Gjest Mamma i kveld :-) Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg er stemor, og har vært det i ca. 10 år. Jeg spurte om jeg kunne være med på foreldremøter i starten, men fikk nei. Jeg tror faktisk at både gutten og foreldrene har tapt på det. Om jeg hadde fått lov til å være med ville jeg fått større innsikt og hadde antagelig kunnet bidra mer. Det bør kanskje sies at foreldrene ikke er de mest skolesterke, men at jeg har gjort det bra på skolen. Det er kun de møtene som er direkte mellom lærer/foreldre jeg syntes hadde vært interessant. Altså der jeg hadde hørt direkte om guttes behov osv. Jeg har vært med på en skoleavslutning som var en grill-ettermiddag. Ellers har jeg ikke vært med. Føler liksom at jeg er litt "femte-hjul-på-vogna" ellers, og at det er foreldrenes jobb å stille opp her. Av familieselskap har det ikke vært mye. Kun en av guttungens bursdag (mora hadde ikke egnet sted for den.) Da bad vi mora og besteforeldrene på guttens side. Der måtte jeg jo være med ettersom jeg fikset det hos oss. Og så konfirmasjon. Der var jeg selvsakt også med. Ville vel vært merkelig om jeg ikke var det da vi har vært sammen i 10 år. Jeg hjalp også til med noe av forberedelsene. Jeg gir vel ikke så mange tips og råd til deg, men det kan kanskje være greit å høre litt hvordan dette fungerer (eller ikke fungerer) hos andre. Takk for dine erfaringer. -"Ellers har jeg ikke vært med. Føler liksom at jeg er litt "femte-hjul-på-vogna" ellers, og at det er foreldrenes jobb å stille opp her." Er litt det jeg tenker også, hvorfor har hun så lyst til å bli med liksom.. Nå skal det sies at sønnen vår er en gutt det "aldri" har vært noen problem med, og de i barnehagen har som regel hatt problem med å finne frem ting å ta opp på foreldresamtaler og alt går som "forventet" med ham, og han tilpasser seg lett. Hadde det vært adferdsproblemer så hadde det vært mere naturlig å ta med alle som kan ha en innvirkning på ham. *Tenker videre* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma i kveld :-) Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Er i samme situasjon omtrent, men det er 3 år siden bruddet her. "-foreldremøter i bhg/skole" Selvfølgelig. Jeg har gitt tydelig klardsignaler muntlig til både far og stemor fra første foreldremøte om at hun gjerne måtte delta om hun ville, ettersom ungene er 50/50 hos oss så er hun en nesten like stor del av deres hverdag som meg. Såvidt jeg husker har hun deltatt på kun en foreldresamtale på skolen og det var nyttig for alle parter tror jeg. "-første skoledag" Hvis hun vil så er det helt greit. "-tilstelninger på skolen" Hvis hun vil så er det bare hyggelig og hun har vært med på flere julefrokoster og juletrefester bl.a. "-fødselskapsfeiringer med min slekt (store familier, så vi må dele opp slektene for å få plass til de)" Nei, de holder vi separat, jeg deltar ikke i deres og de deltar ikke i min. "-når vi møtes for å snakke om sønnen vår, for å bli enige om felles regler som vi prøver å holde nogenlunde likt i begges hjem." Nja.... Vi sender ofte mail og eksen og samarbeider veldig godt på den fronten, men det hender titt og ofte at også hun inkluderes i "mailinglista" ja. ) Hun er da overhode ikke ute etter å ta min plass hos ungene, men gir dem utrolig mye i form av en herlig voksen som er kjempeglad i dem - og omvendt! Hvorfor skulle jeg ikke la henne være det? Ungene elsker henne også og vi kommer veldig godt utav det med hverandre. Takk for dine innspill... Og jeg tenker videre.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma i kveld :-) Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 -foreldremøter i bhg/skole * Nei, dette er for foreldre only. Om skolen skal forholde seg til både foreldre OG nye partnere blir det mange voksne på hvert barn, og det er i utgangspunktet unødvendig. Om dette hadde passet dere best og dere helst ville ha det sånn, så hadde saken vært en annen. Men jeg mener dette er "reservert" for foreldre. -første skoledag * Samme som over -tilstelninger på skolen * Kommer litt an på hva slags tilstelning. Om alle barna skal ha med seg fire voksne blir det trangt i et klasserom, men på ting som foregår ute f.eks (17. mai?) så blir det litt annerledes. Avslutninger er i utgangspunktet for foreldre tenker jeg, men samtidig synes jeg ikke det gjør noe om ny partner er med om det er plass og det faller seg naturlig. Om du ikke vil at hun skal være med synes jeg forsåvidt det er greit. -fødselskapsfeiringer med min slekt (store familier, så vi må dele opp slektene for å få plass til de) * om ikke ett eneste medlem fra hans familie (unntatt ham) er der, så faller vel det seg unaturlig - om det ikke er hjemme