medisiner dersom det ikke er helt nødvendig. Det er jeg skeptisk til, og jeg personlig er engstelig for bivirkner av en slik hormonbehandling. Dessuten er det stor forskjell blant de adopterte barna på dette området også. Noen er tidligere utviklet enn andre, men det gjelder langt fra alle. Jeg synes tallene de viste til i artiklene virket veldig høye. Forøvrig; takk for svar ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1872234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wibecke Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hei Tusen takk for at du deler din erfaring med oss. Jeg er selvfølgelig bekymret, og vet ikke om jeg hadde klart å la være å stoppe puberteten noen år med hormoner. Er selv lav av vekst, og har alltid, frem til voksen alder vært plaget med det! Vi får se hva fremmtiden bringer. Hvordan merket dere de første tegnene? Var det ømme bryster, eller behåring?? Tok dere prøver hos legen? Send meg gjerne en mail på [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1872396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanskelig dilemma Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Neida - det er ikke urovekkende tidlig, selv om hun ikke har fylt 11 år enda. Jeg føler at det er tidlig i forhold til andre jevnaldrende, men har også tenkt som deg at det kan være feil i angitt fødselsdato. I flg. samtale med lege og hennes alder og utvikling da vi fikk henne er det nok ikke mange måneder avvik, men allikevel. Jeg leste noen av artiklene det var henvist til i et tidligere innlegg der det sto om hormonbehandling p.g.a. tidlig pubertet. Selv om dette, så vidt jeg forsto gjaldt enda yngre barn, så ville jeg bare skrive et innlegg for å advare mot bruk av medisiner dersom det ikke er helt nødvendig. Det er jeg skeptisk til, og jeg personlig er engstelig for bivirkner av en slik hormonbehandling. Dessuten er det stor forskjell blant de adopterte barna på dette området også. Noen er tidligere utviklet enn andre, men det gjelder langt fra alle. Jeg synes tallene de viste til i artiklene virket veldig høye. Forøvrig; takk for svar ! Tror det er veldig lurt å være svært tilbakeholden med slik medisinering. Det er selvsagt en avveining, fordi hos mange bremser jo puberteten veksten, og dette kan være problematisk(især for gutter som kommer i tidlig pubertet). Men en bivirkning jeg har hørt om, selv om enkelte leger prøver å dysse det ned, er at det øker faren for kreft. Så skal man velge mellom å være lavere enn gjennomsnittet, eller ha økt sjans for kreft, så vet jeg hva jeg ville valgt ihvertfall. Men hver må jo gjøre sine egne avveining i dette. Vanskelig, fordi man gjør det jo på vegne av sine barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1872689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gammel røy Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hei! Takk for at du deler erfaringene dine. Selv er jeg mamma til en asiatisk født gutt på 10 1/2 år, som vi mistenker er kommet i første fase av puberteten. Ingen fysiske tegn enda, men vi merker enorme humørsvingninger. Vi regner ikke dette som for tidlig pubertet, uten å ha snakket med lege. Men grensen for gutter er iflg. fagfolk 9 år og 8 for jenter (lest i artikkel her på doktor online og en av linkene fra et tidligere innlegg). Har også ei jente som snart fyller 7 og kommer til å observere henne nøye i tiden fremover, med tanke på det dere erfarne deler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1872782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet - mandagskveld Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hei. Også enkelte norskfødte barn kommer i tidlig pubertet. En vi kjenner var bare 6-7 år da brystene begynte å utvikle seg. Det skjer kanskje i større grad for utenlandsadopterte uten at jeg har reflektert over det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1873129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severin Suveren Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Tror det er veldig lurt å være svært tilbakeholden med slik medisinering. Det er selvsagt en avveining, fordi hos mange bremser jo puberteten veksten, og dette kan være problematisk(især for gutter som kommer i tidlig pubertet). Men en bivirkning jeg har hørt om, selv om enkelte leger prøver å dysse det ned, er at det øker faren for kreft. Så skal man velge mellom å være lavere enn gjennomsnittet, eller ha økt sjans for kreft, så vet jeg hva jeg ville valgt ihvertfall. Men hver må jo gjøre sine egne avveining i dette. Vanskelig, fordi man gjør det jo på vegne av sine barn. Noe sent, men sikker på at du ikke forveksler dette med kreft med at *årsaken* til tidlig pubertet kan være hjernekreft? Dette må alltid sjekkes ut der det er snakk om tidlig pubertet. Problemet med tidlig pubertet er ikke lav slutthøyde eller annet kosmetisk dill. Men det psykiske. Vi vet jo at jo tidligere puberteten kommer, jo mer trøblete blir den - dette har nok sammenheng med at grad av intelektuell modenhet øker med alderen. Når som hos oss en 7-årig jente kommer i puberteten og oppfører seg deretter, blir det rimelig heftig, etter vår erfaring. Så ta kontakt med lege/helsesøster om mistanke. Forhåentligvis vet de mer om dette enn for 12 år siden. Om du ikke får respons i primærhelsetj, kontakt barneklinikken på nærmeste regionsykehus og ikke gi deg før du får tak i en lege med kunskap om dette. Men er mensen kommet, er løpet kjørt i fht. behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241786-tidlig-pubertet/#findComment-1894824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.