Gå til innhold

Pappa`s nye samboer og hennes deltagelse

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Ja - sånn som jeg tolker det du skrev, "er det NØDVENDIG med så mange?" - så hadde jeg flydd i taket om jeg fikk et slikt spørsmål. "Det har du ikke noe med" hadde jeg svart da. VI har 50/50-deling og stemor og stefar er veldig sentrale foreldrepersoner.

MEN, det er bare jeg og faren som går på foreldremøte.

Det er ikke sånn at jeg sier det jeg skriver her ordrett til foreldrene... Hallo...

Når vi innkaller til foreldresamtale ber vi uten unntak begge foreldrene møte, fordi vi ønsker en felles dialog. Om en da hadde sagt at de ville ha med ny partner også, så hadde jeg sagt at det var greit for oss - dersom det var greit for mor/far. Dersom det ikke var greit for den andre, så måtte jeg sagt at det ikke var mulig - fordi vi har taushetsplikt og ikke kan informere andre enn foreldrene om barnet. De kan selvfølgelig velge å videreformidle selv - men vi har ikke lov.

Om de hadde sagt at de ønsket å møte alle fire til foreldresamtale, så hadde jeg selvfølgelig ikke nektet dem det! Men jeg hadde spurt om de ønsket at nye partnere skal involveres på lik linje med dem selv? Hadde de svart nei på det, så hadde jeg foreslått at de ikke ble med på foreldresamtalen, men at de heller snakket med sine respektive etterpå.

Du må prøve å ha litt i bakhodet at vi ikke gjør ting som dette for å være vanskelige - men det er forferdelig mange mennesker å forholde seg til om hvert barn skal ha fire omsorgspersoner med seg på alt mulig.

Vi har f.eks begrenset med plass, så når vi inviterer til foreldreting - så hadde vi ikke hatt plass om _alle_ skulle hatt med fire voksne.

Vi gjør ikke alltid ting for å være ufine :)

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• Lillemus

12

• frosken

11

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Stemor - i mors sted, ja hvis barnets mor hadde vært død. Begrepet steforeldre er så misbrukt, barnet ditt har jo ei mamma. Den andre kvinnen er samboeren til hans far. Hun gjør sikkert mange mammating når gutten er hos dem, men gjør det vedkommende til stemor? Herre fred, barnet er ditt og din eksmann sitt, og det er du som mamma og han som pappa som skal være til stede på foreldregreier.

Da ungene mine var små, omtalte de venners steforeldre som lekemamma og lekepappa. Det fortsatte de faktisk med langt inn i ungdomsskolen.

Men folk skiftet kanskje samboere oftere for 10-15 år siden. Jeg har aldri hørt minstemann bruke dette uttrykket.

Det er faktisk ikke alltid så lett å vite hvem man skal forholde seg til i tilfeller som dette, og det handler ikke om å gå utover noen grenser.

F.eks kan en mor si til meg at vi ikke trenger å innvolvere far fordi han ikke deltar i osv - men så viser det seg at far gjerne vil innvolveres. Eller at far og mor samarbeider så bra, at det er helt ok å sende all post ett sted, fordi de klarer å kommunsiere det seg i mellom.

Vi spør hvordan _foreldrene_ ønsker å gjøre det, og så blir det som de ønsker.

I utgangspunktet har vi taushetsplikt overfor alle andre enn foreldrene, det vil si at om mor ikke ønsker at fars nye samboer skal få informasjon, så kan vi faktisk ikke gi henne den heller. Ny samboer er ikke lik verge, eller noe annet overfor barnet. At DU mener det er urimelig for så være, men vi kan ikke informere andre enn de foreldrene ønsker at vi skal informere.

Jeg tror vi forvirret barnehagen mer enn en gang. :o) Bl.a. en ettermiddag var jeg innom bhg med nye sko til Snuppa så jeg slapp å gjøre det morgenen etter. Stemor hadde alt vært og hentet Snuppa og den ene assistenten så forbauset på meg da jeg kom og jeg kunne se hvordan det virkelig jobbet hardt under topplokket hennes! :o) "Kommer du tilbake? Snuppa er da hentet?" spurte hun forsiktig til slutt og jeg bare lo og forklarte at jeg bare skulle levere et par sko og at stemor hadde hentet alt. :o)

Vi deltok også sammen på Lucia-feiring en gang, bare stemor, jeg og Snuppa. Snuppa satt like gjerne i stemors fang som i mitt og de ansatte syntes nok det var litt snodig tror jeg. :o)

Gjest Persille

Men det er jo nettopp det - at det er FORELDRENE som velger det -ikke lærern!