hos dem. -når vi møtes for å snakke om sønnen vår, for å bli enige om felles regler som vi prøver å holde nogenlunde likt i begges hjem. * vanskelig... Jeg skjønner hvorfor du ikke vil hun skal være der, men samtidig er hans hjem også hennes hjem, og hun har medbestemmelsesrett der. Om du var i hennes situasjon, og din mann ble enig med sin eks om en ting de synes var kjempelurt og du var totalt uenig, så blir det unødige diskusjoner av det. Det er bedre at hun får ytre sin mening med en gang, enn at det skal bli krangel etterpå. Da kan du også besvare det dersom du er uenig. Alle disse tingene er jo veldig individuelle. Noen storfamilier fungerer veldig bra og alle er med på alt, men når det ikke er sånn synes jeg ikke at nye partnere skal være med på "foreldreting" dersom det er problematisk for en av foreldrene. Takk for dine innspill. Føler jeg ikke er helt på jordet nå da:-) Synes det er noen ting foreldrene skal stå for. Men steforeldre skal jo inkluderes, men det kan bli litt for mye av det gode. Føler det i mitt tilfelle iallefall. Men jeg skal prøve å forandre litt på meg selv, innser vel det. Men det er ikke lett heller. Føler han må ta sitt ansvar som pappa og ikke alltid la et kvinnfolk ordne opp i alt. Men det var vel jeg som først lot ham bli vant til det... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for dine erfaringer. -"Ellers har jeg ikke vært med. Føler liksom at jeg er litt "femte-hjul-på-vogna" ellers, og at det er foreldrenes jobb å stille opp her." Er litt det jeg tenker også, hvorfor har hun så lyst til å bli med liksom.. Nå skal det sies at sønnen vår er en gutt det "aldri" har vært noen problem med, og de i barnehagen har som regel hatt problem med å finne frem ting å ta opp på foreldresamtaler og alt går som "forventet" med ham, og han tilpasser seg lett. Hadde det vært adferdsproblemer så hadde det vært mere naturlig å ta med alle som kan ha en innvirkning på ham. *Tenker videre* Min stesønn har hatt mye problemer på skolen. Klarer seg veldig dårlig. Dette har jo jeg sett helt fra starten av. Det er grunnen til at jeg har spurt om jeg kan være med. Få høre det litt fra skolens side også. Jeg synes også han hadde trengt ekstra oppfølging ettersom han gjør det så dårlig. Har sakt det til faren, men jeg tør liksom ikke blande meg så mye inn at jeg kontakter skolen. Jeg tror det er viktig at du er åpen med dette. Både overfor faren og stemor. Det kan godt hende at ho føler at ho BØR stille opp, og at du føler det hadde vært best om ho ble hjemme. Forstår godt at det er en del følelser med i bildet her også. (Uansett hva folk sier her). Bedre å lufte følelser her før man "buser ut" med alt overfor de nærmeste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for dine innspill. Føler jeg ikke er helt på jordet nå da:-) Synes det er noen ting foreldrene skal stå for. Men steforeldre skal jo inkluderes, men det kan bli litt for mye av det gode. Føler det i mitt tilfelle iallefall. Men jeg skal prøve å forandre litt på meg selv, innser vel det. Men det er ikke lett heller. Føler han må ta sitt ansvar som pappa og ikke alltid la et kvinnfolk ordne opp i alt. Men det var vel jeg som først lot ham bli vant til det... *sukk* Vel, du kan jo legge opp til at hun kan bli med på fotballkamper og sånne tilstelninger som handler om barnet, men at dere som foreldre deltar på det som har med skole og barnehage å gjøre. Jeg ville følt det veldig spesielt om min eks' nye dame skulle sitte på foreldresamtale i bhg og mene noe om mitt barn, eller uttale seg om noe hun ikke har like gode forutsetninger for å vite noe om som meg - føler jeg. Det er ikke logisk at hun skal delta på ALT - men det er logisk at hun blir deltagende på _noe_, dere må bare bli enige om hva... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest portuginnen Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Vel, du kan jo legge opp til at hun kan bli med på fotballkamper og sånne tilstelninger som handler om barnet, men at dere som foreldre deltar på det som har med skole og barnehage å gjøre. Jeg ville følt det veldig spesielt om min eks' nye dame skulle sitte på foreldresamtale i bhg og mene noe om mitt barn, eller uttale seg om noe hun ikke har like gode forutsetninger for å vite noe om som meg - føler jeg. Det er ikke logisk at hun skal delta på ALT - men det er logisk at hun blir deltagende på _noe_, dere må bare bli enige om hva... Lykke til Når barnet bor 50 % hos mor og 50% hos far så vil jo etterhver stemor vite minst like mye om barnet som deg da. Enten du liker det eller ikke. Ofte kan stemor være bedre kjent fordi barna kanskje tør si mer til henne, mer venninne