Gå til innhold

_Må_ jeg trene?!


org

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned fra ca 62 kg (veier nå ca 59 kg, så er i siget) til ca 48 - 50 kg. Jeg er bare 148 cm høy, så det er ingen fare forbundet med det.

Jeg har kuttet colaen, begynt å spise mange, små måltider, sunne måltider.

Men - jeg gidder ikke trene! _Må_ jeg det for å kunne gå ned ca 10 kg? Jeg har et laaaaangt tidsperspektiv, stresser ikke.

Men synes det går tregt. Begynte i begynnelsen av juni med kostholdsendringen.

Noe jeg bør tenke på, som kan hjelpe meg?

Takker på forhånd for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du _må_ ikke trene for å oppnå vektreduksjonen, men dersom du trente litt (i det minste gikk noen lengre turer i hurtig tempo), så ville du både oppnå vektnedgang raskere og samtidig bli "sunnere" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsetter å spise det samme som nå og tar en halvtimes ekstra spasertur hver dag, så vil du gå fortere ned i vekt.

Da jeg slanket meg i fjor prøvde jeg å gjøre turene mer interessante ved å ta den samme løypa hver gang og å ta tiden. Målet var jo selvsagt å klare løypa mi på kortest mulig tid. På slutten småjogget jeg litt.

To jeg kjenner har kastet vekk mange kilo i skogen. De har ikke løpt, men gått i rask gange.

Sånn ellers kan du gå gjennom lista over det du spiser en gang til, og se om det er noe du kan kutte ut. Jeg var ikke så glad i epler inntil mannen min sa at de er best rett fra kjøleskapet, så nå spiser jeg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ vel ikke trene for å gå ned i vekt, men du får jo en mye finere figur om du gjør det! Synes mange damer som bare slanker seg uten å trene, får en "pinglete" figur. Dessuten er det GØY å trene når du har drevet med det en stund!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må og må. Det hjelper jo veldig mye å trene. Det øker forbrenningen. Trener du så du får litt mer muskler, vil de forbrenne mer hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortere om du begynner å trene ettersom du da forbrenner fler kalorier.

Men du har også andre fordeler ved å trene. Dersom du går ned i vekt (dvs. gir kroppen for lite mat) vil kroppen reagere med at den vil begynne å spare. En fare dersom du spiser altfor lite er at den går på sparebluss og forbrenner lite. (Men med mange sunne små måltider bør det gå greit) MEN kroppen vil kvitte seg med en del muskler ettersom disse trenger næring. Og det er jo ingen bra bi-effekt. Dvs. at du i framtiden kommer til å forbrenne mindre + at en kropp med lite muskler er mye slappere/mindre flott enn en med mer muskler.

Denne kunnskapen kan kanskje hjelpe deg til å bli motivert til å trene litt også?

Og så føler man seg jo også oftest bedre når man trener. Får mer overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fridalida

Husk at det er sunnere å være litt overvektig og trent enn slank og utrent, så jeg ville absolutt anbefale deg å trene. Ikke primært for å gå ned i vekt, men for å holde deg frisk resten av livet.

Jeg har slanket meg 10 kg og mer enn det uten å trene, så det går an. Men tipper det er vanskeligere når du allerede er så slank som du er - må kraftigere lut til for å få av de siste kiloene.

Hvis du trener, strammer du opp huden også. Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er noe særlig over 30, så kan vekttap komme til å synes i form av slappere "skinn", selv et vekttap på 10 kg. Men ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om er om det er mulig å gå ned i vekt uten å trene? Du ber ikke om gode argumenter for å trene?

Svaret på spørsmålet er ja. Det er fullt mulig å gå ned i vekt uten å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er sunnere å være litt overvektig og trent enn slank og utrent, så jeg ville absolutt anbefale deg å trene. Ikke primært for å gå ned i vekt, men for å holde deg frisk resten av livet.

Jeg har slanket meg 10 kg og mer enn det uten å trene, så det går an. Men tipper det er vanskeligere når du allerede er så slank som du er - må kraftigere lut til for å få av de siste kiloene.

Hvis du trener, strammer du opp huden også. Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er noe særlig over 30, så kan vekttap komme til å synes i form av slappere "skinn", selv et vekttap på 10 kg. Men ikke sikkert.

"Husk at det er sunnere å være litt overvektig og trent enn slank og utrent,"

Det kommer an på hvor fettet sitter. Ølvom er aldri sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg ikke påstå. :-)

Hva tror du vil være passelig vekt, da?

Jeg tror det er passelig vekt jeg, jeg er 155cm ca. og veier 53-54 kilo nå, og synes jeg ser litt smålubben ut, det har noe med hvor fettet setter seg. Når folk får høre hva jeg pleier å veie til vanlig(rundt og litt midre enn 48kg, har lagt på meg litt i det siste *kremt*) får de sjokk, men for meg som er så liten er det jo akkurat passe.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fridalida

"Husk at det er sunnere å være litt overvektig og trent enn slank og utrent,"

Det kommer an på hvor fettet sitter. Ølvom er aldri sunt.

Det er aldri sunt å være utrent heller, uansett hvor tynn man er.

