Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 2. klassing

Gjest usikker mamma til en andreklassing

Anbefalte innlegg

Gjest usikker mamma til en andreklassing

Når jeg hentet min 2.klassing på SFO igår - var hun nok en gang i vått tøy. Hun hadde ikke tatt på regnbukse når hun var ute, og hun hadde ikke skiftet til tørt tøy når hun kom inn. Blir litt oppgitt - hun er ellers en ansvarsfull jente. Hvordan er det med deres? Forventes de å holde styr på dette selv - eller kan jeg forvente mer av de ansatte på SFO mht oppfølging?

Og hva leker de med ute:

Er det fortsatt vanlig med sandkasselek?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242043-hva-kan-man-forvente-av-en-2-klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poden begynner nå i tredje og i hele fjor (?) holdt han styr på påkledning selv, mulig de voksne sa at de skulle ha på regntøy f.eks., men ungene må kle seg selv ja. Noen ganger tok han på seg regnbuksa utenpå selv om det ikke regnet, men bare var vått ute, han elsker å sitte på bakken og leke og liker ikke å bli våt. :o)

Sønnen min skal også begynne i 2.

Han gjør alt for å ha det mest mulig lettvint, dvs. skifter så lite som mulig. Tar f.eks. ikke på kortbukse hvis det blir sol og varmt utpå dagen. Tror neppe han tar på regntøy hvis det ikke uttrykkelig gis beskjed om det.

Men jeg tror personalet gir felles beskjeder av typen "alle som har regntøy og støvler, må ta på dette!". Da gjør junior som han får beskjed om.

Noe annet kan man ikke forvente av _vår_ SFO i hvert fall (en av landets største skoler).

Sønnen min spiller fotball i friminutter / utetid, eller klatrer / husker i lekeapparatene.

Vesla begynte i 2. i dag. I fjor var ikke dette et problem. Men jeg vet ikke om det er ho som husker det, eller SFO som gir beskjeder.

Men når ho er hjemme så tar ho på seg riktig tøy, så det kan hende ho tenker på det selv. (Men ho ser ikke an at det _antagelig_ blir regn straks. Da er det ut uten regntøy.)

Ho blir i hvertfall møkkete, så jeg vil tro det er en del lek på bakken.

Storesøster begynner i 2. klasse nå. Hun bruker regntøy når det regner og skifter når hun er våt. Hvor mye hun gjør selv når hun er på SFO vet jeg ikke, men det fungerer nå i alle fall greit!

Regner absolutt med at det blir sandkasselek i år også.

Min sønn (2. kl) skifter ikke hvis han ikke er _helt_ nødt. Selvom det er kjempevarmt skifter han ikke til shorts, hvis det regner kommer han ikke på å ta på regntøy.

Hvis han får beskjed, så gjør han det. Han har nok rett og slett ikke plass i hodet sitt til å tenke på trivialiteter som hva slags klær som egner seg! De er ganske flinke på SFO og før friminutter til å si ifra hva de må ha på seg, men de kler jo ikke på dem!

Han leiker fremdeles endel i sandkasse/jordhauger.

Annonse

hos oss legger de klare føringer på barna. de ber dem om å ta på seg regntøy og gummistøvler hvis været tilsier det.

de minner barna om å ta på tøfler/innesko.

de får ikke hjelp til selve påkledningen, men kommer med muntlige føringer på hva de skal gjøre/ikke gjøre.

mange 2. klassinger leker i sandkassen og blir skikkelig møkkete. jeg ville i alle fall hatt med klær på skole/sfo deretter..

sammfunnskritiker

Andre klassinger leker i sandkassen, og generellt sett greier ikke en 2. klassing å tenke rasjonellt nok i henhold til bekledning. (Kan ikke forvente det). De blir for "her og nå" tenkende- og ser ikke at tiden ute blir kortet ned, fordi de blir våte og kalde uten støvler.

Et par år til på seg, så begynner dte å bli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...