Gå til innhold

Pappa`s nye samboer og hennes deltagelse

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma i kveld :-)

Hvorfor har hun lyst å være med?

Fordi hun er en voksen person i din sønns liv og er glad i ham!!!!

Du burde vært kjempebekymret hvis hun _ikke_ hadde lyst å være med.

For å sette det litt på spissen, så har han mange andre voksenpersoner i sitt liv som er glade i ham også, men det hadde ikke falt meg inn å ta med meg min mor på slike ting heller. Selv om de sees flere ganger i uken og har stor innvirkningskraft på ham.. Synes det er noen ting som foreldre skal stå for bare.. Men jeg spør jo her om råd, så jeg vet jo ikke om det er riktig...

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• Lillemus

12

• frosken

11

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Du fokuserer på hvorfor hun har så lyst til å være med. Jeg synes det er like nærliggende å spørre hvorfor det evt. er så viktig for deg at hun ikke er med. Poenget er vel nettopp å ikke være femte hjulet på vogna, men en annen viktig voksenperson i ungens liv i tillegg til mor og far.

Ja, si det.. Noe på grunn av at sønnen vår på spørsmål fra både meg og pappan sier han vil at vi to skal bli med, han sier sjelden at han ønsker at hun skal bli med. (spør ikke så direkte at han ikke tør å si det heller.) Og dessuten fordi jeg mener vi er foreldrene og barnet er vårt ansvar sammen. Selvfølgelig er hun en ressurs, men den dagen hun evt. forsvinner ut av hans liv, vil ikke de ha noe med hverandre å gjøre lenger heller.

Vel, du kan jo legge opp til at hun kan bli med på fotballkamper og sånne tilstelninger som handler om barnet, men at dere som foreldre deltar på det som har med skole og barnehage å gjøre.

Jeg ville følt det veldig spesielt om min eks' nye dame skulle sitte på foreldresamtale i bhg og mene noe om mitt barn, eller uttale seg om noe hun ikke har like gode forutsetninger for å vite noe om som meg - føler jeg.

Det er ikke logisk at hun skal delta på ALT - men det er logisk at hun blir deltagende på _noe_, dere må bare bli enige om hva...

Lykke til :)

Ja det er denne linjen vi må finne føler jeg. Ikke lett dette nei:-)

Mulig det forandrer seg den dagen du finner verdens beste stefar :)

Du skal ikke se helt bort fra det, såpass selvinnsikt har jeg. *S* Nei da jeg tror nok fortsatt at jeg vil skille på hvem som er mor og far og hvem som er nye partnere..

Ja, bortsett fra bursdagsselskapet synes jeg du er helt på jordet.

Jeg har også måtte forholde meg til exen og hans kone i forhold til min eldste sønn. I tillegg er jeg lærer så jeg ser ting fra mitt faglige standpunkt.

For barna sin del gjør du dem en bjørnetjenste ved å holde sterkt på å skille roller. Dere er alle voksenpersoner i livet til ungene dine og har alle en rolle å spille. Hvis du snur litt på tankegangen kan du tenke at barna dine er heldige at de har flere trygge voksenpersoner i livet sitt, det gir dem flere erfaringer og mer å spille på.

Det er svært uheldig hvis dere skiller mellom de viktige og mindre viktiger personer i barnas liv, det vil alltid skifte sp lenge ungene utvikler seg og i perioder kan det være kona til din eks som er tettest på ungene, det varierer.

For ungene er det kjempeviktig å vite at de voksne jobber ilag, bryr seg og at de er villig til å stå samlet når det er nødvendig. Hvis du holder henne utenfor svekker du hele familieopplegget etter mitt syn.

Jeg synes du skal åpne for at hun kan delta på foreledremøter, skolestart osv hvis hun har lyst. Det er ikke sikker hun føler at det er naturlig å gjøre det, men at tilbudet er der.

Som lærer har jeg hatt flere foreldresamtaler med både foreldrene og nye partnere og har vært kjempeglad for det. Det viser meg en familie hvor alle bryr seg om ungene.

Takk for fine innspill.

Jeg synes ikke hun trenger å delta på konferansetimer på skolen ol, derimot ville jeg sett på det som en fordel om også hun var tilstede på møter hvor det primært informeres om ting vedr. barnas skoledag etc.

1. skoledag ville jeg synes hun kunne deltatt på, derimot må du kunne si nei til deltagelse på familiesammenkomster dersom du ønsker det.

Synes det er litt synd at du ikke kan tenke deg å ha henne med på en del av diskusjonene vedr. hvilke regler som skal gjelde i hverdagen mm. Tross alt er hun en vesentlig person mht opprettholdelse av reglene og rutinene, så dersom hun er ok og ikke forlanger å få bestemme "alt", så synes jeg det hadde vært en fordel om dere også kunne prate om ting alle tre. I tillegg kan du selvfølgelig også fra tid til annen diskutere vesentlige ting med far alene.

Hvis du vil ha en stemor til sønnen din som gjør hans oppvekst best mulig, tror jeg du må svelge noen kameler og la henne få være med på diskusjoner vedr. hverdagen også.