At det er midjefettet som er farligst er greit. Men da jeg var overvektig og trent, var alle prøvene jeg tok kjempebra, og legen sa jeg ikke hadde noen forhøyet risiko for sykdom så lenge BMI ikke var over 35. Med overvekt på det nivået er overvekt i seg selv en risiko, men ikke før. Og dette var en spesialist i indremedisin og med overvekt som spesialfelt - han burde vite hva han snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milli bell

Jeg tror det er passelig vekt jeg, jeg er 155cm ca. og veier 53-54 kilo nå, og synes jeg ser litt smålubben ut, det har noe med hvor fettet setter seg. Når folk får høre hva jeg pleier å veie til vanlig(rundt og litt midre enn 48kg, har lagt på meg litt i det siste *kremt*) får de sjokk, men for meg som er så liten er det jo akkurat passe.. :o)

man blir jo både lubben og tynn mye raskere når man er liten. Trøst til de små som har blitt lubben er at en må gå ned mye færre kg for å bli tynn igjen:)

Jeg brukte et halvt år på å gå fra bmi 30 til 23, bare ved å trene og slutte med godteri. Mens venninna mi med bmi på 30 fortsatt sliter et par år etterpå med å gå ned, er jo så sinnssykt mange kg hun må ned for å bli slank:s

Mulig hun har løyet om vekta og, at det var mer enn 30 i bmi. Hun er 173, jeg 159.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er passelig vekt jeg, jeg er 155cm ca. og veier 53-54 kilo nå, og synes jeg ser litt smålubben ut, det har noe med hvor fettet setter seg. Når folk får høre hva jeg pleier å veie til vanlig(rundt og litt midre enn 48kg, har lagt på meg litt i det siste *kremt*) får de sjokk, men for meg som er så liten er det jo akkurat passe.. :o)

Jeg er 152,5 cm og veier 58-59 kg, har en bmi på 25, akkurat på grensa til overvektig. Nå er det å ta i litt vel mye å si at jeg er overvektig, men jeg skal prøve å stramme opp litt ved å begynne å trene et par ganger i uka (haha). Da går det forhåpentligvis noen kilo etterhvert også...

Var 52 kg på det letteste ett års tid etter bruddet med eksen og da var jeg veldig fornøyd, søstra mi mente jeg var mer enn tynn nok, men jeg var ganske passe egentlig. Alikevel har jeg ingen planer om å presse meg ned på den vekten for jeg klarer ikke å holde den alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 152,5 cm og veier 58-59 kg, har en bmi på 25, akkurat på grensa til overvektig. Nå er det å ta i litt vel mye å si at jeg er overvektig, men jeg skal prøve å stramme opp litt ved å begynne å trene et par ganger i uka (haha). Da går det forhåpentligvis noen kilo etterhvert også...

Var 52 kg på det letteste ett års tid etter bruddet med eksen og da var jeg veldig fornøyd, søstra mi mente jeg var mer enn tynn nok, men jeg var ganske passe egentlig. Alikevel har jeg ingen planer om å presse meg ned på den vekten for jeg klarer ikke å holde den alikevel.

Hihi, vi kan bli treningsvenninner her på Dol, for det skal jeg også ;o) Begynner med å trene og kjøpe inn litt mer frukt og grønt enn vanlig, også får jeg prøve å slå ned på godteri etterhvert(uhelbredelig søtmons..). Har lagt på meg mange kosekilo etter at jeg ble kjæreste og samboer :P Er egentlig veldig glad i å trene da, det verste er bare å komme i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, vi kan bli treningsvenninner her på Dol, for det skal jeg også ;o) Begynner med å trene og kjøpe inn litt mer frukt og grønt enn vanlig, også får jeg prøve å slå ned på godteri etterhvert(uhelbredelig søtmons..). Har lagt på meg mange kosekilo etter at jeg ble kjæreste og samboer :P Er egentlig veldig glad i å trene da, det verste er bare å komme i gang..

Jeg trente litt på fredag! :o)

I dag har vi hatt barnebursdag med et berg av kanelsnurrer og muffins, men jeg har vært flink! Har spist 2 kanelsnurrer og en muffins bare og skyndte meg å stappe alti fryseren når ungene var feridg med å spise. Ellers mumser jeg det bare i meg.

I morgen kveld skal jeg ha en runde på trimsykkelen og matta igjen. SKAL få det til et par ganger i uka, hvor vanskelig kan det være da!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente litt på fredag! :o)

I dag har vi hatt barnebursdag med et berg av kanelsnurrer og muffins, men jeg har vært flink! Har spist 2 kanelsnurrer og en muffins bare og skyndte meg å stappe alti fryseren når ungene var feridg med å spise. Ellers mumser jeg det bare i meg.

I morgen kveld skal jeg ha en runde på trimsykkelen og matta igjen. SKAL få det til et par ganger i uka, hvor vanskelig kan det være da!?

Ja..jeg har spist to små biter sjokoladekake og bittelitt stratos..hehe, umulig å ligge unna..har trimsykkel og manualer da, og dansematte til Playstation2, må bare bli flink til å bruke de regelmessig..hihi, vi kan starte vår egen tråd på idrett og trening hvor vi skryter av hver gang vi trener.. ;o) Jeg har forøvrig trenings/kostholdsdagbok på nett, det er ganske effektivt når man må skrive ned det man spiser og rører seg i løpet av dagen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Feit nå?

Jeg har gått ned 25 kilo uten å trene. DEt går helt fint. Har ikke tid rett og slett. Men går en del turer i perioder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...