Jeg hadde med min mann på en av de første foreldresamtalene - og da måtte læreren ringe min eks og melde fra om det - og det var helt greit for meg -men ikke for min eks - så vi kuttet ut det - -da. Nå som min eks også har et fast forhold, er tingene helt anderledes. Nå er vi "fire foreldre" som lagde verdens beste konfirmasjon sammen etc. :) og da var også foreldrene til stemor og stefar med - de er jo barnas nye familie :)

Jaja - men da kan du jo ikke bli sur for at SPØR hvilken løsning dere ønsker?

Men det er jo nettopp det - at det er FORELDRENE som velger det -ikke lærern!

Jeg hadde med min mann på en av de første foreldresamtalene - og da måtte læreren ringe min eks og melde fra om det - og det var helt greit for meg -men ikke for min eks - så vi kuttet ut det - -da. Nå som min eks også har et fast forhold, er tingene helt anderledes. Nå er vi "fire foreldre" som lagde verdens beste konfirmasjon sammen etc. :) og da var også foreldrene til stemor og stefar med - de er jo barnas nye familie :)

Hvorfor måtte læreren ringe eksen din og si fra om at din nye mann var med på foreldremøtet!?

Gjest Persille

Jeg misforsto deg, trodde nesten du konsekvent sendte bare ett eks samme hva foreldrene ville. :o)

Nei nei nei - det gjør vi ikke :)

Men jeg spør konsekvent begge foreldrene hvordan de ønsker det - og så gjør vi som de vil stort sett.

Annonse

Da ungene mine var små, omtalte de venners steforeldre som lekemamma og lekepappa. Det fortsatte de faktisk med langt inn i ungdomsskolen.

Men folk skiftet kanskje samboere oftere for 10-15 år siden. Jeg har aldri hørt minstemann bruke dette uttrykket.

*Grøss* Jeg håper jeg aldri får høre ungene mine bruke begrepet "lekemamma" om sin fars samboer! Hun er ingen lekemamma, men en omsorgsfull kvinne som tar virkelig godt vare på dem, hun "leker" ikke mamma for dem av den grunn.

Det er faktisk ikke alltid så lett å vite hvem man skal forholde seg til i tilfeller som dette, og det handler ikke om å gå utover noen grenser.

F.eks kan en mor si til meg at vi ikke trenger å innvolvere far fordi han ikke deltar i osv - men så viser det seg at far gjerne vil innvolveres. Eller at far og mor samarbeider så bra, at det er helt ok å sende all post ett sted, fordi de klarer å kommunsiere det seg i mellom.

Vi spør hvordan _foreldrene_ ønsker å gjøre det, og så blir det som de ønsker.

I utgangspunktet har vi taushetsplikt overfor alle andre enn foreldrene, det vil si at om mor ikke ønsker at fars nye samboer skal få informasjon, så kan vi faktisk ikke gi henne den heller. Ny samboer er ikke lik verge, eller noe annet overfor barnet. At DU mener det er urimelig for så være, men vi kan ikke informere andre enn de foreldrene ønsker at vi skal informere.

Men du skjønner vel at hvis alle fire møter i en foreldresamtale, så har de gitt hverandre gjensidig innsyn?

Hvorfor måtte læreren ringe eksen din og si fra om at din nye mann var med på foreldremøtet!?

Det er regelen. De har ikke lov å gi opplysninger til andre uten begge foreldrenes samtykke. Akkurat da føltes det litt sårt -for det var akkurat de tingene vi skulle snakke om - stefar/barn/skole.

Jeg kan jo fortelle hvordan det ble gjort i min familie etter at jeg fikk stefar.

"-foreldremøter i bhg/skole"

Han deltok noen ganger. En gang dro han også på foreldremøtet mitt alene fordi mamma helst ville dra på foreldremøtet til broren min (det var samtidig) da det var første foreldremøte for hans del.

"-første skoledag og tilstelninger på skolen"

Stefaren min stilte opp mye her, spesielt til dugnader og lignende.

"-fødselskapsfeiringer med min slekt (store familier, så vi må dele opp slektene for å få plass til de)"

Jeg synes det høres rart ut at hun skal delta her så lenge det bare er din og ikke din eks slekt som er invitert.