På tilstelninger på skolen kommer jo ofte både tanter og besteforeldre i tillegg til foreldre, så der synes jeg også hun burde kunne være tilstede dersom far og hun ønsker det.

Takk for innspill.

Nå er det ikke mange gangene vi har møttes bare for å diskutere regler og slikt. Som regel blir det på tlf. Og i det heletatt er det sjelden jeg og eks'en møtes også. Så det er ikke noe stort problem i så måte...

Annonse

Stemor - i mors sted, ja hvis barnets mor hadde vært død. Begrepet steforeldre er så misbrukt, barnet ditt har jo ei mamma. Den andre kvinnen er samboeren til hans far. Hun gjør sikkert mange mammating når gutten er hos dem, men gjør det vedkommende til stemor? Herre fred, barnet er ditt og din eksmann sitt, og det er du som mamma og han som pappa som skal være til stede på foreldregreier.

Jeg liker heller ikke ordet stemor..

Takk for innspill.

Nå er det ikke mange gangene vi har møttes bare for å diskutere regler og slikt. Som regel blir det på tlf. Og i det heletatt er det sjelden jeg og eks'en møtes også. Så det er ikke noe stort problem i så måte...

Vi tar det meste på e-post vi. :o) Stemora har faktisk sagt til pappan at "dere må jo møtes og diskutere ting som angår ungene og sånt!" :o) I noen tilfeller har hun vært "barnevakt" mens vi har vært på foreldremøte f.eks.

Siden vi alle tre jobber i samme bedrift fleipet vi med at eksen og jeg skulle dra på firmafest sammen og sette igjen ungene hos henne. ;o)

Vi feirer forøvrig 17. mai og julaften sammen da, alle sammen - gjerne søstrene mine med partnere også, det er så koselig atte! :o) Forhåpentligvis blir kjæresten min med også denne julaftenen. *Hihi*

Dette ville ha vært naturlig for meg om jeg var i samme situasjon.

"foreldremøter i bhg/skole"

Dette er for foreldrene.

"første skoledag"

Samme her.

"tilstelninger på skolen"

Kommer an på hva det er, om det er plas osv. Jeg ville nok ha synes det meste var ok.

-fødselskapsfeiringer med min slekt (store familier, så vi må dele opp slektene for å få plass til de)

Det er opp til deg det.

Er det ikke naturlig å ha hver sine feringer?

-når vi møtes for å snakke om sønnen vår, for å bli enige om felles regler som vi prøver å holde nogenlunde likt i begges hjem.

For meg ville det ha vært en selvfølge å kun snakke med pappaen. Noe annet hadde blitt unaturlig for meg.

Noen mener noe annet, men det er du som bestemmer om hun skal være med eller ikke.

Å måtte ta hensyn til en sjalu kjæreste, når man skal diskutere viktige ting ang. felles barn, høres slitsomt og forstyrrende ut.

Takk for innspill. Virker som du er enig i det meste med meg. Og det er akkurat det at hun er sjalu på meg som gjør at ting blir så lite naturlig for meg. Når jeg er sammen med min sønn, ønsker jeg å kunne få være naturlig, og har ikke noe ønske om å ta hensyn til henne...

Ser at jeg overså den setningen, og bare la merke til fremhevingen av fravær av sjalusi et annet sted i innlegget.

Hun er nok sjalu på meg, mens det er jeg som ikke er sjalu på henne. Min eks kan hun få slite med så lenge hun vil for meg :-)

Det kan godt hende de ikke gjør det.

Om en mor hadde kommet til meg med noe sånt, og jeg hadde visst med sikkerhet at situasjonen var som den var - så hadde jeg muligens ikke informert om ting som ikke strengt tatt var informasjon far MÅ ha.

Om jeg sier til bhg at de skal følge med på et eller annet om Billa, så snakker de med meg om det og ikke eksen.

Det var en periode jeg ba dem følge med på om hun endret adferd merkbart helgene hun var hos han og helgene hun var hos meg - og da var det en dialog jeg hadde med dem uten at han ble involvert.

Hadde det vært et alvorlig issue rundt det og det skyldtes ham, så hadde han jo blitt informert antagelig, men da av f.eks PPT - ikke barnehagen.

Jeg er ikke helt inne i din situasjon, men av det jeg husker ville jeg ikke informert far av hensyn til gutten din - og da kunnet forsvare det med hensynet til barnet om han laget en sak ut av det.

OK, det er bra :o)

Vi tar det meste på e-post vi. :o) Stemora har faktisk sagt til pappan at "dere må jo møtes og diskutere ting som angår ungene og sånt!" :o) I noen tilfeller har hun vært "barnevakt" mens vi har vært på foreldremøte f.eks.

Siden vi alle tre jobber i samme bedrift fleipet vi med at eksen og jeg skulle dra på firmafest sammen og sette igjen ungene hos henne. ;o)

Vi feirer forøvrig 17. mai og julaften sammen da, alle sammen - gjerne søstrene mine med partnere også, det er så koselig atte! :o) Forhåpentligvis blir kjæresten min med også denne julaftenen. *Hihi*

Jepp, det er kjekt med mail og sms:-) Faktisk har hun også vært "barnevakt" når vi har vært på foreldremøter, og det har jeg ikke noe imot!