greier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for at du fortalte om dine erfaringer. Høres ut som dere har et forhold som fungerer veldig greit. Hadde kanskje vært annerledes om vårt forhold hadde vært mindre komplisert fra starten av... Vi har vært i samme omgangskrest i flere år, men aldri funnet tonen, da vi er så forskjellige. Så ikke så lett å skulle finne tonen nå heller, selv om jeg aldri har mislikt henne. Jeg kommer nok til å måtte svelge mange kameler fremover. Men en får ta en om gangen :-) Absolutt, en kamel av gangen Og siden bruddet tydeligvis ikke var helt enkelt, så skjønner jeg godt at ting tar litt lengre tid! I vårt tilfelle har barnas mor også ny samboer, og hun og min samboer var ferdige med hverandre lenge før jeg møtte ham (og lenge før de tok ut separasjon også, egentlig...) Hun har blitt stemor til ei jente selv, og ting løsnet nok for godt da hun selv fikk samboer OG stedatter - og stedatterens mor ikke akkurat er rund i kantene, for å si det sånn... Skjønner godt at du er i tenkeboksen! Veien blir til mens man går, heter det seg jo - og noen ting blir enklere med tiden! Nå synes jeg det er kjempehyggelig om jeg tilfeldigvis møter barnas mor på gata, og vi slår gjerne av en prat. I dag har vi storkost oss sammen på første skoledag (jeg var med på fellesarrangementet ute først, og da de var ferdige i klasserommene sine etterpå - men jeg var ikke med inn i klasserommet). Håper dere finner ut av det etter hvert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Dette ville ha vært naturlig for meg om jeg var i samme situasjon. "foreldremøter i bhg/skole" Dette er for foreldrene. "første skoledag" Samme her. "tilstelninger på skolen" Kommer an på hva det er, om det er plas osv. Jeg ville nok ha synes det meste var ok. -fødselskapsfeiringer med min slekt (store familier, så vi må dele opp slektene for å få plass til de) Det er opp til deg det. Er det ikke naturlig å ha hver sine feringer? -når vi møtes for å snakke om sønnen vår, for å bli enige om felles regler som vi prøver å holde nogenlunde likt i begges hjem. For meg ville det ha vært en selvfølge å kun snakke med pappaen. Noe annet hadde blitt unaturlig for meg. Noen mener noe annet, men det er du som bestemmer om hun skal være med eller ikke. Å måtte ta hensyn til en sjalu kjæreste, når man skal diskutere viktige ting ang. felles barn, høres slitsomt og forstyrrende ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Noksåklar på detteja Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Stemor - i mors sted, ja hvis barnets mor hadde vært død. Begrepet steforeldre er så misbrukt, barnet ditt har jo ei mamma. Den andre kvinnen er samboeren til hans far. Hun gjør sikkert mange mammating når gutten er hos dem, men gjør det vedkommende til stemor? Herre fred, barnet er ditt og din eksmann sitt, og det er du som mamma og han som pappa som skal være til stede på foreldregreier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Absolutt, en kamel av gangen Og siden bruddet tydeligvis ikke var helt enkelt, så skjønner jeg godt at ting tar litt lengre tid! I vårt tilfelle har barnas mor også ny samboer, og hun og min samboer var ferdige med hverandre lenge før jeg møtte ham (og lenge før de tok ut separasjon også, egentlig...) Hun har blitt stemor til ei jente selv, og ting løsnet nok for godt da hun selv fikk samboer OG stedatter - og stedatterens mor ikke akkurat er rund i kantene, for å si det sånn... Skjønner godt at du er i tenkeboksen! Veien blir til mens man går, heter det seg jo - og noen ting blir enklere med tiden! Nå synes jeg det er kjempehyggelig om jeg tilfeldigvis møter barnas mor på gata, og vi slår gjerne av en prat. I dag har vi storkost oss sammen på første skoledag (jeg var med på fellesarrangementet ute først, og da de var ferdige i klasserommene sine etterpå - men jeg var ikke med inn i klasserommet). Håper dere finner ut av det etter hvert! En prat? ;o) Hva med oss da - vi klemmer hverandre vi! Stemora og jeg altså. ) Hun er så trivelig atte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for dine innspill. Føler jeg ikke er helt på jordet nå da:-) Synes det er noen ting foreldrene skal stå for. Men steforeldre skal jo inkluderes, men det kan bli litt for mye av det gode. Føler det i mitt tilfelle iallefall. Men jeg skal prøve å forandre litt på meg selv, innser vel det. Men det er ikke lett heller. Føler han må ta sitt ansvar som pappa og ikke alltid la et kvinnfolk ordne opp i alt. Men det var vel jeg som først lot ham bli vant til det... *sukk* Mine barns stemor MÅ ta seg mer av mine barn enn eksen kan - fordi han jobber langt unna og lenge - jeg snakker heller med henne enn