"-når vi møtes for å snakke om sønnen vår, for å bli enige om felles regler som vi prøver å holde nogenlunde likt i begges hjem."

Vanskelig. På den ene siden bør hun jo få ta del så hun vet hvilke regler som gjelder og kan overholde dem, med på en annen side skal hun jo ikke være hovedoppdrager. Kanskje du og eksen kan snakkes først og dra henne inn litt senere i "forløpet".

Gjest Persille

Men du skjønner vel at hvis alle fire møter i en foreldresamtale, så har de gitt hverandre gjensidig innsyn?

Selvfølgelig - men om de hadde meddelt at de skulle møte alle fire, så hadde jeg spurt om de ønsket lik grad av innvolvering av alle.

Dersom de IKKE ønsket det, så hadde jeg bedt foreldrene komme alene første gang, for å avklare hvordan de ønsket det.

Gjest Persille

Taushetsplikt.

De har ikke lov å informere noen unntatt foreldrene uten begge foreldrenes samtykke. Og det er nettopp derfor vi spør hva de ønsker i forkant :)

*Grøss* Jeg håper jeg aldri får høre ungene mine bruke begrepet "lekemamma" om sin fars samboer! Hun er ingen lekemamma, men en omsorgsfull kvinne som tar virkelig godt vare på dem, hun "leker" ikke mamma for dem av den grunn.

Kanskje uttrykket har forsvunnet. Men ikke så rart egentlig når folk skiftet samboer flere ganger og det stadig vekk var en ny mann inne i bilde.

Men som sagt, minstemann bruker det ikke og både han og jeg er like fornøyd som deg med farens ektefelle :o)

Annonse

Det er ikke sånn at jeg sier det jeg skriver her ordrett til foreldrene... Hallo...

Når vi innkaller til foreldresamtale ber vi uten unntak begge foreldrene møte, fordi vi ønsker en felles dialog. Om en da hadde sagt at de ville ha med ny partner også, så hadde jeg sagt at det var greit for oss - dersom det var greit for mor/far. Dersom det ikke var greit for den andre, så måtte jeg sagt at det ikke var mulig - fordi vi har taushetsplikt og ikke kan informere andre enn foreldrene om barnet. De kan selvfølgelig velge å videreformidle selv - men vi har ikke lov.

Om de hadde sagt at de ønsket å møte alle fire til foreldresamtale, så hadde jeg selvfølgelig ikke nektet dem det! Men jeg hadde spurt om de ønsket at nye partnere skal involveres på lik linje med dem selv? Hadde de svart nei på det, så hadde jeg foreslått at de ikke ble med på foreldresamtalen, men at de heller snakket med sine respektive etterpå.

Du må prøve å ha litt i bakhodet at vi ikke gjør ting som dette for å være vanskelige - men det er forferdelig mange mennesker å forholde seg til om hvert barn skal ha fire omsorgspersoner med seg på alt mulig.

Vi har f.eks begrenset med plass, så når vi inviterer til foreldreting - så hadde vi ikke hatt plass om _alle_ skulle hatt med fire voksne.

Vi gjør ikke alltid ting for å være ufine :)

Har dere taushetplikt ovenfor en av foreldrene når den andre ber om det og den som ber om det har omsorgen alene?

Gjest Persille

Har dere taushetplikt ovenfor en av foreldrene når den andre ber om det og den som ber om det har omsorgen alene?

Nei, vi har ikke taushetsplikt overfor foreldre - da har vi opplysningsplikt.

Men, så kommer alle gråsonene med spørsmål om hensyn til barnet. Om en forelder f.eks melder mistanke om misbruk konfronterer ikke VI den andre foreldren på det.

Omsorgen er ikke relevant i så måte - det må i så fall være ansvarsretten det er snakk om.

Og i dag har langt de fleste delt foreldreansvar, om ikke delt omsorg.

Dersom ikke annet er pålagt (f.eks av politiet i voldssaker), så har vi opplysningsplikt på likeverdig linje til begge foreldrene - men taushetsplikt overfor ALLE andre enn foreldrene.

Om foreldrene selv ønsker å innvolvere nye partnere, besteforeldre, verger - hva det måtte være, så etterkommer vi selvfølgelig det så langt det lar seg gjennomføre i praksis.

Nei, vi har ikke taushetsplikt overfor foreldre - da har vi opplysningsplikt.