Annonse

Hun er nok sjalu på meg, mens det er jeg som ikke er sjalu på henne. Min eks kan hun få slite med så lenge hun vil for meg :-)

Ser forskjellen, var bare litt uoppmerksom:-)

Men håper du klarer å gradvis inkludere henne i en del sammenhenger, slik at hun kan være en best mulig voksenperson i guttens hverdag.

Ja, si det.. Noe på grunn av at sønnen vår på spørsmål fra både meg og pappan sier han vil at vi to skal bli med, han sier sjelden at han ønsker at hun skal bli med. (spør ikke så direkte at han ikke tør å si det heller.) Og dessuten fordi jeg mener vi er foreldrene og barnet er vårt ansvar sammen. Selvfølgelig er hun en ressurs, men den dagen hun evt. forsvinner ut av hans liv, vil ikke de ha noe med hverandre å gjøre lenger heller.

I enkelte sammenhenger er det mange som inkluderer andre enn bare foreldrene. Jeg har f.eks. vært med på 1. skoledag til datteren til noen av mine venner. Da har opplegget vært slik at de voksne bare er i skolegården, og ikke får være med inn i klasserommet. Derfor ønsket foreldrene at både besteforeldre og andre voksne som var viktige for ungen skulle være tilstede.

Men jeg ville så avgjort ikke møtt opp på konferansetime på skolen...*s*

Blandede farmilier er en utfordring, og dersom du egentlig ikke tror fars samboer kommer til å være der lenge, så skjønner jeg din motvilje. Men samtidig så er det noe med å ikke lange "rangordning" blant de voksne i altfor stor grad.

"Det bør kanskje sies at foreldrene ikke er de mest skolesterke, men at jeg har gjort det bra på skolen."

Kan det være at din selvsikre dyktighet oppleves som en trussel?

mvh

Tenkte vel at dette kunne høres litt skrytete ut. Janteloven gjelder. Man skal ikke si at man er god på noe:-(

Mora droppet ut av skolen etter ungdomsskolen. I følge henne selv gjorde ho det dårlig der.

Faren er håndtverker (veldig dyktig) men er heller ikke skoleflink.

Jeg har sakt at jeg kan hjelpe, men at jeg ikke vil stå alene med det. Gutten har gjort det bedre når jeg har bidratt.

Tenkte vel at dette kunne høres litt skrytete ut. Janteloven gjelder. Man skal ikke si at man er god på noe:-(

Mora droppet ut av skolen etter ungdomsskolen. I følge henne selv gjorde ho det dårlig der.

Faren er håndtverker (veldig dyktig) men er heller ikke skoleflink.

Jeg har sakt at jeg kan hjelpe, men at jeg ikke vil stå alene med det. Gutten har gjort det bedre når jeg har bidratt.

Man må ha i bakhodet at noe slikt kan virke som en trussel, jante eller ikke jante. Er man mye dyktigere enn noen andre på et område vil man lett kunne virke intimiderende. Spesielt om man ikke er seg dette bevisst.

Foreldre kan fort føle seg ikke gode nok i en slik sammenheng.

Som en sammenligning. Hvordan tror du reumatismepasienter ville opplevd å trene sammen med toppidretsutøvere?

mvh

Nei, ikke for meg.

JEG hadde følt det ubekvemt om noen andre enn jeg og barnets far deltok i en sånn samtale, det vedkommer ingen andre enn oss mener jeg.

Og sett fra barnehagen; jeg innkaller kun foreldre til samtale, ikke foreldre og nye partnere. Vi forholder oss til foreldre i alle sammenhenger både praktisk og juridisk.

Om de hadde valgt å møte fire stykker til foreldresamtale tror jeg kanskje jeg hadde spurt om de følte det virkelig var nødvendig - og om vi ikke kunne få forholde oss til kun foreldrene, og at de evnt. kan formidle videre.

Nå er jeg ikke i den situasjonen.

Men jeg ville hatt store problemer med å deligere til noen andre å være mine barns sakfører. Den jobben må jeg få gjøre selv.

Prøver også å se for meg hvordan det må være å være (førskole)lærer og skulle forholde seg til fire sett meninger. Og hvor går forresten da den skjøre grensen for taushetsplikt...

mvh

Gjest Persille

Nå er jeg ikke i den situasjonen.

Men jeg ville hatt store problemer med å deligere til noen andre å være mine barns sakfører. Den jobben må jeg få gjøre selv.

Prøver også å se for meg hvordan det må være å være (førskole)lærer og skulle forholde seg til fire sett meninger. Og hvor går forresten da den skjøre grensen for taushetsplikt...

mvh

Vi har ikke lov å opplyse steforeldre om noenting, der er å anse som "alle andre".

Forutsatt at ikke begge foreldrene har samtykket i dette - da er det lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...