Gå til innhold

Når begynne med skje?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

husk bare på at "tomatsuppe dager" er fine dager å ha på mørke klær..... lykke til;-))

Det går ikke bort engang med vanish og 60 grader her i huset hvertfall !

Jeg har ingen problemer med å vaske vekk tomat fra klærne, så lenge de vaskes samme dag.

Jeg har ingen problemer med å vaske vekk tomat fra klærne, så lenge de vaskes samme dag.

Good for you ;bo))

Kan jeg spørre hva slags vaskemiddel du bruker da. Holder det med 60 grader ? Synes det er nesten umulig å få bort selv om jeg tar det samme dag og ekstra flekkfjerner i tillegg jeg. Når det kommer i en pose fra barnehagen og har ligget der siden kl. 11 og maskinen kanskje blir satt på kl. 18, så har det satt seg godt fast hos meg ihvertfall.

Good for you ;bo))

Kan jeg spørre hva slags vaskemiddel du bruker da. Holder det med 60 grader ? Synes det er nesten umulig å få bort selv om jeg tar det samme dag og ekstra flekkfjerner i tillegg jeg. Når det kommer i en pose fra barnehagen og har ligget der siden kl. 11 og maskinen kanskje blir satt på kl. 18, så har det satt seg godt fast hos meg ihvertfall.

Jeg bruker nesten alltid 40 grader. Vaskemiddelet varierer, OMO f.eks. Jeg bruker bare oppvaskmiddel som flekkfjerner.

Annonse

Gjest ninnima

Skje er ikke lett å beherske. Men øve seg burde hun nå få lov til. vi begynte med gaffel sånn fra 10-11 mnd alder ( i allefall en stund før 1 års alder ) og skje sånn innimellom. Spise brød og annen mat i biter gjorde de selv fra 8-9 mnd alder. Unødvendig å drive med mating mener jeg.

Gjest Elextra

får dem ikke hjelp til å spise hvis dem ikke klarer det selv?

Ups, jeg har bare hvitt og rosa tøy til henne jeg, så og si.

Hvordan skal de lære å spise selv om de ikke får øve, da? Jeg har satt veldig pris på at mine har fått trene mye på både spising og bordmanerer i barnehagen.

Etter å ha hatt henne i barnehage en stund, vil du nok sette pris på diverse klær i litt mørkere farger :-).

Det skal jeg prøve neste gang. Men skjønner da at det helt må være på en "nye av dagen" flekk ! takker for tipset !

Ja, den bør være så ny som mulig. Men her om dagen fikk jeg faktisk fjernet en rød flekk som var minst en uke gammel. Jeg vet ikke om det var tomat da, det kan like gjerne ha vært bær. Lykke til. :-)

Annonse

mine barn har vel holdt noe i hånda fra første stund. minstejenta på rundt 5 mnd holder en skje selv, mens jeg mater henne.

greit å venne henne til det, så kommer det vel etterhvert at hun prøver å få den i munnen.

så kan jeg ta litt mat på den og vips så "hjelper" hun til selv!

brød har mine eldstejenter spist selv fra de startet i 7 mnd alder. puttet små terninger i hånda som de med eller uten hell stappet i munnen selv, samtidig som jeg matet dem.

Lillebror er snart 15 mnd, og liker veldig godt å spise selv. Når han spiser yoghurt med skje er han et syn - får vel kanskje halvparten i seg ;o)

Gaffel derimot har han full kontroll på, og er han i det rette hjørnet skal til og med brødskiva spises med gaffel.

Søskenbarnet hans på snart 14 mnd får ikke til å bruke skje og gaffel enda, så jeg tror det varierer fra unge til unge.

Men man må tåle litt gris de første gangene de spiser selv - men øvelse gjør mester! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...