Men, så kommer alle gråsonene med spørsmål om hensyn til barnet. Om en forelder f.eks melder mistanke om misbruk konfronterer ikke VI den andre foreldren på det.

Omsorgen er ikke relevant i så måte - det må i så fall være ansvarsretten det er snakk om.

Og i dag har langt de fleste delt foreldreansvar, om ikke delt omsorg.

Dersom ikke annet er pålagt (f.eks av politiet i voldssaker), så har vi opplysningsplikt på likeverdig linje til begge foreldrene - men taushetsplikt overfor ALLE andre enn foreldrene.

Om foreldrene selv ønsker å innvolvere nye partnere, besteforeldre, verger - hva det måtte være, så etterkommer vi selvfølgelig det så langt det lar seg gjennomføre i praksis.

Jeg har faktisk ganske sterke ønsker innimellom om at faren ikke skal bli informert pga minstemanns situasjon og jeg håpet at skolen ikke informerte faren de gangene jeg bad dem ikke gjøre det.

Gjest Mamma i kveld :-)

Absolutt, en kamel av gangen ;)

Og siden bruddet tydeligvis ikke var helt enkelt, så skjønner jeg godt at ting tar litt lengre tid!

I vårt tilfelle har barnas mor også ny samboer, og hun og min samboer var ferdige med hverandre lenge før jeg møtte ham (og lenge før de tok ut separasjon også, egentlig...) Hun har blitt stemor til ei jente selv, og ting løsnet nok for godt da hun selv fikk samboer OG stedatter - og stedatterens mor ikke akkurat er rund i kantene, for å si det sånn...

Skjønner godt at du er i tenkeboksen! Veien blir til mens man går, heter det seg jo - og noen ting blir enklere med tiden! Nå synes jeg det er kjempehyggelig om jeg tilfeldigvis møter barnas mor på gata, og vi slår gjerne av en prat. I dag har vi storkost oss sammen på første skoledag (jeg var med på fellesarrangementet ute først, og da de var ferdige i klasserommene sine etterpå - men jeg var ikke med inn i klasserommet).

Håper dere finner ut av det etter hvert! :)

Ja, håper vi kan få det slik vi også etterhvert.

Gjest Persille

Jeg har faktisk ganske sterke ønsker innimellom om at faren ikke skal bli informert pga minstemanns situasjon og jeg håpet at skolen ikke informerte faren de gangene jeg bad dem ikke gjøre det.

Det kan godt hende de ikke gjør det.

Om en mor hadde kommet til meg med noe sånt, og jeg hadde visst med sikkerhet at situasjonen var som den var - så hadde jeg muligens ikke informert om ting som ikke strengt tatt var informasjon far MÅ ha.

Om jeg sier til bhg at de skal følge med på et eller annet om Billa, så snakker de med meg om det og ikke eksen.

Det var en periode jeg ba dem følge med på om hun endret adferd merkbart helgene hun var hos han og helgene hun var hos meg - og da var det en dialog jeg hadde med dem uten at han ble involvert.

Hadde det vært et alvorlig issue rundt det og det skyldtes ham, så hadde han jo blitt informert antagelig, men da av f.eks PPT - ikke barnehagen.

Jeg er ikke helt inne i din situasjon, men av det jeg husker ville jeg ikke informert far av hensyn til gutten din - og da kunnet forsvare det med hensynet til barnet om han laget en sak ut av det.

Gjest Mamma i kveld :-)

Min stesønn har hatt mye problemer på skolen. Klarer seg veldig dårlig. Dette har jo jeg sett helt fra starten av. Det er grunnen til at jeg har spurt om jeg kan være med. Få høre det litt fra skolens side også.

Jeg synes også han hadde trengt ekstra oppfølging ettersom han gjør det så dårlig. Har sakt det til faren, men jeg tør liksom ikke blande meg så mye inn at jeg kontakter skolen.

Jeg tror det er viktig at du er åpen med dette. Både overfor faren og stemor. Det kan godt hende at ho føler at ho BØR stille opp, og at du føler det hadde vært best om ho ble hjemme.

Forstår godt at det er en del følelser med i bildet her også. (Uansett hva folk sier her). Bedre å lufte følelser her før man "buser ut" med alt overfor de nærmeste.

Ja, når situasjonen er slik så kan jeg forstå at du vil være mer delaktig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...