Gå til innhold

Forskjell på søsken!

Anbefalte innlegg

"Var ikke de 13000,- konfirmasjons penger? Man må vel kunne gi ungen dèt uten å bli beskyldt for å skjemme henne bort?"

Joda, men jeg synes alikevel man kan gi en så stor gave med forbehold om at "du får bruke halvparten til hva du vil, men resten settes på konto for deg som en start på sparing til moped" f.eks. Især når foreldrene utmerket godt visste hvor slapp jenta er med penger.

Jeg er bare delvis enig. Til en viss grad må man gi barna lov til å være økonomiske idioter, så kan de lære av sine tabber.

Jeg tror denne jenta kan lære masse av at hun ser sin yngre bror skaffe seg den ene godbiten etter den andre mens hun står uten noe. Samtidig vet hun hva hun kunne hatt om hun ikke hadde vært så kortsiktig.

Det man derimot ikke må gjøre når barna har vært økonomiske idioter, er å rydde opp etter dem og la dem slippe konsekvensene av sine dumheter. Da lærer de det motsatte av det man vil.

mvh

Fortsetter under...

tror det har med personligheten å gjøre og ingenting med kjønn.

jeg ville nå ikke ha lånt penger til jenta, for hun viser jo ikke akkurat å ha økonomisk sans.

hva med å inngå en avtale om at hun skal kunne klare å spare x kr innen en viss periode, så skal dere låne like mye som hun klarer å spare?

gi henne en form for gulrot, slik at hun kan ha noe å strekke seg etter?

Tror ikke det er store forkjellen i utgangspunktet på jenter og gutter. Det har vel mere med "hvem de er."

Men det som slår meg her,er hvor mamma og pappa har satt grensene og hva har dere lært ungene om penger?

Å gi er 15 åring 13000,- uten betingelser synes jeg er uforsvarlig! Hvorfor ikke satt av en pen sum,sperret til moped eller bil og latt henne få noe å bruke på ting & tang? Det er jo fint at de jobber for pengene,men får jenta bruke opp allt?

Hvrdan skal det gå når de MÅ begynne å betale regninger o.l selv....

Vår 14 åring får 300,- pr.mnd + kontantkort pr.mnd.200,- Noe klær må han bet.selv,noe betaler vi. Han greier å spare en god del hver mnd.!

Akkurat slik hadde jeg det også,og det har jeg absolutt ikke tatt skade av!

Huff,blir mørkredd jeg når jeg hører hvor stort forbruket blant unger er....

Gjest "Streng mor...?"

Jeg er bare delvis enig. Til en viss grad må man gi barna lov til å være økonomiske idioter, så kan de lære av sine tabber.

Jeg tror denne jenta kan lære masse av at hun ser sin yngre bror skaffe seg den ene godbiten etter den andre mens hun står uten noe. Samtidig vet hun hva hun kunne hatt om hun ikke hadde vært så kortsiktig.

Det man derimot ikke må gjøre når barna har vært økonomiske idioter, er å rydde opp etter dem og la dem slippe konsekvensene av sine dumheter. Da lærer de det motsatte av det man vil.

mvh

Etter det jeg forstår så har ikke jenta lært noe av sitt enorme pengeforbruk. Jeg tror derfor at hun må få veiledning, gjerne med litt "tvangssparing" om ønsket om å kjøpe pc fortsatt er der.

Jeg har selv sett at om barnet bare får bruke pengene sine helt ukritisk uten at foreldrene sier konkret i fra om sløseriet, så vil pengeforbruket bare fortsette i samme stil også i voksen alder. Derfor syns jeg at foreldrene må gripe inn før hun tuller seg inn i en økonomisk krise. Det er jo heller ikke lenge til hun er myndig og kan skrive under på kjøpekort, avbetaling og andre forbrukslån med høye renter som kan prege livet for mange.

Etter det jeg forstår så har ikke jenta lært noe av sitt enorme pengeforbruk. Jeg tror derfor at hun må få veiledning, gjerne med litt "tvangssparing" om ønsket om å kjøpe pc fortsatt er der.

