Gå til innhold

Kul i brystet, hva er det?


Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Hei!

Jeg masserer ofte brystet litt mens jeg ammer for å få ut mer av ettermelken. Men i det ene brystet kjenner jeg en liten kul. Bekymret meg ikke nor særlig over den i begynnelsen, men nå har den vært der så lenge. (Siden jeg begynte ¨å amme). Blir det noen ganger kuler i brystet pga ammingen eller bør jeg komme meg til lege?

Det ser ikke ut som brystbetennelse eller noe sånt. Gjør ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Jeg ville gått til lege for sikkerhets skyld. Det kan vel være en fettklump eller noe sånn, men hvis du risikerer at det kan være melk som har satt seg fast kan det ha tragiske konsekvenser...ikke for å skremme deg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kul i brystet som har vært der siden jeg begynte å amme. Ble sendt til mammografi og biopsi, og det viste seg at det var melk inni kulen. De ville helst ta den vekk, men jeg hadde på tidspunktet ammet i 7 mnd, hvorav 6 med fullamming, så jeg tenkte at hvis det ikke hadde blitt betennelse enda, så...Enden på visa blir at jeg skal få den skjært bort dersom den ikke forsvinner når jeg slutter å amme.

Ikke for å skremme, men hvis du blir sendt til undersøkelse, insister på at de bruker ultralyd istedet for røntgen siden du ammer. Kompresjonen av brystet er mer smertefullt når du ammer, og jeg gikk i gulvet av det. Dessuten ser de bedre med ultralyd når kjertelvevet er så tett som det er når du ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Valnøtt.

Det blir noen ganger kuler i brystet når man ammer. Melkekjertlene kan sammenlignes med drueklaser. Etter at barnet har forsynt seg, bør de fleste kulene være borte. Noen ganger kan en eller flere melkekjertler tette seg. Da er masasje slik som du gjør bra. Kjenner du kuler som blir stående over tid, ta kontakt med lege å få det undersøkt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...