med eksen, for å si det slik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Når barnet bor 50 % hos mor og 50% hos far så vil jo etterhver stemor vite minst like mye om barnet som deg da. Enten du liker det eller ikke. Ofte kan stemor være bedre kjent fordi barna kanskje tør si mer til henne, mer venninne greier. Enig! - og i alle fall sier de mer til stemor enn til far - når de vosker opp -i alle fall om de har en far som nesten aldri er hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Ja skal prøve å huske det:-) Føler meg trygg som mor, og vet hun ikke kan ta min plass, og jeg snakker bare fint om henne overfor sønnen min. Så tror ikke han har merket noe til mine tanker om dette.. Selv om han vil at hun skal flytte ut, slik at jeg og pappan skal bo sammen igjen, så vet jeg at han setter pris på henne og er glad i henne. Og slik vil jeg det skal være. Sett deg ned og se denne filmen; http://www.brafilm.com/no/film_fact.asp?Art_id=303064&Title=Side+ved+side 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for at du fortalte om dine erfaringer. Høres ut som dere har et forhold som fungerer veldig greit. Hadde kanskje vært annerledes om vårt forhold hadde vært mindre komplisert fra starten av... Vi har vært i samme omgangskrest i flere år, men aldri funnet tonen, da vi er så forskjellige. Så ikke så lett å skulle finne tonen nå heller, selv om jeg aldri har mislikt henne. Jeg kommer nok til å måtte svelge mange kameler fremover. Men en får ta en om gangen :-) Ja, en dag må kanskje stemor kjøre dem i full fart til legevakta også - da er det viktig at de har et nært forhold til ungene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk for at du fortalte om dine erfaringer. Høres ut som dere har et forhold som fungerer veldig greit. Hadde kanskje vært annerledes om vårt forhold hadde vært mindre komplisert fra starten av... Vi har vært i samme omgangskrest i flere år, men aldri funnet tonen, da vi er så forskjellige. Så ikke så lett å skulle finne tonen nå heller, selv om jeg aldri har mislikt henne. Jeg kommer nok til å måtte svelge mange kameler fremover. Men en får ta en om gangen :-) Ja, en dag må kanskje stemor kjøre dem i full fart til legevakta også - da er det viktig at de har et nært forhold til ungene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Sett deg ned og se denne filmen; http://www.brafilm.com/no/film_fact.asp?Art_id=303064&Title=Side+ved+side Åååååå, Gud, den så vi på tv - minstejenta og meg - og vi grein og grein og grein... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Åååååå, Gud, den så vi på tv - minstejenta og meg - og vi grein og grein og grein... jeg holdt på å daue jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Stemor - i mors sted, ja hvis barnets mor hadde vært død. Begrepet steforeldre er så misbrukt, barnet ditt har jo ei mamma. Den andre kvinnen er samboeren til hans far. Hun gjør sikkert mange mammating når gutten er hos dem, men gjør det vedkommende til stemor? Herre fred, barnet er ditt og din eksmann sitt, og det er du som mamma og han som pappa som skal være til stede på foreldregreier. Den som er gift med/bor sammen med dine foreldre, er stemor eller stefar. Hva "misbrukes" her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Når barnet bor 50 % hos mor og 50% hos far så vil jo etterhver stemor vite minst like mye om barnet som deg da. Enten du liker det eller ikke. Ofte kan stemor være bedre kjent fordi barna kanskje tør si mer til henne, mer venninne greier. Nei, ikke for meg. JEG hadde følt det ubekvemt om noen andre enn jeg og barnets far deltok i en sånn samtale, det vedkommer ingen andre enn oss mener jeg. Og sett fra barnehagen; jeg innkaller kun foreldre til samtale, ikke foreldre og nye partnere. Vi forholder oss til foreldre i alle sammenhenger både praktisk og juridisk. Om de hadde valgt å møte fire stykker til foreldresamtale tror jeg kanskje jeg hadde spurt om de følte det virkelig var nødvendig - og om vi ikke kunne få forholde oss til kun foreldrene, og at de evnt. kan formidle videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Den som er gift med/bor sammen med dine foreldre, er stemor eller stefar. Hva "misbrukes" her? Tror det bare er ulike definisjoner. For meg er stemor og stefar noen som er i stedenfor mor eller far / i mor eller fars sted. Min mors mann er absolutt ikke min stefar, han har aldri vært i stedetfor min far på noen måte. Det er stor forskjell på å være i tillegg til og det å være i stedenfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242021-pappas-nye-samboer-og-hennes-deltagelse/page/2/#findComment-1875633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.