Jeg har selv sett at om barnet bare får bruke pengene sine helt ukritisk uten at foreldrene sier konkret i fra om sløseriet, så vil pengeforbruket bare fortsette i samme stil også i voksen alder. Derfor syns jeg at foreldrene må gripe inn før hun tuller seg inn i en økonomisk krise. Det er jo heller ikke lenge til hun er myndig og kan skrive under på kjøpekort, avbetaling og andre forbrukslån med høye renter som kan prege livet for mange.

Du har absolutt et poeng.

mvh

Gjest lillerosinen

For meg er det tydelig at dere må veilede henne MYE i forhold til penger. Med hennes bakgrunn i forhold til penger hadde jeg aldri gitt henne 13000 som hun skulle forvalte selv, da hun har bevist at hun ikke klarer dette ansvaret.

Jeg hadde opprettet to kontoer for henne. En sparekonto som hun ikke får rørt uten at du godkjenner det og en ungdomskonto med eget kort.

Når hun får 1500 i måneden så går jeg utfra at hun da kjøper klærne sine selv? Jeg ville avklart tydelig med henne hva de 1500 skal dekke og hjelpe henne med å disponere dem slik at hun får brukt dem slik hun egentlig vil og ikke slik hun bruker dem når hun blir fristet på "lønningsdagen".

Hvis hun skal kjøpe en PC på avbetaling fra dere, så kan dere jo ganske enkelt trekke henne i mndlønn til den er nedbetalt? Og hvis hun ikke ønsker dette, nei da ønsker hun heller ikke PC..

Annonse

Man kan ikke la alle barn få de samme goder. Rett og slett fordi de ikke håndterer dette.

Her synes jeg du kan gjøre en avtale med henne. Ho må vise at ho i løpet av 3 mnd. klarer å spare 2-3000 (sett et absolutt beløp). Om ho viser at ho klarer det får ho også et lån fra dere.

Gjest Noen ganger må det forskjellsbehandles

Hun har etter min mening et forferdelig forbruk på penger når hun kan bruke 13000.- på et par måneder!!!

Synes dere - utover det - tenker fornuftig.

Sønnen viser seg "voksen" og ansvarsfull og betjener lån og får seg ting. Derfor fortjener han også den hjelp og tillit dere gir ham.

Jenta viser ingen slike sider overhode og fortjener derfor ikke foreløbig hverken lån eller tillit.

Synes hun først bør viser andre sider en god stung før hun får samme goder som gutten.

De er såpass store at forskjellsbehandlingen som vil være her er forståelig for dem etter forklaringer.

• 3 uker senere...

Hvis hun greier å svi av 13 000 kr på 2 mnd, så hadde jeg aldri i verden lånt henne

penger! måten hun bruker penger på beviser at hun ikke har økonomisk forståelse for det virkelige liv.

Hvis hun fortsetter på den måten vil hun jo ikke kunne leve alene eller flytte for seg selv.

Hadde satt benet ned og sagt at den dagen hun kan bevise at hun kan bruke penger fornuftig, så skal hun få låne penger. Men da skulle hun bevist det også..

Broren virker jo veldig fornuftig og flink!

ylvali1365381015

denne forskjellen er like mye til stede mellom mennesker av samme kjønn. slik var det også mellom min søster og meg. hun talte sine tusenlapper hver kveld før hun la seg- jeg hadde bare småpenger mellom hendene fordi jeg hadde så mye fint å bruke sparepengene på.

det er da også fint å nyte, dele med andre? synes det er lite tiltrekkende med gjerrige mennesker.(tenker _ikke_ på sønnen din nå!). jeg ville gitt jenta en sjanse, under betingelse av at dere prater skikklig med henne først og at hun er klar over den tilliten dere viser henne. og premissene for lånet. det kan gi henne en vekker og motivere henne til å planlegge og kontrollere eget forbruk. hun er jo vitterlig eldst?

men din sønn er da virkelig en svært ansvarsbevisst ung mann!

fornuftig til fingerspissene!

hender det at han koser seg litt for pengene sine også?

;-)

ylvali1365381015

Man kan ikke la alle barn få de samme goder. Rett og slett fordi de ikke håndterer dette.

Her synes jeg du kan gjøre en avtale med henne. Ho må vise at ho i løpet av 3 mnd. klarer å spare 2-3000 (sett et absolutt beløp). Om ho viser at ho klarer det får ho også et lån fra dere.

det var et fornuftig forslag! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...