Gå til innhold

Overvektig 4 åring?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en gutt som er 4 1/2 år som veier 27 kg og som er 100 cm høy. Han har en ustoppelig appetitt på stort sett alt, og er vanskelig å begrense i matveien. Vi begrenser mattinntaket i det daglige, spesielt på kveld. Det ender som oftest med gråt og tårer, for han føler seg ikke mett.Godteri får han kun på lørdag.

Vår gutt ble sondematet i en periode etter fødsel pga komplikasjoner. Dette medførte dessverre at amming ble vanskelig, da han ble for utålmodig og greide ikke å vente på mat (for lang utdrivningstid).

Under hele spedbarnsperioden var han vanvittig sulten og vi måtte tidlig begynne med velling og senere grøt til ham.

Vår sønn ble tidlig (3 mnd) diagnostisert med astma og atopisk eksem og får medisiner mot dette daglig.

Kan disse medisinene være med på å forklare den enorme apetitten?

Jeg bør vel også nevne at vår sønn er glad i å være i mye fysisk aktivitet: sykling, fotball, trampoline og annet. Han er mye ute og leker.

Han drikker også veldig mye vann og er veldig tørst, samt at han tisser mye (kanskje naturlig nok?).

Jeg lurer på om du har noen tanker ang. vår sønns overvekt og hva vi eventuelt kan gjøre for å hjelpe han ytterligere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242178-overvektig-4-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

På bakgrunn av tallene du angir ser jeg at barnet er overvektig og så mye at jeg er enig med deg at det bør gjøres tiltak for å redusere overvekten.

Overvekt hos barn og ungdom er blitt hyppigere de siste årene, og årsakene disukteres, det er mange, genetiske og miljøfaktorer.

Jeg tror ikke at astmamedisinene er årsak til matlysten og overvekten.

Det er fint at barnet ditt er fysisk aktiv, i alle behandlingsregimer inngår økt fysisk aktivitet som en del av behandlingen.

Å redusere overvekt og eller unngå utvikling av overvekt kan ofte være vanskelig og krever bestemthet og stor innsats fra foreldre og miljøet omkring barnet.

Jeg synes du skal får kontakt med poliklinikken på barneavdelingen du tilhører. Det er etterhvert på de forskjellige barneavdelinger etablert kompetansegrupper på barneaoverevekt. Du vil der kunne få veiledning og informasjon for langsiktige kostendringer og profylakse, både av barnelege og eræringsfysiolog/dietetiker.

Det finnes enkelte sjeldne syktommer hos barn som har unormal matlyst som syptom ( Prader Willi syndrom) men jeg synes ikke det passer på ditt barn. Men også det vil en barnelege kunne vurdere.

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...